Inlägg från: Oschlaka |Visa alla inlägg
  • Oschlaka

Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa

Vattumankillen skrev 2019-07-13 19:19:22 följande:

Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa.

Är det tråkigt eller rättvist?

Folk som inte har råd med utlandsresa har inte intresse av att åka utomlands.
    I Sverige har vi inga fattiga utan det handlar om vad man kan göra av det man har!
    Man kan faktiskt leva gott på existensminimum om man har kunskap och makt över sin vardagsliv! Men självklart är det scenariot inte det bästa alternativet men det går även om det blir jätte tufft!  
  • Oschlaka
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-07-13 22:29:12 följande:
    Lär mig gärna, jag har alltid velat åka till Shanghai.
    Lär dig gärna men då får du berätta om din ekonomiska situation först och du...ljug inte nu :) om du vill ha hjälp på riktigt!
  • Oschlaka
    Anonym (ta ett djupt andetag NU!!!) skrev 2019-07-13 22:40:50 följande:
    Och vad vet du om detta? Har du koll på allas ekonomi, utgifter, inkomster, besparingar, arv, lön, förmåner, hälsotillstånd, kostnader som blir över när de nödvändigaste är betalt? Hur mycket de kan spendera på mat, akuta utlägg, vilken familjesituation de befinner sig i osv.

Menar du fullaste allvar att det inte existerar nån fattigdom i Sverige bör du nog byta liv med några sjuka och fattigpensionärer innan du uttalar dig så verklighetsfrånvänt, okunnigt och borgerligt.
    Ja jag har full koll :)
    skapa inte mer problem än vad de är!

Jag har redan föräldrar som är sjukpensionärer och de lever gott!
    I Sverige är svenskar bortskämda och otacksamma!
  • Oschlaka
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-07-13 22:43:37 följande:
    Det känns egentligen lite ot, så kika in in känsliga rummet så hittar du en tråd om några minuter.
    Jag erbjöd dig hjälp och du gör en pudel!
  • Oschlaka
    Anonym (ta ett djupt andetag NU!!!) skrev 2019-07-13 22:57:04 följande:
    Men vad bra! Då vet vi ju vad som gäller för Sveriges pensionärer och att det är helt onödigt att höja pensionerna eller sjukförsäkringen framöver. Och eftersom alla dessutom lever tillsammans med en partner som också är vid god vigör och bekvämlighet.. Vilken tur att ingen är ensam och sjuk! Nu kan ju alla leva lyckliga i alla sina dar och inga problem existerar i Sverige detta välfärdsland där alla har det så bra:)
    om du är singel är det något fel på dig!
    detta har ingenting med fattigdom att göra!
  • Oschlaka
    Vattumankillen skrev 2019-07-13 19:19:22 följande:

Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa.

Är det tråkigt eller rättvist?

Din tråd : Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa.
    Hallå vad är det för en konstig fråga?? ...förstår du nu varför du inte har råd med en utlandsresa?? 
  • Oschlaka
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-07-13 23:10:11 följande:
    Ok, så jag gör ingen ny tråd då utan skriver i denna om du ska vara sån. Någon pudel är det inte att anse att det är bättre att föra en så specifik diskussion i en tråd som är avsedd för det istället för i en annans tråd.

Vad exakt vill du veta? Jag svarar men du måste då fråga. Mitt handikapp gör att jag har svårt självmant förklara eller svara på stora frågor för jag vet inte vad man vill veta och det låser sig i huvudet.
    gör ny tråd om det känns bättre :) förlåt 
  • Oschlaka
    Vattumankillen skrev 2019-07-14 00:06:17 följande:
    Jag har råd med det faktiskt. 
    då hade du inte ställt en sådan konstig fråga 
  • Oschlaka
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-07-13 23:11:10 följande:
    Fast nu var det inte det som var frågan. Oschlaka har redan erbjudit sig att hjälpa mig till Shanghai.
    gjorde du en pudel?:P
  • Oschlaka
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-14 22:54:04 följande:

Självklart är det tråkigt att vilja göra något men inte kunna.

Svarsalternativen är dock märkliga som påpejats av andra.

vilka svar är märkliga? ta några exemplar 
  • Oschlaka
    Åsa skrev 2019-07-15 20:48:10 följande:
    Det finns ett alt för rättvist men inget för orättvist. De andra alternativen säger inget om rättvisa så vill man veta om folk tycker det är /o/rättvist behövs båda.

Alternativen utesluter inte varandra trots att bara ett kan väljas. Fullt möjligt att någon tycker det är både rättvist och tråkigt.

"Annat"-alternativ saknas till de ditslumpade alternativen. Någon tycker t ex att en fråga om rättvisa saknar relevans för ämnet, eller att det är orättvist, men trivs bra hemma eller är nöjd med sina prioriteringar, så att "tråkigt" blir fel val. Det innebär inte att han "inte vet" och alternativ att välja saknas. T ex.
    Nu är du som hela min sambos sida dvs negativa!
    Prata istället om vad det positiva är som saknas istället för vad som inte finns med! 
  • Oschlaka
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-16 11:34:41 följande:
    Tråkigt, rättvist,

Det är märkliga svarsalternativ, eftersom de inte står emot varandra på något sätt. En sak kan vara tråkig och rättvis och rolig och orättvis.
    Det finns din sanning och det finns min sanning.
    Där verkar du ha stannat.
    Men jag kan upplysa dig om att det finns en tredje sanning och den heter den absoluta sanningen! 
  • Oschlaka
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-07-13 22:29:12 följande:
    Lär mig gärna, jag har alltid velat åka till Shanghai.
    sk Sjukpensionären är spårlöst borta! 
  • Oschlaka
    Anonym (Emma) skrev 2019-07-18 20:55:59 följande:
    Jag tyckte det var intressant att läsa Åsas analys av svarsalternativen. Jag tyckte själv att svaren var märkliga men Åsas analys gav mig svaret på varför jag tyckte det. 

Du verkar obalanserad och ute efter Åsa. 
    Du verkar leva i parallellt samhälle Åsa :)
Svar på tråden Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa