• Anzil

    Träna magmusklerna utan att skada ryggen

    Hej!

    Många magövningar går ut på att man skall även lyfta ryggen. Jag gör t.ex inte sit-ups just för att det kan skada ryggen med tiden.

    Den som jag känner till är plankan och även hänga sig på en stolpe eller någonting och lyfta sina ben mot magen.

    Men jag vill gärna ha mer information om hur man kan träna magen men inte alls anstränger/skadar sin rygg.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Träna magmusklerna utan att skada ryggen
  • Elviram

    Ska se om jag kan lyckas förklara detta. När man gör vissa magövningar och ryggen kopplas på eller man känner att man for ont i ländryggen så är det för att magmusklerna är för svaga. (vissa övningar som plankan är även träning för ryggen men gäller att göra den rätt så man inte får ont)

    När man är otränad så får man anpassa övningarna uterfer sin förmåga. Ell exempel på en övning är när man ligger på rygg och höjer och sänker bena. Benen ska hållas raka och man ska ha kontakt med ländryggen i golvet. Sänker man benen för mycket och magen är inte tillräckligt tränad så kommer man svanka med ryggen för att kompensera det ska man inte göra. Utan när man börjar känna att man tappar kontakten med golvet ska mna inte sänka benen mer.

    Man kan träna magmusklerna även i andra övningar där man inte specifikt fokuserar på magen.

    Rekommenderar dessa två pass. Tycker hon förklarar övningarna bra med. Jag kör många av hennes pass :)







  • Elviram

    Även viktigt att träna ryggen när man tränar magen. Men man behöver inte göra lika många övningar 1-2 brukar räcka så man inte övertränad ryggen. Den behöver längre återhämtning.

  • Litorina

    Man kan ligga på rygg och bara spänna sina magmuskler. Kanske lyfta upp huvudet lite för att hitta rätt.

    Generellt ska man vid träning av magen tänka på att liksom dra in naveln mot ryggraden. Det ökar chansen för att det är magmusklerna man använder och inte ryggen.

    Olika balansövningar stärker också magmusklerna. Tex att stå på en balansbräda om du jobbar vid skrivbord.

    Och kom ihåg att även träna ryggen parallellt.

  • Anzil
    Elviram skrev 2019-07-14 14:07:38 följande:

    Ska se om jag kan lyckas förklara detta. När man gör vissa magövningar och ryggen kopplas på eller man känner att man for ont i ländryggen så är det för att magmusklerna är för svaga. (vissa övningar som plankan är även träning för ryggen men gäller att göra den rätt så man inte får ont)

    När man är otränad så får man anpassa övningarna uterfer sin förmåga. Ell exempel på en övning är när man ligger på rygg och höjer och sänker bena. Benen ska hållas raka och man ska ha kontakt med ländryggen i golvet. Sänker man benen för mycket och magen är inte tillräckligt tränad så kommer man svanka med ryggen för att kompensera det ska man inte göra. Utan när man börjar känna att man tappar kontakten med golvet ska mna inte sänka benen mer.

    Man kan träna magmusklerna även i andra övningar där man inte specifikt fokuserar på magen.

    Rekommenderar dessa två pass. Tycker hon förklarar övningarna bra med. Jag kör många av hennes pass :)


    Hej!

    Nu har jag tränat min mage ett tag och ändå när jag hänger mig och lyfter mina ben mot magen. Så kan jag göra ungefär 25. Borde jag inte kunna göra fler, nu när jag har tränat ett tag?

    Vad gör jag för fel egentligen?
  • Elviram
    Anzil skrev 2019-07-30 07:18:24 följande:

    Hej!

    Nu har jag tränat min mage ett tag och ändå när jag hänger mig och lyfter mina ben mot magen. Så kan jag göra ungefär 25. Borde jag inte kunna göra fler, nu när jag har tränat ett tag?

    Vad gör jag för fel egentligen?


    Nej det tar tid att träna upp muskler. Man kan inte skynda träning och gör man det leder det ofta till skador. Antalet gånger man gör något är inte så viktigt det viktiga är att övningen görs korrekt. Vill du bli bra och kunna göra många rep i den övningen du skriver ovan så får du träna med full fokus på den övningen. Man kan göra den i olika svårighetsgrader som böjda ben upp är den lätta raka ben är svårare och sen blir det svårare ju högre upp du försöker få benen. Man kan även göra det svårare med vikter och resistence band.
  • Anzil
    Elviram skrev 2019-07-30 08:59:35 följande:
    Nej det tar tid att träna upp muskler. Man kan inte skynda träning och gör man det leder det ofta till skador. Antalet gånger man gör något är inte så viktigt det viktiga är att övningen görs korrekt. Vill du bli bra och kunna göra många rep i den övningen du skriver ovan så får du träna med full fokus på den övningen. Man kan göra den i olika svårighetsgrader som böjda ben upp är den lätta raka ben är svårare och sen blir det svårare ju högre upp du försöker få benen. Man kan även göra det svårare med vikter och resistence band.
    Om jag använder ett band eller en vikt. Vart skall jag lägga de? Jag tror knappast det skulle gå om man bara la de på foten?
  • Elviram
    Anzil skrev 2019-07-30 11:30:29 följande:

    Om jag använder ett band eller en vikt. Vart skall jag lägga de? Jag tror knappast det skulle gå om man bara la de på foten?


    Dem jag sett klämmer en hantel mellan fötterna. Inte det smidigaste men går. Sen kan man alltid köpa fotledsvikter.

    Jag brukar ta en sån vikt för skivstång och lägger på smalbenen när jag gör övningen på rygg med att höja och sänka benen.

    Glöm inte bort kosten när du tränar. Äter du inte tillräckligt eller rätt så får kroppen inte tillräcklig med näring för musklerna så att de byggs starkare. Vila är också viktigt.
Svar på tråden Träna magmusklerna utan att skada ryggen