• Solis14

Personal och arbetsliv

Hej,

Har kommit in på PA-programmet.

Någon som har läst utbildningen? Hur är den? Hur har det gått med jobb efter studierna?

Jag tvekar då jag är 40 år och tre års studier är lång tid. Dessutom ser väl framtiden inte så ljus ut gällande jobb framöver vad jag har förstått. Utbildningen verkar dock jätterolig! Jag är också rädd att jag ångrar mig om jag inte tar chansen nu.

Har också kommit in på en två-årig YH-utbildning inom inköp. Har en bakgrund inom logistik sedan innan. Är det smartare att bredda sig inom ?samma? område.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Personal och arbetsliv
  • Elviram

Svårt. Jag har inte läst PA men en liknande som är inriktad på HR. Dock läste jag en fortsättningskurs i arbetsrätt med dem som läste PA. Jag hade lätt kunnat byta för dem verkade ha så roliga kurser. Vet att man efter första året ska välja inriktning dem jag läste med hade valt en juridisk inriktning minns inte vad mer fanns.

Vad får dig att vilja börja plugga? Om du är trött på det jobb du har nu så kanske det är bättre att välja PA om jag fattat rätt att den andra utbildningen är lite lik det du jobbar med.

Kom du in på PA i Växjö så kan jag intyga att lärarna är väldigt bra :)

• Solis14

Tack för svar! Inriktningarna som finns att välja på är psykologi, rättskunskap, sociologi eller pedagogik.

Vad roligt att det verkar spännande!

Hur svår var utbildningen du läste? Finns möjlighet/tid att jobba extra under studierna?

Jag har sökt nytt jobb under två år men konkurrensen är stenhård. Därför vill jag testa en ny väg, genom ytterligare utbildning. Antingen genom att bredda mig med ytterligare en YH-utbildning inom samma ?gren? eller helt enkelt göra något helt annat som jag tycker verkar roligt! Det är anledningen.

Japp, det är i Växjö! :)

• TheWhistle

Framtiden med jobb inte ljus?

Var har du hört det? Personligen kan jag välja och vraka.

Jag läste den.

Du kommer inte att ångra dig.

• Solis14

Jag har kollat Sacos prognos bland annat.

Vad jobbar du som idag?

Förstår att det är väldigt individuellt, men hur ser möjligheten ut att jobba extra vid sidan av studierna?

Härligt att höra att du är nöjd med utbildningen!

• Solis14
    TheWhistle skrev 2019-07-14 22:50:17 följande:

Framtiden med jobb inte ljus?

Var har du hört det? Personligen kan jag välja och vraka.

Jag läste den.

Du kommer inte att ångra dig.

Glömde citera förra inlägget.

Jag har kollat Sacos prognos bland annat.

Vad jobbar du som idag?

Förstår att det är väldigt individuellt, men hur ser möjligheten ut att jobba extra vid sidan av studierna?

Härligt att höra att du är nöjd med utbildningen!
  • Solis14
    Elviram skrev 2019-07-14 21:32:24 följande:

Svårt. Jag har inte läst PA men en liknande som är inriktad på HR. Dock läste jag en fortsättningskurs i arbetsrätt med dem som läste PA. Jag hade lätt kunnat byta för dem verkade ha så roliga kurser. Vet att man efter första året ska välja inriktning dem jag läste med hade valt en juridisk inriktning minns inte vad mer fanns.

Vad får dig att vilja börja plugga? Om du är trött på det jobb du har nu så kanske det är bättre att välja PA om jag fattat rätt att den andra utbildningen är lite lik det du jobbar med.

Kom du in på PA i Växjö så kan jag intyga att lärarna är väldigt bra :)

Glömde citera innan. Tack för svar! Inriktningarna som finns att välja på är psykologi, rättskunskap, sociologi eller pedagogik.

Vad roligt att det verkar spännande!

Hur svår var utbildningen du läste? Finns möjlighet/tid att jobba extra under studierna?

Jag har sökt nytt jobb under två år men konkurrensen är stenhård. Därför vill jag testa en ny väg, genom ytterligare utbildning. Antingen genom att bredda mig med ytterligare en YH-utbildning inom samma gren eller helt enkelt göra något helt annat som jag tycker verkar roligt! Det är anledningen.

Japp, det är i Växjö! :)
  • Elviram

Då skulle jag verkligen rekommendera PA och inrikta dig på rättskunskap. Att ha bra kunskaper inom arbetsrätt är eftertraktat idag. Tror att det inte är så svårt att få jobb efter, kanske lite svårare om man bara söker jobb i Växjö då man begränsar sig. Praktik tror jag ingår eller är valbart i utbildningen.

Svar på tråden Personal och arbetsliv