Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ

Varför handlar folk så mycket processat kött?

Väldigt få har tiden, kunskapen och intresset att själva tillaga korv, leverpastej och skinka. Vare sig vi vill det eller inte är matindustrin just en industri och så kommer det att förbli om man vill föda 500 miljoner människor i Europa. ALL KÖTT och ALLA VÄXTER som vi äter har blivit behandlade på något sätt. Tror att det skulle vara mer risker om man åt mat utan behandling (pasteurisering, paketering o.s.v.)

Och cancerrisker finns det med allt. Sluta röka så har man vunnit det viktigaste. 

• Konservativ
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 08:17:46 följande:
    Precis, argumentet "allt är cancerframkallande" håller inte. För allt är verkligen inte cancerframkallande. Du har helt rätt, det är offerkoftan som är så skön att ha på sig för de flesta och den klassiska bortträngningen, för att slippa tänka på sanningen.

Märks bara i den här tråden och då är det ändå inte så många som svarat. 

Livsmedelsverket ger rådet, max 500 gram rött kött i veckan och att endast en liten del bör vara från chark.
    Offerkofta är helt malplacerat i detta sammanhang. Ni söker något annat ord. Sen kanske det finns folk som lever sina liv utan att fråga livsmedelsverket om råd varje dag. Jag äter korv för att jag gillar det.
  • Konservativ
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:42:04 följande:
    Ok, kanske inte offerkoftan. Men det är ändå smidigast och bekvämast att tänka som så att "det spelar ingen roll vad jag gör, cancer kan jag få ändå". Så lite offer blir de ju, offer för cancer utan att kunna påverka det ett dugg själva..
    Så hur många korvar ska man sätta i sig innan risken för cancer i 60-årsåldern ökar till 67%? Eller är det som vanligt att risken ökar från 1,4% till 1,7 % när man är 70 år?
  • Konservativ
    sextiotalist skrev 2019-07-15 14:52:47 följande:

Inte helt ovanligt att man tolkar dessa procentsiffror fel. En ökning med t.ex 67%  är ju som du skriver en ökning från 1,4% till 1,7%.

Just det. Men jag skrev en ökning till 67%, inte med 67%. Anledningen till att det är klokt att sluta röka beror på att det är en ganska stor riskökning (men inte 67%) men när det handlar om oprocessat kött eller chips eller vad det nu är så handlar det vanligtvis om promillen om ens det.
  • Konservativ
    Anonym (FF) skrev 2019-07-15 21:15:31 följande:

Själv äter jag vad som är gott, fast med måtta. Att undvika allt som det blir cancerhysterier kring, ja då kan man väl knappt äta någonting, låter som ett tråkigt liv att vara så hysterisk hela tiden.

Just det. Är det hälsosamt att vara en hysterika?
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?