Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

Varför handlar folk så mycket processat kött?

Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 13:26:52 följande:
    Jag bryr mig inte om hur jag dör, jag bryr mig om hur jag lever. Jag kan dö imorgon, who knows?
    Det hindrar inte mig från att göra det jag vill och äta den mat jag vill. Snarare tvärtom.
    Eftersom vi inte vet hur eller när vi dör, så lev livet istället för att hålla på och tänka på döden.
    Mhm..fast jag är rätt säker på att du skulle bry dig riktigt mycket om det är av något plågsamt och långdraget du dör. 

Finns många skäl till att leva hyfsat hälsosamt, diabetes etc. är inget kul sätt att leva heller. Skrumplever får man lättare än man tror t ex.
  • Anonym (Mini)
    nernu skrev 2019-07-15 13:56:57 följande:

Vana. De allra flesta växer upp med skinka på smörgåsen. Och de allra flesta äter makaroner och falukorv eller korv stroganoff. Så man fortsätter med det. Om man nu vill äta smörgås på morgon så är du ju typ skinka och ost som är alternativen.

Alla är inte uppvuxna med snabbmakaroner och falukorv, har man lite koll på innehållsförteckningar så vill man inte stoppa det i sin kropp. Hm...sushi eller stekt falukorv? Vet vad jag helst äter. Man gillar ofta det man äter, så slutar man äta vissa grejer så vill man inte ha det längre efter ett tag. 

Men visst är det tråkigt innehåll i charkprodukter. Har för mig att orsaken till att magcancer var mkt vanligare förr är att man åt så mycket saltad och rökt mat. Det är inget man vill dö av...fy fasen. Jag dör väldigt mkt hellre knall fall när jag gör ngt jag gillar, så pigg det går fram tills dess.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 19:57:41 följande:
    Varför tror du att jag lever så ohälsosamt att jag riskerar diabetes eller skrumplever?

Att inte välja bort utan välja fritt betyder inte att jag bara äter onyttigt. Jag lever snarare "balanserat" där jag äter både nyttigt och onyttigt eftersom jag vill må bra både i kroppen och själen. Utan att äta onyttigt godis ibland skulle jag inte leva ett fullgott liv för mig.

Jag är inte rädd för att ta en extra chokladbit om jag är sugen på det, inte rädd för att äta en skinkmacka, jag älskar grönsaker och en god sallad också. Kan vräka i mig en pizza och en påse chips och en flaska coca cola ena dagen, för att äta något gott nyttigt dagen efter.

Jag kommer att vara död mycket längre tid än vad jag lever, så medan jag lever så tänker jag leva som jag vill. Måste jag välja mellan ett tråkigt liv och en "fin" död, eller ett roligt liv och en "plågsam och långdragen död" väljer jag alla gånger det roliga livet ändå!
    Skulle säga att jag äter relativt likt, fast jag tänker på vad jag stoppar i min kropp mer numera av hälsoskäl. Jag sätter inte likhetstecken mellan nyttig mat och tråkigt liv alls, finns också otroligt mycket onyttig mat som jag tycker är sjukt äcklig.

När jag jämför mina 70-åriga föräldrar så är det slående hur mycket bättre min rätt hälsosamma mamma mår jämfört med min sjuka pappa. Ser samma mönster bland samma generation, dom som ser slitna ut har levt därefter och vice versa.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Suck) skrev 2019-07-15 20:11:22 följande:

Vad fan är det för fel på dig ts?

Lägg ner hälsofascismen, som andra skrev är det inte så att en livsstil ger cancer och en annan inte. Rökning är väl det som verkligen är farligt.

Det var nyss en hälsofanatisk, ung mamma runt 33 som dog i aggressiv cancer på äggstockarna. Hon åt garanterat inte processat kött. Sluta skuldbelägg människor som får cancer och sluta sprida fake-news och hetsa. Lägg dig för helvete inte i vad andra äter, har du inga hjärnceller att engagera i något djupare än andras matkorgar?

Frågan är vad vi gör av livet, om vi gör världen bättre, om vi gör andra lyckliga, inte hur mycket kål vi äter och hur hårda ABS vi har.

Shit vad jag är trött på dessa meningslösa trådar.

Varför vänder du dig till mig och inte till ts istället?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 20:33:35 följande:
    Jag har inte satt likhetstecken mellan nyttig mat och tråkigt liv heller.

Men mitt liv skulle bli otroligt tråkigt om jag inte fick äta alla de onyttiga sakerna som jag älskar.
    På samma sätt som mitt liv skulle vara otroligt tråkigt om jag inte fick äta alla de nyttiga sakerna som jag älskar.

Jag skulle inte begränsa mig för att kanske få leva i 10-30 år längre!

jag dör hellre som 70 än som 100 i vilket fall. Skulle aldrig vilja bli så gammal.
    Men skulle du vilja leva åren mellan 50-70 som sjuk och begränsad? Det är ju det det handlar om, inte att bli 110 år gammal. Det är dom exemplen jag har i min närhet som avskräcker mig. Då snackar jag välfärdssjukdomar.
  • Anonym (Mini)

Det hade varit så kul om det hade gått att diskutera här på FL utan det ständiga polariserandet. Hälsa=magrutor och ytlighet, nyttig mat är äcklig, bryr man sig om vad man stoppar i sin kropp till vardags så är man inte riktigt klok osv osv.

Är ju ett intressant ämne vad som händer med maten vi äter och varför man väljer att äta det man gör. Men när allt blir en debatt-tävling så spelar det ingen roll vad man diskuterar. Tycker det är synd.

• Anonym (Mini)
    AniieeHär skrev 2019-07-15 21:41:03 följande:
    Förresten, om dina val står mellan sushi och snabbmakaroner, välj snabbmakaronerna. Mer socker i 6 bitar sushi än i 100g snabbmakaroner.
    Haha, ja preciis...:) Och mellan falukorven och fisken, vad är ditt råd då? 

Tycker att sushi är helt ok som snabbmat betraktat, trots det höga sockerinnehållet.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 21:55:07 följande:
    Känner ingen som varit mellan 50-70 som varit sjuka och begränsade pga sin kost så det är inget som oroar mig.
    Blir jag sjuk, ja, då blir jag. Jag tänker inte sluta njuta av det jag gillar att äta för att det kan hända.
    Precis som att jag inte slutar åka bil för att jag kan krocka.
    Allt är ju en fråga om den riskbedömning man själv är intresserad av. Dvs jag väljer risken att skadas eller dö av dom aktiviteter jag älskar hellre än att få sämre hälsa pga. dåliga matval. Ungefär som att jag gillar att ta yrkesmässigt höga risker som de flesta inte skulle välja eftersom det är kul och har belönat mig väl.

Lev och låta leva är väl ett grymt bra sätt att se på livet - man får bry sig om både hur man ser ut och hur ens hälsa är. Det är helt ok, faktiskt.
  • Anonym (Mini)
    nernu skrev 2019-07-16 14:24:31 följande:

Skulle säga att det är väldigt få barn som äter mer sushi än falukorv. Appropå debatten om vad svensk kultur är så skulle jag absolut säga att falukorv är det.

Inte i min omgivning faktiskt, känns inte som om falukorv är något man varken vill ge sina barn eller äta själv. Storstadsregion vs landsbygd eller något helt annat..?

Kultur eller inte, inte f*n är det gott på riktigt...imo och rätt många andras.
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?