• MrsTi

    Artros hos hund, när avliva?

    Ska försöka fatta mig kort. Jag tog för ett årsedan över en hund (7år gammal idag) från en släkting då hen blivit för gammal för att orka sköta om hunden. Vi märkte ganska snabbt att hunden haltade. Först tänkte vi att det vart just för att hunden kommit till ett mer aktivt hem med bollkastning och dagliga promenader.. Men när vi lugnade oss med det blev det bara värre så vi uppsökte veterinären som konstaterade kraftig artros på hö-bakben. Vi påbörjade behandling med Rimadyl (som nu är livslång) och blev något bättre sen återkom det och då fick hon även Catophen(?) sprutor som hjälpte i 3 veckor efter avslutad behandling. Vet. Rekommenderade även korta promenader, inget bollkastande och även simning.

    Vi prövade simning en gång med det blev mycket värre och nästa gång vi skulle pröva ?högg?/nafsade hon efter instruktören då vi skulle ta på selen. Vi har problem med att klippa hennes klor då framförallt baktassen som hon inte alls gillar när man kommer nära och visar mycket tänder, dock aldrig huggt efter mig.

    Jag känner bara att hennes livskvalité har försämrats. Hon levde förr för att kasta pinne/boll och långa promenader men nu kan hon knappt gå runt huset innan hon börjar halta och att gå 100m är uteslutet, då stannar hon och börjar gå hemåt igen..

    När vet man att gränsen är nådd? Det gör så ont i mig bara tanken på att låta henne somna in för det är verkligen världens goaste hund! Men får sån ångest av att inte veta hur mycket hon lider och vill inte att hon ska må dåligt resten av sitt liv..

  • Svar på tråden Artros hos hund, när avliva?
  • Lina100

    Åh du jag förstår att detta är jobbigt, vad är vovven för ras?

    Och vad tänker ni om våran mellanpudel? Han leker mycket men är ändå 10 år nu och han sträcker mycket på tassarna men man märker att han är stel i bakbenen och liksom går lite stelt framåt och lutar upp höfterna mycket..

    Han fick också infektionsdämpande sprutor för lederna typ hos veterinären för 2 veckor sen

  • MrsTi
    Lina100 skrev 2019-07-15 01:26:06 följande:

    Åh du jag förstår att detta är jobbigt, vad är vovven för ras?

    Och vad tänker ni om våran mellanpudel? Han leker mycket men är ändå 10 år nu och han sträcker mycket på tassarna men man märker att han är stel i bakbenen och liksom går lite stelt framåt och lutar upp höfterna mycket..

    Han fick också infektionsdämpande sprutor för lederna typ hos veterinären för 2 veckor sen


    En collie ör hon,, Det är hemskt när de inge kan prata och berätta hur ont dom har eller om det ser ondare ut.. Hon är ändå vid gott mod och så fort hon får tag i en boll så kommer hon med den liksom och så hjärtskärande hur hon sitter och tittar på mig och bollen och undrar när jag ska kasta..
  • Annikattkatt

    Golden som hade artros större delen av livet (blev 10år), sista åren fick han smärtstillande och han blev sig själv igen. Massage, korta promenader och på äldre dar viktigt med mjuka underlag att ligga på. Gärna filt om nätterna, stela muskler förvärrade det.

    Han fick somna in pga hans bakben ville inte samarbeta längre och glädjen i han försvann. När djuren inte kan vara djur längre och glädjen i ögonen är borta är det dags.

    Lycka till

  • Pentra

    Hej! Börja med att ge hunden MSM. Sök på MSM och artros. Kan vara värt ett försök iaf. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Elviram

    Det första jag tänkte på va att ge glucosamin men då din hund har ont trots smärtlindring så skulle jag säga att det är dags att fundera på avlivning. Artros kan man inte bota utan bara lindra. Går att göra en operation och skrapa bort brosket i leden men det kommer att komma tillbaka. Musklerna är garanterat påverkade och kan ha lett till sekundära problem. En fysoterapeut jag fixa musklerna med massage eller laser. Men det är en lång process och man måste behandla regelbundet. Hur mycket det hjälper är svårt att säga då man inte vet hur mycket musklerna är påverkade.

    Att din hund knappt vill gå är också ett väldigt dåligt tecken.

    Framtida råd jag kan ge dig är att undvika kasta boll och pinnar till din hund. Den snappa accelerationenoch sen inbromsningen på det skadar höften. Det behöver inte vara därför din hund har det utan det kan bero på medfödda dåliga höfter (ännu värre att kasta saker till sin hund då) yttre våld som skadat höften. Kan vara att den trillat om kull blivit påkörd även kastandet av saker m.m ålder har självklart en inverkan och ras.

    Jag kastar pinnar ibland till min hund med håller ofta mig till tre kast sen får det räcka. Min hund har spondylos i ryggen men har älskar att hämta pinnar så ibland men för mycket aktivitet så har han ont sen.

    Boll och pinnkastning bidrar även med stress för hunden. Du känner säkert igen att man kan kasta bollen hur många gånger som helst och hunden tröttnar aldrig (speciellt vissa raser). Det handlar mer att dem är så pass uppe i varv att de inte kan sluta. Skriver inte detta för att banna utan det kan vara bra att tänka på. Kast kan man göra men med måtta och inte som ett sätt att aktivera hunden utan en kort lekstund.

  • MrsTi
    Elviram skrev 2019-07-15 10:24:45 följande:

    Det första jag tänkte på va att ge glucosamin men då din hund har ont trots smärtlindring så skulle jag säga att det är dags att fundera på avlivning. Artros kan man inte bota utan bara lindra. Går att göra en operation och skrapa bort brosket i leden men det kommer att komma tillbaka. Musklerna är garanterat påverkade och kan ha lett till sekundära problem. En fysoterapeut jag fixa musklerna med massage eller laser. Men det är en lång process och man måste behandla regelbundet. Hur mycket det hjälper är svårt att säga då man inte vet hur mycket musklerna är påverkade.

    Att din hund knappt vill gå är också ett väldigt dåligt tecken.

    Framtida råd jag kan ge dig är att undvika kasta boll och pinnar till din hund. Den snappa accelerationenoch sen inbromsningen på det skadar höften. Det behöver inte vara därför din hund har det utan det kan bero på medfödda dåliga höfter (ännu värre att kasta saker till sin hund då) yttre våld som skadat höften. Kan vara att den trillat om kull blivit påkörd även kastandet av saker m.m ålder har självklart en inverkan och ras.

    Jag kastar pinnar ibland till min hund med håller ofta mig till tre kast sen får det räcka. Min hund har spondylos i ryggen men har älskar att hämta pinnar så ibland men för mycket aktivitet så har han ont sen.

    Boll och pinnkastning bidrar även med stress för hunden. Du känner säkert igen att man kan kasta bollen hur många gånger som helst och hunden tröttnar aldrig (speciellt vissa raser). Det handlar mer att dem är så pass uppe i varv att de inte kan sluta. Skriver inte detta för att banna utan det kan vara bra att tänka på. Kast kan man göra men med måtta och inte som ett sätt att aktivera hunden utan en kort lekstund.


    Hej! Tack för ett mycket utförligt svar! Visste inte att bollkastning osv kunde påverka så mycket även som ?ung? hund innan artrosen kommit! Jag har testat glukosamin i början av behandlingen utan märkvärdig effekt samt något annat kosttillskott som var ganska dyrt som veterinären rekommenderade.. Tack iallafall för svar och mer kunskap! Det uppskattas alltid!
Svar på tråden Artros hos hund, när avliva?