Inlägg från: Anonym (Petra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Petra)

Vandra för första gången. Hjälp!

Att ha ett par bra ingångna kängor är viktigt! Låna kängorna så snart som möjligt och gå långpromenader med packning med dem.
    Det låter som om ni kommer att ha någon sorts bas och inte behöva bära med packningen hela tiden? I så fall är det bra med flera par skor, så du kan variera beroende på väder och terräng. Kanske har du några bekväma stadiga gympaskor med bra sula? 
    När det gäller kläder ska du undvika bomull. Kläder av merinoull är väldigt bra - gärna t-shirt, tunt underställ (tröja och byxor) och en lite tjockare tröja. Regntäta byxor och jacka. Tunna yllestrumpor. En del gillar att vandra i löpartights, det kanske du redan har?

• Anonym (Petra)

Jag tycker att du ska ta med ett par regnbyxor, och köpa ett par icke regntäta vandringsbyxor. (Jag köpte ett par helt ok på Lager 157 förra veckan) Ta också gärna med en tunn billig regnponcho. Om det är kallt tar du långkalsonger under vandringsbyxorna. Om det regnar tar du på regnbyxorna över vandringsbyxorna. Ta också med tunn mössa, vantar och en buff. 
    Du behöver inte så många ombyten, mer olika typer av plagg. Har du ylletröja underst kan du ha den hela veckan utan att den blir ofräsch. 
    Ha ett syntetunderställ som pyjamas. 
    Jag vandrade i södra Norge förra veckan, och vädret kan växla väldigt! Ena stunden gick jag i t-shirt för att nästa behöva mössa. Vi var med om solsken, hagel, regn, snö och hårda vindar. Frost en natt.

Svar på tråden Vandra för första gången. Hjälp!