• lillelil

Konflikt tvättstuga

Är det ok att slänga ut grannens tvätt om denne tvättar på min bokade tvättid?

• Svar på tråden Konflikt tvättstuga
  • Jag är bara jag

Ner i en korg eller på ett bord- ja helt klart. Så många gånger folk tjuvade tvättider när jag bodde i ett ökänt getto! En gång hade en lagt i tvätt i alla 9 maskiner utan att ha bokat en enda! Det var tillräckligt svårt att få tid ändå med 9 maskiner på 8 6-våningshus... Bostadsbolaget bytte till slut lås och man kunde bokstavligen bara komma in i tvättstugan om man bokat tid. En minut före eller efter var det ovillkorligen låst.

• Magnefico

Varför skaffar du inte en egen tvättmaskin? Kostar typ 2000 spänn och du slipper alla problem.

• Anonym (-)
    Magnefico skrev 2019-07-15 19:05:22 följande:

Varför skaffar du inte en egen tvättmaskin? Kostar typ 2000 spänn och du slipper alla problem.

Går inte alltid.
  • Magnefico
    Anonym (-) skrev 2019-07-15 19:16:47 följande:

Går inte alltid.

Varför skulle inte det gå? Till nöds kan du dra skarvsladd från godtyckligt eluttag och koppla vatten/avlopp till ett tvättställ.
  • Anonym (-)
    Magnefico skrev 2019-07-15 19:40:12 följande:

Varför skulle inte det gå? Till nöds kan du dra skarvsladd från godtyckligt eluttag och koppla vatten/avlopp till ett tvättställ.

Och om man inte har plats i badrummet?
  • viseversa
    Så du tror alla har stora badrum med massa plats för både tvättmaskin och torktumlare? Eller tänkte du dom skulle ha den i vardagsrummet? Kan tala om för dig att min pappa tex har ett badrum på 1,5kvm och där
    ska dom ha plats för dusch toa och handfat i första hand. Dom skulle aldrig ha plats med en tvättmaskin även fast dom har råd ekonomiskt att köpa en så har dom ingen plats att ställa den på.
  • AniieeHär
    Vårt badrum är inte ens 4 kvm stort. Trots att koppling finns till en tvättmaskin så får det inte plats en, så jag vet inte ens hur de tänkte där....
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fiona M
    Magnefico skrev 2019-07-15 19:05:22 följande:

Jag föredrar att ha 3 stora tvättmaskiner och både torktumlare och torkskåp i tvättstugan istället för att ta upp plats i mitt badrum.
  • viseversa
    viseversa skrev 2019-07-15 19:56:07 följande:
    Så du tror alla har stora badrum med massa plats för både tvättmaskin och torktumlare? Eller tänkte du dom skulle ha den i vardagsrummet? Kan tala om för dig att min pappa tex har ett badrum på 1,5kvm och där ska dom ha plats för dusch toa och handfat i första hand. Dom skulle aldrig ha plats med en tvättmaskin även fast dom har råd ekonomiskt att köpa en så har dom ingen plats att ställa den på.
    Sorry 2,5kvm ska det stå. Ändå för litet dock. 
  • Magnefico
    viseversa skrev 2019-07-15 19:56:07 följande:

Så du tror alla har stora badrum med massa plats för både tvättmaskin och torktumlare? Eller tänkte du dom skulle ha den i vardagsrummet? Kan tala om för dig att min pappa tex har ett badrum på 1,5kvm och där

ska dom ha plats för dusch toa och handfat i första hand. Dom skulle aldrig ha plats med en tvättmaskin även fast dom har råd ekonomiskt att köpa en så har dom ingen plats att ställa den på.

Tumlare kan man klara sig utan. Går att hänga på torkställning istället.

Det finns säkert något enstaka badrum där det är helt omöjligt med tvärtmaskin. Men det är knappast sannolikt att flera personer i denna tråd skulle ha sådana.
  • Litorina
    Magnefico skrev 2019-07-16 17:05:06 följande:

Det finns säkert något enstaka badrum där det är helt omöjligt med tvärtmaskin. Men det är knappast sannolikt att flera personer i denna tråd skulle ha sådana.

Även om badrummet är tillräckligt stort måste man ha säker el- och vattenanslutning och avlopp. Om ens hyresvärd inte tillåter att man låter installera det så går det inte. Man kanske inte heller vill lägga pengar på sånt i en hyresrätt.

Till sakfrågan: om man själv måste ha maskinen så tycker jag det är ok att avbryta programmet och lägga deras tvätt i en korg eller på en bänk.

För övrigt älskar jag de elektroniska bokningssystemen där bara den som har bokat tid kan komma in i tvättstugan.
  • viseversa

Enstaka badrum? Bor alla dina vänner i slott? Det är faktiskt väldigt vanligt med badrum där man inte har plats för maskin eller där det inte ens finns uttag för maskin. För det behövs också vet du. Man måste koppla den till vatten och el om det ska funka.

Nu har vi maskin och tumlare men vårt badrum är stort och det fanns speciell plats för maskin och tumlare redan. Men nej inte alla har den platsen. Och att du tror det innebär att du måste vara väldigt naiv,
  • BurningDiamond

Jag har bott på totalt ett ställe där det funnits utrymme för tvättmaskin  i lgh. Jag tror att du helt enkelt inte har förståelse för att väldigt många faktiskt inte har möjlighet att klämma in en tvättmaskin.

• Anonym (Anna)

Man kan lägga över tvätten ii en korg/på ett bord om det är det som avses med att "slänga ut".

• Fiona M

Även om det finns plats för _tvättmaskin_ så är inte säkert att det finns möjlighet för att torka tvätten. Att låta den torka upphängd tar tiiid, och alla badrum har inte fönster eller ventilation som är anpassade för sån fult.

• Grande Rock

Var du sen till din bokade tid?
    Här i kåken är det inskrivet i tvättstugreglerna att om man inte tagit sin tid i besittning inom en halvtimme är det fritt fram för andra att använda den.

Att tro är att inte veta
  • Anonym (Anna)

Jag kan ju tillägga att jag personligen jnte skulle ha stoppat en pågående tvätt utan väntat till att tvätten tvättat klart och då lagt ut den och använt maskinerna.

Vad gäller torktumlare/torkskåp skulle jag inte ta ut det förrän jag själv är i behov av maskinerna (alltså i regel först en timme in i min tvättid).

Vi har dock det hela digitalt så man kan inte komma in om man inte bokat. Så i praktiken kan det inte hända hos oss.

Svar på tråden Konflikt tvättstuga