• Fluffydandelions

    20 år och bor hemma, min pappa tillåter mig ingen frihet, hjälp

    Jag är en 20 årig tjej som bor hemma med min familj och ska börja plugga på konstfack till hösten. Jag vill egentligen bo hemma eftersom jag inte har råd med att flytta hemifrån, jag tror dessutom att min familj skulle bli chockad och ta det hårt om jag flyttade ut.

    Problemet är relationen mellan mig och min pappa. Den har aldrig varit extremt dålig, men vi har heller aldrig varit nära varandra. Ju äldre jag blir ju mer skaver det. Häromdagen lät han mig inte ens gå till en park i närheten under dagtid, eftersom han sa att risken att bli mördad är för stor och jag måste gå med min mamma. Han säger att jag och min 16 åriga syster inte får gå ut medans föräldrarna är på jobbet. Jag får inte gå till en kompis utan att ge adressen och exakt tid jag ska komma hem.

    Han säger att jag kan bli mördad och kidnappad. När jag tar upp att jag faktiskt är 20 år och borde få frihet för att kunna mogna så säger han bara att jag är flera år senare i utvecklingen och att om jag vill mogna så ska jag skaffa ett jobb. Han har alltid varit sträng under min uppväxt och mitt sociala liv har fått lida. Hur ska jag skaffa ett jobb om jag inte ens fått sociala erfarenheter eller frihet?

    Jag vill inte såra någon eller göra dåliga saker. Jag vill bara kunna ta promenader när jag vill eller resa med kompisar. Kommer han förstå att jag är 20 nu och ändra på sig?

    Annars är mitt enda alternativ att flytta ut. Men jag vill inte, eftersom det är extremt jobbigt att både jobba och plugga på heltid. Min mentala hälsa kommer pajja. Jag vill inte lämna min yngre syster i ett dåligt hushåll. Min pappa är alltid negativ och bråksugen och min namma säger ingenting.

    Borde jag få min pappa att förstå? Borde jag flytta ut och i sånna fall hur?


    familj, råd,
  • Svar på tråden 20 år och bor hemma, min pappa tillåter mig ingen frihet, hjälp
  • Anonym (fd sektfånge)

    Din pappa verka ha ett osunt kontrollbehov. Det han säger till dig tyder starkt på att han vill ha det.

    Ska du plugga och ha CSN behöver du knappast jobba samtidigt om du lär/t dig hushålla med pengar. Ställ dig i studentbostadskö genast. Du kommer säkert också kunna hitta någonstans att bo inneboende innan du får eget. Har du någon kompis som ska börja också, ni kanske kan dela en bostad? Det finns lösningar. Kan du ta syrran med dig så är det ett plus, alternativt kan du prata med soc. Din mamma är indoktrinerad. Det går sannolikt inte att prata med henne. 

    Det hela låter som sekten jag växte upp i. Ta dig lös är mitt råd, tIll nästan vilket pris som helst.

  • Anonym (..)

    Du är 20 år och de skulle bli chockade och ta det hårt om du flyttade?

    Herregud, flytta så fort du kan! Har du inte råd med eget, hyr ett rum, dela lägenhet med en kompis, vad som helst.
    Din syster är 16, om 2 år kan hon flytta hem till dig. Eller ja, egentligen redan nu. Ni kanske kan dela på en lägenhet, om hon jobbar extra och du pluggar med CSN och jobbar så borde det inte vara några problem.
    Har du någon kompis som vill dela med er, ännu bättre!

  • Drottningen1970

    Varför tänker du att du måste plugga och jobba heltid samtidigt? Du får väl studielån?

    Självklart ska du flytta hemmifrån. Det där är ju helt osunt.

  • viseversa

    Flytta så fort du kan. Din pappa har problem. Du är myndig och han har ingen talan om vad du ska och inte ska göra.

  • Fluffydandelions
    Drottningen1970 skrev 2019-07-15 20:33:48 följande:

    Varför tänker du att du måste plugga och jobba heltid samtidigt? Du får väl studielån?

    Självklart ska du flytta hemmifrån. Det där är ju helt osunt.


    Bor i Stockholm så bostad är svårt att skaffa. Jag får studiebidrag men har inte tänkt på att ta studielån, det var en bra idé. Är tveksam eftersom många har sagt att man bör undvika studielån dock.
  • Jag är bara jag

    Flytta för hela friden!! Jag flyttade 125 mil när jag var 17 och mina föräldrar sa inte ett dugg. Du är myndig och gör precis som du själv vill i allt!

  • Drottningen1970
    Fluffydandelions skrev 2019-07-15 20:56:41 följande:

    Bor i Stockholm så bostad är svårt att skaffa. Jag får studiebidrag men har inte tänkt på att ta studielån, det var en bra idé. Är tveksam eftersom många har sagt att man bör undvika studielån dock.


    Studielån är det mest fördelaktiga lån du kan ta och nåt som alla har. Återbetalningen får man betrakta som vilken skatt som helst. Studielån är en självklarhet i de allra flesta människors liv så det låter oerhört märkligt att många sagt åt dig att undvika det.
  • Åsa
    Drottningen1970 skrev 2019-07-15 21:39:59 följande:

    Studielån är det mest fördelaktiga lån du kan ta och nåt som alla har. Återbetalningen får man betrakta som vilken skatt som helst. Studielån är en självklarhet i de allra flesta människors liv så det låter oerhört märkligt att många sagt åt dig att undvika det.


    Faktum är att jag blivit mindre positiv till det med åren. Sitter själv med höga lån utan dito lön. Även om CSN är bättre än många lån är det ännu bättre om man slipper ta några. Att det är vanligt bevisar i sig ingenting. Idag åker många på semester och köper möbler för lånade pengar och det är knappast sunt ekonomiskt för den skull. Folk jobbade när jag pluggade också men med dagens ofta /alldeles för/ få föreläsningar är det lättare att få in jobb förutsatt att det fungerar med studietid och att man får jobb. Den som är ung och bor kvar hos föräldrar behöver knappast ta lån för försörjningen, bidragsdel eller lite timarbete räcker.

    För den som verkligen behöver det är förstås CSN bra. TS vantrivs hemma och om det inte ändrar sig kan kanske CSN behövas om hon vill flytta och det krävs för mycket jobb för att fungera med studierna.
  • Anonym (N)

    Flytta! Det är enda sättet.

    Du får ju CSN så du behöver inte jobba hysteriskt mycket.

  • Anonym (Flytta)

    Är du äldsta barnet? Isåfall kommer han inte inse att du är vuxen förr än du flyttar.. jag vet av erfarenhet då jag hade nästan samma hemma ; våra föräldrar såg på oss som på små flickor tills jag flyttade - sedN förändrades de grundligt och är inte lika stronga med mina syskon (de är betydligt yngre )

Svar på tråden 20 år och bor hemma, min pappa tillåter mig ingen frihet, hjälp