• Hasse Qvist
    Mon 15 Jul 2019 20:26
    381 visningar
    1 svar
    1
    381

    oaktsam våldtäkt

    Nu har högsta domstolen dömt en man för oaktsam våldtäkt. Den första dom som tagits upp i HD sedan Samtyckeslagen gick igenom. Straffvärdet för oaktsam våldtäkt för mannen uppgick till åtta månader. Han blev sammanlagt dömd till två år och tre månader då han även gjort sig skyldig till våldtäkt mot barn och sexuellt ofredande.Så jag tycker inte på något sätt synd om honom.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/27-arig-man-falls-for-valdtakt-i-hd-forsta-domen-efter-nya-samtyckeslagen

    Han ska även ha erkänt att han inte var helt säker på att kvinnan verkligen ville. Dom stolen hävdar att mannen handlat med uppsåt. Annars är en poäng med den nya lagstiftningen att det inte ska behövas något uppsåt som jag förstått det.

    Jag ber om ursäkt för textblaffan som följer här, den återger lagtexten som den ser ut efter att Samtyckeslagstiftningen tillkommit. Jag ser inte så stor skillnad på den och den gamla lagtexten, skillnaden jag ser är det jag strukit under.

    ?Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om 1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan, 2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller 3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen?

    Det mesta av det är är sådant något jag redan betraktat som våldtäkt sedan tidigare.

    Dock har det tillkommit en paragraf:
    ?1 a § Den som begår en gärning som avses i 1 § och är grovt oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte deltar frivilligt, döms för oaktsam våldtäkt till fängelse i högst fyra år. Om gärningen med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansvar.?

    Bevisföringen bedöms dock vara lika problematiskt som tidigare, dår ord ofta står mot ord.

    Jag finner den sista paragrafen lite förvirrande men FATTA! förklarat allt på ett oerhört klargörande vis:




  • Svar på tråden oaktsam våldtäkt
  • Mon 15 Jul 2019 20:41
    #1

    Frågan som återstår är, om någon döms för oaktsam våldtäkt, hur ser en aktsam våldtäkt ut?

Svar på tråden oaktsam våldtäkt