Inlägg från: Anonym (Hoppas era barn blir riktigt ludna, från oss som inte blir bjudna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hoppas era barn blir riktigt ludna, från oss som inte blir bjudna)

Funderingar i bröllopstider

Anonym (***) skrev 2019-07-16 11:06:41 följande:
    Men man berättar väl ändå, även om man tror det är ett litet bröllop. Varför inte, liksom, eftersom ni anser att ni står varandra nära i släkten, så berättar man väl när något händer.

Eller så har ni inte så mycket kontakt, och brudparet verkar ni inte umgås med annat än på släktträffar, så det är ju inte konstigt att ni inte blir bjudna då. De umgås väl mer med hennes släkt.
    Svågern är inte så mycket för att berätta sådant. De hade inte fått inbjudan när vi träffades, de visste bara att och när. Eftersom intrycket var att det skulle vara en liten tillställning, så tänkte vi inte mer på detta.
    Om jag förstått så har brudparet varit väldigt förtegna om bröllopet.

Att vi inte blev bjudna är en bisak. Det var att hela brudgummens sida var bortvald som var det stack ut.

Det är en släkt som varit med brudgummen sedan han föddes. Som uppvaktat vid födelsedagar, fått julklappar kring jul, en självklart gäst vid många tillfällen.

Anonym (?) skrev 2019-07-16 11:17:31 följande:
    Brudparet kanske tänker och värdera annorlunda. Endast de som träffat hyfsat nyligen blir bjudna.
    Ja, det verkar som detta. Jag tycker det är tråkigt att de inte uppskattar brudgummens familj och uppväxt mer.
    Det är alltid tråkig när någon tar avstånd på det sättet.

Är desto mer glad att mina närmaste inte tänker i samma banor,  jag har vänner sedan barndomen och vi träffas kanske en gång, eller vartannat år, men vänskapen finns kvar.

När mina föräldrars vänner har börjat försvinna, då är det så skönt att veta att vi, som endast träffats under våra föräldrars regi, finns där för varandra. På den senaste begravningen så var samtliga i vår generation med och visade att den tiden var varit viktig för oss. Flera av oss hade minst 50-60 mil.
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-16 11:20:03 följande:

Av 90 bjudna gäster var alltså 4 på brudgummens sida och 86 på brudens?

Det är klart att det är anmärkningsvärt i så fall.

Ja, visst är det? Lägg till tre stycken, syster och mor och moster.
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-16 11:31:13 följande:
    Ok så 7 av gästerna var inbjudna av brudgummen och 83 av bruden?

Det kan inte vara så att brudgummen prioriterade vänner framför släkt, det vill säga att han på sin andel gäster valde fler vänner istället för släkt så att de ändå hade ungefär lika många per sida, bara att hon hade mer släktingar?

Men om det verkligen var så att endast 7 av 90 gäster hörde till brudgummen känns det ju märkkigt, men inte främst för er skull utan brudgummens?

Kan det vara så att han också stpr hennes släktingar betydligt mer nöra än han står er så att de kändes som hans gäster också ur hans perspektiv?
    Svågern och hans fru ville inte prata så mycket om det, jag fick den uppfattningen att han inte heller tyckte det var OK, men kan ha fel, men jag fick den uppfattningen att hälften var hennes släkt, och far, mor och syster de respektive som fanns från hans sida och resten gemensamma vänner.
    Ja, hans släkt valdes bort aktivt, någon annan tolkning finns inte.
    I vanliga fall, som jag mött, så brukar den äldstas bröllop (det första här) vara en sak som man mer än gärna berättar om och visar bilder. En tillställning som man mer än gärna delar minnen från. Här fick vi fråga för att få lite svar, om det fanns en bild på brudparet, hur hennes klänning såg ut, om det var fin musik.

När svägerskans äldsta gifte sig, så fick vi reda på massor, foton, musik, etc.
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-16 11:50:17 följande:
    Men ni vet alltså inte hur många det var från respektive sida? Ni vet inte att det var 83/7 utan det kan ha varit 15/7 plus resten vänner? Det är ju lite skillnad i så fall. Hon kanske har fler syskon eller närmare kontakt med kusiner mm än vad han har. Han kanske prioriterade fler vänner framför släkt aom han endast har sporadiak kontakt med?

Det verkar inte som du vet hur gästlistan faktiskt såg ut utan att du spekulerar ganska mycket.

Personligen tycker jag inte att det är märkligt att inte bjuda farbröder ocf fastrar som man ser nån gång vartannat år och inte har nån kontakt med i övrigt. Jag tycker inte att det är något att reagera negativt över.

Men om brudgummen knappt fått välja några gäster hade jag sett det som anmärkningsvärt på ett negativt sätt, men ni verkar ju inte veta om så är fallet?
    Det vi vet är att ingen, förutom de absoluta måsten, mor, far och syster, var bjudna från brudgummens sida (och en moster), ungefär hälften av brudens släkt.
    Det blir ju skillnad i umgänge när brudens hela familj och släkt bor i bygden, brudgummens släkt bor flera mil ifrån, vissa så långt att det krävs övernattning när man ska träffas. Det att brudens familj bor i bygden har vi vetat länge. Så det är ingen nyhet.
    Anonym (Glöm det) skrev 2019-07-16 12:06:31 följande:

Det verkar att folk gör så nu för tiden.

Min mans brorsbarn har valt att inte bjuda in vissa släktingar till sina bröllop .

De har bjudit in farmor/ farfar och kusiner men ignorerade syskon ( 3 syskon med respektive) . Ingen vet om anledning.

Det är bara acceptera och gå vidare.

Vi går självklart vidare i våra liv. Däremot så känns det inte lika roligt att träffa detta par längre. Vi kommer inte, som innan, fråga om vi ska komma över (det har inte fungerat innan, så nu frågar vi nog inte längre), artig och trevlig, absolut, men inga ansträngningar längre för att upprätthålla en relation som de nu med all tydlighet visat att de inte är intresserade av.

viseversa skrev 2019-07-16 12:27:45 följande:

Jag kommer nog inte bjuda sambons släktingar om vi gifter oss. Vi var inte bjudna på deras bröllop(en av hans bröders) och dom kommer aldrig självmant och hälsar på trots många tillfällen och att vi bor i samma stad. Så känns inte som bryr dom sig inte i övrigt varför ska dom få kosta pengar på vår dag? Då lägger jag hellre dom pengarna på gäster som bryr sig och uppskattar oss och våra barn på riktigt. 

Vi har ju försökt att bry sig om dom. Att vi inte kan träffas ofta har ju med avstånd att göra.
    Varje gång vi har varit i närheten har vi frågat om vi kan hälsa på, träffas. Vi har också sagt att de alltid är välkomna till oss om de har vägarna förbi.
    Det kan mycket väl vara att det sätt som vi har umgåtts på hans sida, som fungerar för att syskonen ska ha en bra relation, även de kusiner som varit med (de har aldrig varit med) har uppskattat detta, inte anses vara tillräckligt för detta par.
    Anonym (Gissar) skrev 2019-07-16 12:37:49 följande:

Jag gissar på att i och med att brudens släkt bor nära så är umgänget med dem ganska ofta. Jag tycker inte ni ska det personligt utan numera är det vanligt bland yngre att bjuda in de som de träffar relativt ofta och skapat en närmare relation med. Tiderna är förbi när man tvunget fick bjuda mostrar/ morbröder, fastrar, kusiner som man knappt träffar annars. Din brorsson har förmodligen skapat en närmre relation med dem än sin egen släkt.

Själv skulle jag inte känna igen mina kusiner idag men våra föräldrar umgicks några gånger om året när jag var yngre och då träffades vi också förståss. De bodde en bra bit från oss. Hade jag gift mig idag så hade jag definitivt inte bjudit dem då det finns många andra som står mig närmre.

Så ta det inte personligt. Det har nog inget att göra med att de tar avstånd.

Jag tar det inte personligt för att de inte bjöd oss. Jag var mest förundrad att de aktivt valde bort en hel släkt, en släkt som ändå funnits vid brudgummens sida genom hela hans uppväxt. För de valde inte bort mig och min make, de valde bort hela den släkten.
    Jag fick ju frågor vad vi har gjort för att ha en kontakt, jag vet faktiskt inte vad de andra syskonen har gjort. Det vi vet att ett av syskonen har en dödlig sjukdom och jag tycker det är tråkigt, för brudgummens skull, att inte tog en bra möjlighet att träffa denna släkting en sista gång, denna släkting som också varit med under hela brudgummens uppväxt, som brytt sig och engagerat sig på olika sätt.

Våra egna barn uppskattar makens släkt, det vet vi. Så den dagen de gifter sig, så kommer både min släkt och makens släkt med all säkerhet ha en naturlig plats på bröllopet. För våra barn är avstånd inget hinder och uppskattar tillfällena när vi träffas.
    Anonym (Stella) skrev 2019-07-16 12:57:03 följande:
    Men då är det nog så att hennes släktingar har blivit vänner till de båda eftersom de kan umgås till vardags. Brudgummen släkt blir inte lika nära eftersom ni inte kan umgås lika enkelt. Det blir ju så beroende på omständigheter och inte beroende på er som personer.

Personligen så tycker jag att det känns ganska meningslöst att kämpa för att hålla liv i relationer som ändå blir väldigt ytliga av naturen. Träffas man bara nån gång om året blir relationen inte nära hur mycket blodsband man än har.
    Jag har vänner sedan barnsben som jag träffar ett par gånger om året och vår vänskap är väldigt stark, det gäller även mina kusiner, en av mina kusiner bor i USA, vi träffas vartannat år och då är det som de två åren är bortblåsta.

Anonym (Glöm det) skrev 2019-07-16 13:06:04 följande:
    Jag förstår att relationen blir kall efter det.

I vårt fall har svärföräldrarna gratulerat barnbarnen men gått inte på bröllopen . De har gjort markering kring detta om man bjuder så bjuder man alla. De vill inte vara där och känna sig ensamma i fall någon frågar från andra sidan av släkt.

Relationen är konstig mellan syskon nu. Vid jul och påsk undviker den delen av familjen besök hos svärföräldrar när alla är där , de väljer en annan dag för besök. Tråkigt och synd!
    Det är ju en stor risk man tar. Hade något av mina barn gjort något liknande, då hade jag också markerat.
    Man läser hur, speciellt de yngre, klagar på att man inte bryr sig om varandra, man värderar inte varandra, och ändå är det de yngre som aktivt bryter mot de sociala koderna som visar att man bryr sig om varandra.
    Vi bjuder hellre vänner än släkt, skriver några, det kanske är samma som klagar över att de inte får hjälp av sina föräldrar vid barnvakt, eller någon annan släkting. Ni behöver absolut inte slösa pengar på "onödigt släktdeltagande" vid bröllop och andra tillställningar.
    Men den dagen det krisar och ni behöver hjälp, så kanske det var den släktingen som ni uteslöt som kunde var den som gav er den hjälpen ni behöver.
    Eller när skilsmässan står för dörren och det enda nätverk ni har kvar är det blivande exets familj och gemensamma vänner.

Anonym (Jobbigt) skrev 2019-07-16 13:34:03 följande:

Uppenbarligen är inte er sida av släkten så viktig för brudparet. Och gissningsvis visste svågern mer än vad den sa, för vilken förälder har så dålig koll på sitt barns bröllop? Men för husfridens skull låter det bäst att säga så.

Jag tror också att kvinnor kan vara mer styrande i det här läget (om mannen värnar mer om husfriden än om sin egen släkt).

Jag var med om något liknande när min morbror fyllde jämna år. Då blev inte vi syskonbarn bjudna medan fruns syskonbarn fick gå. Jag hade förstått det om det var fruns födelsedag men inte min morbrors. Den dagen förstod jag att han hade varit mycket viktigare för mig än vad jag var för honom. Och det gjorde riktigt riktigt ont och jag kände en stor sorg en lång period (trots att jag är vuxen och har en egen familj). För det jag trodde fanns var bara ensidigt. Dessutom hade det pratats om att det skulle firas med mina syskon eftersom de träffas oftare (har landställe nära varandra och umgås mycket på somrarna).

Så ja, det gör ont att bli bortvald och inse att man inte är tillräckligt underhållande för att få vara med.

Att vår sida inte är viktigt, det har vi fått kvitto på nu.
    Svågern, han har många fina sidor, men att han inte har koll på bröllopet, det förvånar mig inte alls. Han hade missat sitt första barns dop om hans fru inte hade haft koll.
    Ja, idag är jag ledsen och sårad, i morgon kommer jag släppa det. Maken är mer sårad, det har även med att ett av hans syskon är så sjuk, att föräldrarna är så dåliga som de är och nu exkluderad av en brorsson som han verkligen uppskattat genom åren.
    Anonym (Stella) skrev 2019-07-16 14:22:36 följande:
    Anonym (Hoppas era barn blir riktigt ludna, från oss som inte blir bjudna) skrev 2019-07-16 13:17:03 följande:
    Det är ju en stor risk man tar. Hade något av mina barn gjort något liknande, då hade jag också markerat.
    Man läser hur, speciellt de yngre, klagar på att man inte bryr sig om varandra, man värderar inte varandra, och ändå är det de yngre som aktivt bryter mot de sociala koderna som visar att man bryr sig om varandra.
    Vi bjuder hellre vänner än släkt, skriver några, det kanske är samma som klagar över att de inte får hjälp av sina föräldrar vid barnvakt, eller någon annan släkting. Ni behöver absolut inte slösa pengar på "onödigt släktdeltagande" vid bröllop och andra tillställningar.
    Men den dagen det krisar och ni behöver hjälp, så kanske det var den släktingen som ni uteslöt som kunde var den som gav er den hjälpen ni behöver.
    Eller när skilsmässan står för dörren och det enda nätverk ni har kvar är det blivande exets familj och gemensamma vänner.

oj vad snarstuckna vissa är. Jag avstod bröllopsfest delvis för att jag inte orkar med dyligt drama. Vi gifte oss i hemlighet med bara barnen närvarande. Min mamma blev visserligen arg och stött ändå. Men hon är snarstucken så hon hade nog blivit ledsen och kränkt över något annat om vi hade haft ett traditionellt bröllop. 

Jag förväntar mig verkligen ingen hjälp av mina farbröder och mostrar eller någon annan jag inte står nära. Jag bygger inte mina relationer på att jag kanske kommer behöva hjälp av den eller den i framtiden. De som passar mina barn oftast är mina närmaste vänner, vi hjälper varandra. Farfar har passat två gånger i ett par timmar på sju år och mormor en gång i en timme. 
    Vi har inte gjort något drama, jag ventilerar här. Det är ändå skillnad på att avstå från att ha en fest och ha en intim vigsel och att exkludera en hel sida av en släkt. Det är ändå en familj som stått varandra nära, även om avstånden har gjort att mötena inte varit så många. Brudgummens far är den som är mest mån om detta. Han är den som kuskar land och rike kring för att träffa alla sina syskon, som är den som öppnar sitt hem mest. Skulle han få bestämma så hade han haft alla sina syskon och syskonbarn hos sig varje jul.
    Om det fanns en historia med konflikter, trauman och bråk när syskonen träffats, då hade jag varit införstådd varför exkludering. Men det har varit värme och glädje vid varje tillfälle

Anonym (Emma) skrev 2019-07-16 14:28:56 följande:
    Du tar det visst personligt. Du har skrivit flera gånger nu att du är sårad, ledsen, inte längre kommer försöka ha kontakt med brorsonen, att ni känner er exkluderade osv.

Samtidigt undviker du att svara på när du sist träffade brorsonen trots att flera frågat. Tror du har svaret där faktiskt.
    Eftersom vi bor 70 mil från varandra, så har vi försökt att träffa honom när vi varit i trakterna. Men de har aldrig haft tid. Så det var några år sedan, men inte för att vi inte velat, utan för att det praktiskt inte fungerat. Hans syster har alltid försökt att träffa oss när vi varit i närheten.
    Men det är inte bara vi, det finns två syskon till, som inte heller blivit bjudna. De har träffat brudgummen vid flera tillfällen
    Anonym (Bjhj) skrev 2019-07-16 15:00:08 följande:

Obalans i relationen. Tror inte att de uppfattar det som att ni står varandra nära. Ni är långt ut i periferin för dem.

Vi valde att göra ungefär samma sak. Vi bjöd ett par fastrar, sådana som vi ändå kände att vi hade en relation med och riktiga samtal. Avstod från att bjuda dem som vi inte kände att vi hade en relation med, som lika gärna skulle kunna vara någon i kassan på Ica som man kallpratar lite med. Vet dock att andra i den släkten anser att vi är så nära i släkten. Vet inte om det beror på att de har mindre umgänge i övrigt eller uppfattar relationen annorlunda av någon annan anledning. Hade jag skickat inbjudan till dem hade det känts lika knasigt som att skicka till killen i kassan på Ica. Honom ser jag ju ändå någon gång i veckan istället för ett par gånger om året. Kan på rak arm komma på minst 100 pers som står mig närmare faktiskt.

Nu var det inte enstaka personer, det var samtliga personer på en sida, ja, upplever denna man att hans uppväxt, den omtanke som han har omgivits av under sin uppväxt, även under sina unga vuxna år inte är mer värt än relationen till kassörskan i ICA, då är det väldig ledsamt.

Det är inte en enstaka person, utan samtliga hans pappas syskon som funnits med hela hans liv.
    Gameofthrones skrev 2019-07-16 15:10:49 följande:
    Känner igen detta. Det är så himla svårt när man bort långt bort ifrån varandra. Det tar tid. Jag har släkt andra sidan av jordklotet från båda håll. Två länder.

Jag märker att du är sårad och fundersam över detta. Kan inte du värdesätta på andra släktingar istället? ( så lätt för mig och säga) jag har själv ältat om min ena bror som jag har stått närmast. Jag gillar inte hans fru men hon på ngt sätt får honom och inte träffa mig när jag pratar med honom låter han inte styras på nått sätt låter det som just då per telefon. Jag älskar min bror o h vill gärna träffa honom oftare vi bor nära varandra.

Jag vid nga tillfällen har försökt umgås med hans fru på normala förhållanden det går inte. Så fort andra är i närheten skiter hon i fullständigt i mig och pratar med min syster och syskonbarn och ikte involverar mig i samtal. Jag har lärt mig idag skita i henne hon är gäng år äldre än mig har känt henne, sen barnsben. Hon har inte tyckt om mig från början. Jag var rätt störigt och kort i temperament. Jämfört idag så är det inte alls så. Har klarat mig bra.

Kan du inte prata om det vad du tycker och så? JG tror att du behöver det. För komma vidare. Det finns inte ta vid rätt tillfälle ( det gör det nog,) gör det så fort som möjligt.

Jag värdesätter andra släktingar, absolut. Jag skrev ju innan, just nu behöver jag ventilera detta, när jag ventilerat klart så släpper jag det och går vidare. Jag uppskattar maken barndomsfamilj mycket, min egen barndomsfamilj väldigt mycket.
    Funderar om detta exkluderande som är så främmande för mig, som ger mig behovet av att ventilera.

Anonym (Emma) skrev 2019-07-16 14:28:56 följande:
    Du tar det visst personligt. Du har skrivit flera gånger nu att du är sårad, ledsen, inte längre kommer försöka ha kontakt med brorsonen, att ni känner er exkluderade osv.

Samtidigt undviker du att svara på när du sist träffade brorsonen trots att flera frågat. Tror du har svaret där faktiskt.
    Släpp mig nu, jag är bara en ingift kvinna. Det var en hel sida av släkten som var exkluderad.
    Ingen verkar se den biten, vilket ger mig svaret, många anser att det är helt OK att exkludera samtliga på ena sidan.
    Fiona M skrev 2019-07-16 16:44:49 följande:

Har du frågat brorsonen personligen eller sagt det sådär allmänt till hans pappa?

Menar du att brorsonen inte brukar delta på släktträffarna? Då har ni alltså inte umgåtts alls..?

Hur kan du då tycka ni är så nära att ni borde blivit bjudna?

Jag tycker det var fel att exkludera alla de personer som varit med under brudgummens uppväxt. Att exkludera en hel släktgren.

Inte personer som träffats under enstaka tillfällen under uppväxten. Att det blev glesare ju äldre barnen blev, då barnen skaffade egna intressen är en naturlig utveckling och än glesare när de träffade partners, ute och reste, pluggade på andra orter är inte heller unikt.

Det här är en syskonskara som hållit ihop
Svar på tråden Funderingar i bröllopstider