Tror ni det går att bli praktiskt lagd även om man inte är det naturligt?
Jag är inte naturligt praktiskt lagd utan kan knappt montera ihop en golvfläkt, misslyckades med detta häromdagen. Jag har svårt för nästan allting praktiskt som anses vara typiskt manligt. Jag är däremot grymt duktig på smink och hår, vilket också är praktiskt men självklart på ett helt annat sätt. Jag har alltid tänkt att jag är en sån tjej som inte skulle kunna bli ex elektriker för att jag inte är praktiskt lagd, men yrket lockar mig - kort utbildning och hög lön (med dessutom möjligheter att tjäna grova pengar genom att jobba svart). Däremot lockar väl inte själva arbetsuppgifterna utan mest att få så hög lön med så kort utbildning till skillnad från nu när jag studerar en universitetsutbildning och får en lön som inte ens är nära hantverkarens, endast om jag får en chefsposition då hamnar jag och elektrikern ungefär på samma nivå. Men tror ni det går att lära sig att bli duktig på sånt när man verkligen inte är praktiskt lagd? Jag är en väldigt feminin tjej som inte skulle lämna lägenheten utan smink, och där mina största intressen är just skönhet och mode. Jag tänker mig att de flesta kvinnliga hantverkare inte är så feminina, men jag kan ha förutfattade meningar. Tror ni utifrån det lilla jag berättat nu, att elektriker är något att satsa på för mig? Systemvetare är nog det främsta akademiska alternativet, då det är ett framtidsyrke med riktigt bra arbetsmarknad och riktigt höga löner. Det kräver nog inte att man är praktiskt lagd, däremot är det nog en fördel vara tekniskt lagd vilket jag inte heller är men tror ni att det går att lära sig att bli praktiskt lagd eller tekniskt lagd?