• Sinv

    Är det svårt att få jobb som inköpare?

    Jag gjorde några spontana sena anmälningar till några yh-utbildningar som verkade någorlunda intressanta, och blev antagen till inköp och supply management. Inköpare tjänar ju väldigt bra generellt (40+ enligt SCB), och utbildningen är nog inte särskilt svår. Men hur ser arbetsmarknaden ut, är det svårt att få jobb? Jag har väldigt svårt att hitta någonting om just arbetsmarknaden. Jag länkar även till utbildningen.

    nbi.se/program/inkop-och-supply-management-vaxjo-2/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-21 21:14
    Jag har valt att tacka nej till utbildningen då jag inte känner mig säker på att yrket passar mig eller att jag ens är intresserad av yrkesrollen. Jag känner även att det finns för lite information om chanserna att få jobb efter utbildningen för att jag ska vara trygg med valet. Jag kan inte flytta nästan 5 timmar till Växjö för en utbildning jag inte har en aning om jag ens vill studera, det är svårt att få bostad och ska jag ge upp min fina lägenhet på 50kvm för att bli inneboende i ett litet rum för samma hyreskostnad någonstans långt bort från familj och vänner så vill jag vara säker på att det är någonting jag verkligen vill studera till. Därför väljer jag att avvakta och fundera ett tag till för att eventuellt påbörja en ny utbildning i vår, men som det känns just nu kommer jag att välja juristprogrammet antingen i Uppsala eller Stockholm.

  • Svar på tråden Är det svårt att få jobb som inköpare?
  • Citronkakan455

    Tror chanserna är väldigt stora att du får jobb efter examen. YH-utbildningar finns av en anledning, det vill säga att det är brist på personer med rätt kompetens. Kör på!

  • Pappelelle

    Enligt www.framtid.se/yrke/inkopare så kommer det råda balans på arbetsmarknaden för inköpare, vilket jag fått lära mig innebär att det finns ganska goda chanser till att få jobb.

    Se bara till att det är ett jobb du verkligen vill göra och inte bara tar det för hög lön.

  • Sinv
    Pappelelle skrev 2019-07-20 21:10:06 följande:

    Enligt www.framtid.se/yrke/inkopare så kommer det råda balans på arbetsmarknaden för inköpare, vilket jag fått lära mig innebär att det finns ganska goda chanser till att få jobb.

    Se bara till att det är ett jobb du verkligen vill göra och inte bara tar det för hög lön.


    Jag vet ärligt talat inte om jag faktiskt är intresserad av jobbet i sig eller om det bara är lönen, och vet man inte det kanske det inte är värt det att flytta 4 h bort till Växjö när jag har en bra lägenhet, förstahandskontrakt i min nuvarande stad.
  • Pappelelle
    Sinv skrev 2019-07-21 13:55:55 följande:
    Jag vet ärligt talat inte om jag faktiskt är intresserad av jobbet i sig eller om det bara är lönen, och vet man inte det kanske det inte är värt det att flytta 4 h bort till Växjö när jag har en bra lägenhet, förstahandskontrakt i min nuvarande stad.
    Det är ju inte lätt att veta, och man kan ju tyvärr inte enkelt prova på en massa jobb innan utbildar sig. Det står lite i länken jag skrev innan vad man ska tänka på, som att man har mycket kundkontakt t.ex. Men det är ju bara en liten del av jobbet. Men att du ska kunna få jobb överhuvudtaget tror jag inte ska vara några större problem.
  • Pappelelle

    Annars kanske Logistiker kan vara något för dig. www.framtid.se/yrke/logistiker

    Tittar man på sidan är det högre snittlön än inköpare, och det står att en logistiker även kan få tjänster som inköpare. Dessutom är prognosen att det ska vara lätt att få jobb.

  • Sinv
    Pappelelle skrev 2019-07-21 13:59:29 följande:
    Det är ju inte lätt att veta, och man kan ju tyvärr inte enkelt prova på en massa jobb innan utbildar sig. Det står lite i länken jag skrev innan vad man ska tänka på, som att man har mycket kundkontakt t.ex. Men det är ju bara en liten del av jobbet. Men att du ska kunna få jobb överhuvudtaget tror jag inte ska vara några större problem.
    Jag kollade en hel del jobbannonser för inköpare och beroende på bransch krävdes det oftast högre utbildning. Väldigt många företag krävde civilingenjör eller civilekonomexamen, det var få annonser som nämnde YH-utbildning som acceptabel, men jag vet inte faktiskt, men det var vad som gick att utläsa av annonserna just nu runt om i landet, sen har jag inte granskat alla men en del.
  • Sinv
    Pappelelle skrev 2019-07-21 14:14:42 följande:

    Annars kanske Logistiker kan vara något för dig. www.framtid.se/yrke/logistiker

    Tittar man på sidan är det högre snittlön än inköpare, och det står att en logistiker även kan få tjänster som inköpare. Dessutom är prognosen att det ska vara lätt att få jobb.


    Jo, det kan vara ett alternativ, ska kolla in det:)
  • snedtak

    Det kan vara värt att tänka på att inköpare är en stor yrkesgrupp med olika ansvarsområden och olika utbildning. Exempelvis kan en inköpare ansvara för att köpa in varutransporter för en mindre lokal matproducent, och en annan ansvara för att köpa in och förhandla om tyg till H&M för miljonbelopp. Snittlönen inkluderar även inköpare med civilekonomsutbildning så man kanske inte ska förvänta sig 40+ löner som YH-utbildad inköpare med en gång.

  • smurfen 11
    Sinv skrev 2019-07-21 14:17:06 följande:

    Jag kollade en hel del jobbannonser för inköpare och beroende på bransch krävdes det oftast högre utbildning. Väldigt många företag krävde civilingenjör eller civilekonomexamen, det var få annonser som nämnde YH-utbildning som acceptabel, men jag vet inte faktiskt, men det var vad som gick att utläsa av annonserna just nu runt om i landet, sen har jag inte granskat alla men en del.


    Jag har fundering gar på offentlig upphandlare, och undrar samma sak. Hittar inte heller mycket info om ingångslöner eller hur marknaden är, är inte våldsamt många annonser ute.,dock är det sommar nu. Hade varit bra å veta innan man sätter sig i skolbänken. Och hur det är att jobba som upphandlare/inköpare är också intressant att veta.
  • Pappelelle
    smurfen 11 skrev 2019-07-21 17:41:04 följande:
    Jag har fundering gar på offentlig upphandlare, och undrar samma sak. Hittar inte heller mycket info om ingångslöner eller hur marknaden är, är inte våldsamt många annonser ute.,dock är det sommar nu. Hade varit bra å veta innan man sätter sig i skolbänken. Och hur det är att jobba som upphandlare/inköpare är också intressant att veta.
    Vet att jag tjatar om denna sida, men den har varit till stor hjälp för mig i mitt val.

    www.framtid.se/yrke/upphandlare
Svar på tråden Är det svårt att få jobb som inköpare?