• Anonym (Hjälp)

    Hans son slår och biter min barn

    Hej,

    Jag är skild sedan ett drygt år tillbaka. Har tre söner som är mellan 5-13år. För snart ett halvår sedan träffade jag en man och vi blev förälskade. Han har en son från en tidigare relation. Efter en tid tillsammans landade vi i att vi ville ta relationen vidare och inkludera barnen.

    Jag har mött många barn i mitt liv, men jag har aldrig mött ett barn med så stor problematik som hans son. De har inte fått diagnosen satt ännu, men det verkar vara adhd i kombination med autism. Pojken är vild, skriker i det närmaste konstant, ska ha det exakt som han vill, slår mina barn och mig (och då menar jag inte på det sätt barn kan göra, han slår med full kraft och är en fara för andra eftersom han inte kan se konsekvenser), han biter mina barn och slår deras vänner. Slåss gör han många gånger per dag.

    Mina barn är rädda för honom. De är väldigt lugna och tillbakadragna och deras respons när han slåss och skriker är att stirra och dra sig undan. Ofta kommer de tassande till mig och gråter. De bedjar till mig att pojken aldrig ska komma tillbaka, varje gång han har varit här. De vill inte ta hem vänner när han är här och cyklar gärna härifrån. Vilket jag förstår. Jag är också lite rädd för honom.

    Han kan inte bete sig i butiker, ligger skrikande på golvet, förstör saker, hans pappa låter honom göra i princip vad han vill för att undvika konflikter (vilket han blivit tillsagd av psykolog). Det resulterar i att butikspersonalen blänger på oss och undrar varför i hela friden jag inte säger åt mitt barn. Jag vill sjunka genom golvet.

    Jag älskar hans pappa, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag står i valet och kvalet. Vet inte om jag ska avsluta relationen eller försöka hitta en väg framåt. Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

    Det har inte blivit bättre senaste dagarna när han mer eller mindre kräver att vi ska anpassa oss till hans son. Som om vi inte redan gör det. Vårt liv ändras helt, barnen accepterar att bli slagna, bitna, att han har andra regler, inte blir tillrättavisad etc. hur mycket mer ska de behöva göra? De har inte valt honom. Det är det jag som gjort.

  • Svar på tråden Hans son slår och biter min barn
  • Anonym (Hjälp)

    Kan tillägga att vi hela tiden försöker bevaka, men ofta hinner vi inte gå in. Vredesutbrotten kommer utan för varning. Det räcker att han plötsligt får för sig att han vill ha en leksak. Beteendet är mycket svårt att förebygga.

  • Anonym (Anna)

    Vad får barnets föräldrar för stöd? De behöver hitta verktyg och strategier för att få barnet att må bra och fungera.

  • Anonym (Jo)

    Jag hade också avslutat relationen. Främst för mina barns skull, men även min egen. Det där bådar inte gott för framtiden, om man vill ha ett lugnt liv utan bråk.

    Inte värt det, hur fantastisk mannen än verkar vara. Man väljer ju inte bara mannen när han har barn, utan även hans barn/familj.

  • Anonym (A)
    syntharen skrev 2019-07-18 19:00:41 följande:
    Jag hade avslutat relationen.
    Samma här.
  • Pierott

    Aldrig att jag hade utsatt mina egna barn för sånt. Oavsett hur mycket jag älskade den andra personen hade jag inte accepterat det, speciellt inte när inte föräldern visar att han gör vad han kan.

  • Anonym (Ida)

    Om dina barn är rädda för pojken och hans far tycker att ni skall anpassa er efter honom tycker jag att du skall stå upp för dina barn och inte blanda samman era familjer. Vill du och han fortsätta träffas så gör det utan barnen!

  • Anonym (Tess)

    Jag hade aldrig orkat... mentalt eller fysisk.

    Kan ni vara särbos? Hade du varit i en relation där mannen misshandlat dina barn? Förmodligen inte, lite samma sak här även om det är ett barn. Dina barn får anpassa sig och trippa på pga något som Du valt. Jag tycker det låter konstigt att en

    Psykolog sagt att han ska vänta ut utbrotten. Borde inte då föräldrarna få något stöd/verktyg för att kunna hantera såna situationer? Annars kommer han ju lära sig att fortsätta för att få sin vilja igenom.

    Jag lider med dina barn.

  • Limajo

    Måste ni ses med barn? Tills den dagen hans barn är utredd och fått strategier och kanske medicin för att umgänget med dina barn ska funka skulle jag inte låta dem träffas om jag var du (och din pojkvän, alla barnen far ju illa i detta).

  • AnnaSthlm

    Jag hade funderat på vilket liv jag vill leva och tagit beslutet därefter. Ni kan vara särbos, många gör så. Jag hade inte velat leva ett halvt liv.

Svar på tråden Hans son slår och biter min barn