• MALinneaH

IVF hösten 2019

Hej,

Jag hoppar in som färsking både vad gäller familjeliv och IVF!

Jag och min man har en son som fyller 5 i höst. Han tog 10 månader att tillverka, inte någon överdrivet lång tid. Efter han fyllde 1,5 år har vi försökt aktivt inkl ett missfall. Drygt 3 år med andra ord.

Fertilitetsutredning visar inget fel på varken mig eller min man. De hade dock svårt att säga varken bu eller bä gällande äggledarna då de spolade kontrastvätska. Månaden efter spolningen blev jag gravid (som dock slutade i MA v11). Min oerhört lekmannamässiga analys är att jag har trånga äggledare. Det skulle kunna förklara att jag ändå lyckats bli gravid en gång tidigare. Det vore ju praktiskt om det är det som är felet då det inte påverkar möjligheten vid IVF som jag förstår det.

Men jag är rädd för att det är något med själva fästandet i livmodern som är felet.

Jag är såklart otroligt tacksam över vår son och har ställt mig in på att det kan bli så att han är vårt första och enda mirakel.

Men längtan efter syskon är otroligt stark i mig!

Jag påbörjade sprutandet igår söndag och kör Menopur 131. Jag följer gärna denna tråd då jag tycker det känns stärkande att prata med de som är i samma sits.

Kl 10 ska de ringa från kliniken och boka in ?färdplanen? framåt. ????

• MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-08-28 08:11:05 följande:

Spännande med så många som ruvar :) Heja heja!

Själv började jag med gonal-f igår, någon mer som nyligen har börjat/ska börja snart?

Jag började med Menopur i söndags! Blir min fjärde spruta idag. UL på fredag och måndag. ÄP nästa vecka onsdag eller fredag.

Gick sprutandet bra igår? ????
  • MALinneaH

[quote=79863865][quote-nick]Ölandstoka skrev 2019-08-29 09:17:41 följande:[/quote-nick]Kul! :) Det går bra, tycker inte att det är jobbigt men är absolut skönt att det inte är sprutor jättemånga dagar också :)

Hur går det för dig, börjar du känna att det växer i äggstockarna?[/

Vad bra att det gå bra! Det går bra här också. Tyckte första fyra dagarna gick relativt smärtfritt. Lite ?just Do it? över det hela för min del. Idag var det dock extra jobbigt!(dag 5). Lite trögare att få in kanylen. Började även med Fyremadel idag. Den gick bra att ta men sved en del efteråt tycker jag.

I övrigt har jag mått bra. Har mått lite illa på kvällarna. Äggstockarna har jag inte känt av alls! Vilket oroar mig lite :| Imorn är det UL, blir spännande att se hur det går där inne

Hur ser din plan ut då? Långa eller korta protokollet? Hur mår du?

• MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-08-30 14:45:41 följande:

Skönt att det går bra, hur gick vul? Känns det bra?

Jag kör korta. Det går bra, är mest påfrestande för att jag inte tror att det kommer att funka men själva behandlingen går bra. Har vul på tisdag. Redan igår på sprutdag 3 började jag få äl-flytningar så något händer iaf :)

Det gick bra, eller egentligen vet jag inte riktigt! Hon såg många blåsor men de hade inte vuxit så mycket. Hon sa att det är normalt att de inte kommit igång än. Hon sa också ?Jag hoppas inte att alla dessa blåsor växer till?. Inte hört något från kliniken vilket betyder oförändrad dos. Nytt VUL på måndag! Då hoppas jag att det hänt mer!

Spännande att du har VUL på tisdag! Du får uppdatera hur det gick sen. Låter ju lovande med ÄL-flytningar. :D
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-02 08:49:45 följande:

Låter bra med många :) Hur gick det idag, har du fått tid för plock? Är det första ivf förresten?

Jag börjar känna av i magen, känner mig svullen. Ska bli skönt med vul imorgon och få höra hur det ser ut.

Det gick bra (beroende på hur man ser det).

Det var väldigt många ägg. 14 som helt säker är mogna. Massor av fler som kanske mognar. Hur många som helst?. Alldeles för många ägg! Med största sannolikhet blir det inget ET denna gång. Jag kommer få supercupen nässpray istället för ovitrelle. Den nässprayen utlöser också ägglossning men betydligt ?snällare?. Nackdelen är att livmoderslemhinnan försämras i kvalitet på något sätt (typ som att den vill lossna som jag förstod det).

På fredag är det äggplock. Om förutsättningarna trots allt finns där för ET så kommer jag ta ovitrelle i små doser efteråt för att slemhinnan ska hålla sig i schack. Men sannolikheten är stor för totalfrys. Så jag hoppas på många fina embryon!!

Det är första IVF:en för mig. Har en son på snart fem år som tog 10 månader att tillverka (ingen jättelång tid). Har försökt i 3 år att få syskon. Ett missfall! Graviditeten uppkom efter spolning vid fertilitetsutredning vilket skulle kunna tyda på trånga äggledare tänker jag.

Så spännande med VUL idag för dig, hör av dig med hur det gick!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-03 11:03:48 följande:

Bra med många men förstår att det är jobbigt att inte veta om det blir återföring eller inte. Hur mår du, känner du dig svullen?

Jag var på vul i morse och det gick bra. Fick inte veta hur många folliklar det var men vill egentligen inte veta heller. Ca sex på varje äggstock. Förra ivf:en hade jag väldigt många blåsor men de fick bara ut sju ägg, så jag vill hellre inte veta hur många det är än att bli besviken. Får se på måndag, då har jag plock. 9/9-19, känns som ett bra datum :)

Ja men lite jobbigt. Jag räknar ändå med att det inte blir återföring och har ställt in mig på det!

Supercupen skulle vara suprecur ;-D

Vad spännande med plock på måndag! Bra datum helt klart! Hur var förra IVF:en? (Om du vill/orkar berätta). Jag är sjukt nervös för plocket :-/
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-03 21:23:04 följande:

Förstår att du ställer in dig på att det inte blir något nu, det skulle jag också göra så kan man i nästa fall bara bli glatt överraskad. Hoppas att din kropp mår bra så att du kan få ett embryo dock! :)

Jag berättar gärna. Fast det gick så pass bra, jag vet inte hur representativt det är. Jag hade iaf ett jättebra plock, jag svarade väldigt bra på både lugnande och smärtstillande. Jag kände ett litet stick när han gick in i ena äggstocken men det var verkligen allt. Sen efteråt hade jag ganska ordentligt ont men då kändes det mest som mensvärk.

Det kommer att gå bra ska du se :) Det går så fort, plötsligt är det över. Ladda upp med gott att äta och bra att titta på/läsa också, det kanske lugnar nerverna att se fram emot att det är över.

Vad skönt att höra peppande ord!! Tack för det <3

Nu är det nära, håller tummarna för bra resultat för både dig och mig!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-06 08:13:28 följande:

Hur gick det? :)

Det gick bra! Jag fick lugnande och morfin och det gick ganska bra med smärtan. Sista blåsorna som punkterades gjorde sjukt ont, då skrek jag lite! Annars gick det överlag bra. Ont efteråt och illamående men det släppte ganska fort.

40 blåsor punkterades och 35 ägg plockades ut. De sa att det var väldigt många! På grund av det blir det totalfrys och ingen återföring denna gång. Så slutet på oktober blir det insättning mest troligt. Men det bygger på att det blir embryon av bra kvalitet. Jag får veta det på onsdag eller torsdag sa de. Men av 35 st måste det finnas något guldägg tänker jag

Jag är så glad att det är över! Jag har ganska mycket obehagskänsla nu och är sjukt svullen om magen. Men jag hoppas det lägger sig.

Uppdatera sen på måndag hur det gick för dig!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-07 16:54:51 följande:

Hjälp vilket plock! Förstår verkligen att du är öm! :O Hoppas att det blir massor till frysen nu, skulle med lite tur räcka till en mindre armé ju :D

Hur gick det för dig?
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-09 11:17:31 följande:

Vet inte vad jag ska säga, själva plocket gick bra. De tömde 10 blåsor och embryologen hade hittat sju ägg när vi lämnar plockrummet. Frågade sköterskan som plockade bort nålen i armen hur många det blev men hon visste inte och jag ville bara hem så jag väntade inte på det beskedet. Deppade ihop lite, vi fick sju ägg förra gången också och det känns som ett så dåligt tecken att det blev lika många. Känner mig redan nu så inställd på att det inte kommer att fungera. Fick planerad återföring på lördag men jag känner mig så inställd på att max tre befruktas normalt så jag förbereder mig på att det blir på torsdag. Är tyvärr jättedeppig och pessimistisk, tittar redan på vilket datum nästa behandling ungefär kommer att börja.

Hoppas att du känner dig mer positiv!

Vad jobbigt att du känner dig deppig. Förstår att det måste vara jobbigt när du gått igenom det en gång.. Av de sju äggen finns kanske guldägget <3 Jag håller alla tummar jag kan!! Jag har läst i forum om personer som det gått bra för när det blivit få ägg och dåligt när det blivit många ägg. 7 ägg är nog ganska vanligt antal när jag läser runt. Men du vet säkert allt det redan! Hoppas att du får bli positivt överraskad denna gång i alla fall! <3

Kramar till dig!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-10 09:24:11 följande:

Tusen tack! Är verkligen inte en dans på rosor ivf.

Vet du något mer om dina ägg eller blir det senaste i veckan? Och hur mår du? Jag är väldigt öm i magen och då är det efter punktion av ynka 10 blåsor.

De ringde mig igår och frågade hur jag mådde. Jag kunde ju inte hålla mig från att fråga status! De sa att 22 st hade blivit befruktade. Så nu håller vi tummarna att det blir många till frysen. Ser ljust ut just nu men mycket kan hända så en dag i taget! Imorgon ska de ringa igen. Blir frys imorn eller torsdag.

Jag var superglad att det var plock en fredag. Har sovit och vilat hela helgen! Sjukt trött och öm som attan. Svårt att ha vanliga byxor och röra mig i allmänhet. Men igår måndag var det väldigt mycket bättre. Nu känner jag bara ömhet när jag trycker hårt i nedre delen av magen. Så gick ändå snabbt över det värsta Det går säkert snabbt över för dig också!

När får du veta säkert om det blir återföring lördag? För det kunde bli torsdag också visst?
  • MALinneaH
    Anni888 skrev 2019-09-11 15:54:28 följande:

Hej på er,

Precis hittat hit. SÅ glad för det!! Kort intro: sekundärt barnlösa sen 1,5 år och genomgår just nu vår första ivf. Äggplock igår. Hade 10 ägg på andra VUL i fredags men igår fick de ändå ut 16 (!) ägg. Blev förvånad, lite glad men ganska orolig för att det var lite många också. Beordrad vila för att undvika överstimulering. Igår låg jag på soffan, idag tog jag en lätt promenad men fick ganska ont därefter. Ni som gjort ÄP. Hur länge hade ni ont efteråt? Hur länge bör man ta det hellungt? Så orolig att jag inte får tillbaka något embryo denna månaden pga detta. Vore jobbigt, även om jag vet man får hoppas på frysen och senare cykel isf. Men ändå, såå inställd på insättning till helgen. Den mentala biten...ni vet.

Hej!

Vi är också sekundärt barnlösa sedan 3 år med en son på 5 år. Jag hade äggplock i fredags men kommer inte få någon återföring pga överstimuleringsrisk. Så jag hoppas på många fina blastocyster till frysen! Imorgon får jag veta hur många som klarade kvalitetskraven och därmed fryses in.

Vad spännande för er! Hur tyckte du sprutandet gick? Hade du mycket ont under plocket?

Jag tömdes på 40 blåsor så det var ett dunderplock kan man säga Gjorde delvis väldigt ont under plocket men den mesta tiden ändå uthärdligt med morfin och lugnande i kroppen. Jag var glad att det var en fredag för jag var helt slut lördag och söndag. Låg ner i princip hela tiden. Hade väldigt ont när jag gick snabbare än myrsteg och kunde inte ha vanliga byxor. På måndagen var det som en tvärvändning och kändes nästan som att jag var återställd. Gjorde ont när jag tryckte hårt på magen (och gör fortfarande lite) men blir mindre för var dag. Jag fick ordination att inte träna hårt (puls) på 1-2 veckor. Hade jag inte fått det rådet hade jag nog kunnat ge mig ut på en löptur nu känns det som. Men jag lyssnar på de som kan och tar det lugnt

Jag förstår att du är inställd på återföring, man vill ju bara köra på när man väl satt igång! Jag håller tummarna för att du får det!

Uppdatera gärna hur det går med äggen
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-10 20:14:42 följande:

Wow vilket fantastiskt resultat, grattis! :)

Har vankat fram som en gammal tant idag, ångrar att jag inte stannade hemma. Har mycket på jobbet den här veckan så jag hoppas verkligen att det känns bättre imorgon!

Ska ringa imorgon bitti och höra hur det har gått men är inställd på torsdag, har bett mannen att hålla jobbkalendern tom då.

Hej,

Hur har allt gått för dig?! Jag har inte hunnit följa med här i tråden pga mycket på jobbet och hemma.

Själv fick jag igår beskedet att endast 1 blastocyst frystes in Vet inte varför eller så och en läkare ska ringa mig på onsdag. Så nu har jag och min man börjat fundera på om vi ska göra ny hormonstimulering eller om vi ska ta det enda i frysen och göra återföring. Fördel med ny hormonstimulering är att vi kanske kan spara blaston i frysen till framtiden, samt att vi får mer valuta för pengarna då vi köpt en ?köp tre betala för två?.

Samtidigt känns återföring mer som att vi tar ett till steg i processen vilket känns otroligt lockande.

Så svårt! Lite deppigt Men det är bara att kämpa vidare!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-14 16:35:13 följande:

Nej vad knäckande! Hoppas att de har någon bra förklaring så att det kanske går att ändra något i behandlingen till nästa gång. Usch, känner verkligen med dig, förstår vilken chock det måste kännas som. Massa kramar! Förstår att det är ett svårt val också, köra fet eller en ny behandling. Hoppas det känns bättre snart!

Vi fick tillbaka en blastocyst idag och fick två till frysen. Nu är det bara att vänta, testdag 2/10 men mens borde komma ca 23/9. Nästa vecka kommer att gå bra men sen kommer den nervositeten över spottings garanterat.

Så härligt för dig med 3 blasos! Grattis till det! Jag håller tummarna för att din ruvning nu ger resultat!

Ja men lite svårt val faktiskt. Jag längtar efter att få prata med läkaren! Om det blir fet så blir det återföring i slutet av oktober. Lutar nog åt att prova det ändå och sikta in oss på en ny hormonstimulering efter det. Då hinner kroppen vila lite också.

Heja dig! Jag väntar med spänning på resultat här om någon vecka!
  • MALinneaH
    Ölandstoka skrev 2019-09-15 21:22:44 följande:

Tack, det värmer! :) Har inte riktigt förstått att jag ruvar igen. Förutom att min man går runt och låter som en höna haha :D Och att jag är otroligt svullen över magen, vet inte vad jag ska ha för byxor på jobbet nästa vecka, de flesta är alldeles för tajta!

Det låter skönt att låta kroppen vila. Bara det känns bra med det ni kommer fram till. Vilken dag var det du skulle prata med läkaren?

Haha :D Knäppa upp en knapp eller mysbyxor kanske då! Så himla spännande. När kommer du testa? Ska du vänta till den ?riktiga? testdagen?

Läkaren ska ringa på onsdag, så då hoppas jag att jag är lite klokare! Återkopplar efter det :)
  • MALinneaH

Hej allihopa,

Efter en liten besvikelse med 35 ägg- 22 befruktade - ingen återföring med risk för överstimulering - 1 bladtocyst till frysen har vi bestämt oss för att spara det i frysen och påbörja en ny hormonbehandling.

Vi kör igång om ca 2-3 veckor igen! Då håller jag tummarna för färsk återföring och bättre utfall Heja alla kämpar här inne! <3

Svar på tråden IVF hösten 2019