• Esmes

IVF hösten 2019

Hänger gärna på här! Är i gång med vår första ivf. Har många år av barnlöshet bakom mig sedan tidigare förhållande men har aldrig gjort ivf tidigare. Vi har gjort icsi redan nu pga dåligt spermieprov. Vi fick ut 7 ägg men bara 2 blev befruktade. Om dessa klarar sig blir det återföring på dag 3 i stället för 5 som var planerat.

Jag förstår att det är ganska dåliga odds när bara 2 blivit befruktade och väntar nu med fasa att de ska ringa och meddela att de inte heller klarat sig.

Hur har det varit för er andra med lite sämre resultat? Har ni fått någon förklaring till varför äggen inte befruktats? Om det verkade bero på ägg eller spermier.

• Esmes

[quote=80046690][quote-nick]Najo skrev 2019-11-20 13:13:58 följande:[/quote-nick]Mitt första ivf försök 2008: 7 ägg 2 befruktade ett levde dag 2 - blev min dotter

Mitt andra ivf försök 2014: 7 ägg 4 befruktade, tre levde dag 2 - blev min son, plus 2 rill frysen varav ett blev MA[/

Tack för svar! Nu fick jag lite mer hopp om att det kanske kan bli en återföring ändå. Vågar liksom inte tänka längre än i små steg, kan knappt tänka att det skulle kunna bli ett barn i slutändan.

Det är en påfrestande process det här... Svårt att tänka på mycket annat.

• Esmes

Ni andra som nyss gjort återföring, hur mår ni nu? Jag mår lite illa och känner mig som vid pms ungefär. Lutinus förmodar jag. Eller nervositet.

• Esmes
    Ölandstoka skrev 2019-11-25 09:02:15 följande:

Jag är på rd9 med blastocyst och känner ingenting alls. Borde få mens snart men känner inte av pms heller så det kanske är ett bra tecken.. Tror att lutinus gör kroppen svårtydd, är svårt att lita på symtom.

Vilken ruvardag är du på?

Du har säkert rätt i att lutinus gör kroppen svårtydd. Jag gjorde min första återföring i fredags, ett 3-dagars. Så för mig är det ju definitivt lutinus som gör ?symptomen? än så länge. Du har snart testdag?
  • Esmes
    Ölandstoka skrev 2019-11-25 13:56:13 följande:

Jag har inte testdag förrän 4 Dec. Brukar få mens 12-13 dagar efter äggplock vilket är igår-idag, så jag är nervositet personligfierad just nu. Testar i helgen om det fortfarande inte har hänt något. När har du testdag?

Spännande! Jag har testdag den 5e, så ungefär samma. Kanske vågar tjuvtesta någon dag innan om mensen inte kommer. Förstår verkligen att du är nervös om det är ungefär nu du fått mens tidigare. Det är sannerligen en berg och dalbana det här. Håller tummarna!
  • Esmes
    Olidligaväntan skrev 2019-11-25 19:27:40 följande:

Idag gjorde jag vul, typ 8st blåsor i varierad storlek.

Äggplock blir nästa måndag. Hoppas verkligen att jag för nån gångs skull får ut fler än 2-3 ägg, och som är mogna, samt klarar sig vidare i processen. Men det är väl inte så troligt men men.

Denna ångestkarusell.

Bara till att hoppas på det bästa.

Ja visst är en märklig ångestkarusell att befinna sig i, varje litet steg är så stressande, och så ska man försöka slappna av mitt i allt för att det säger ju alla är så viktigt. Inte lätt! Hoppas att alla dina 8 blåsor innehåller fina ägg som klarar sig för både återföring och frys :)
  • Esmes
    Najo skrev 2019-11-27 09:50:10 följande:

Skulle bli så glad om jag fick fler med mig som plussar. Håller mina tummar hårt hårt för er ruvare nu!

Grattis!!
  • Esmes
    Greatexpectations skrev 2019-12-01 19:28:16 följande:

Tack för svar! Ja men det låter ju positivt för att det riktigt rinner som vatten då jag stiger upp och så även nån gång under dagen, får väl vänta och se då, mensen borde dyka upp i dagarna annars, Hoppas inte :).

Har också precis som du. Har tänkt att det är lutinus som gör det, men efter att ha läst vad ni båda skrivit här så känner jag mig också mer positiv. Det är väldigt svårt att veta vad man ska tro om allt. Vågar inte hoppas men gör det ändå förstås. Ruvardag 8 för mig i dag. Eftersom det är första omgången så vet jag inte alls när jag kan förvänta mig mensen om den kommer. För dig låter det ju verkligen lovande att det känns annorlunda den här gången!
  • Esmes

Jag är gravid! Det känns helt overkligt att skriva det efter många års kämpande. Jag har aldrig någonsin fått ett plus tidigare så för vår del gjorde ivf hela skillnaden. Det här är vår första ivf och vi gjorde icsi direkt. Jag fyller snart 41 så jag är ju inte ung i de här sammanhangen direkt.

Nu börjar såklart direkt oron för att graviditeten inte ska hålla i sig men jag ska försöka njuta av att just nu är jag ju faktiskt gravid. Jag testade två dagar tidigare, klinikens testdag är i övermorgon.

Lycka till nu alla ruvare!
  • Esmes

[quote=80075285][quote-nick]Olidligaväntan skrev 2019-12-03 12:25:19 följande:[/quote-nick]Grattis![/

Tack!!

• Esmes
    Najo skrev 2019-12-03 09:40:40 följande:

Wow grattis! Vilken ruvardag är du på idag? Jag plussade förra veckan, är ännu äldre än du. 44 och fyller 45 i jan. Superorolig för missfall. Jag är i v5+1 idag.

Tack!! Ruvardag 10 i dag ( om ruvardag 1 är dagen efter återföring?) Förstår absolut din oro men vi får hoppas att det går bra för oss båda ?gamlingar? ;) Det är väl bara att ta en dag i taget och försöka att bara glädjas. Men det är ju lättare sagt än gjort förstås. Stort lycka till!
  • Esmes
    Najo skrev 2019-12-03 13:27:23 följande:

Ok ruvardag 10 med en blasto? Dvs 15 dagar efter befruktning? Jag testade också 15 dagar efter befruktning.

Jag fick tillbaka ett tredagars. Så det bör väl vara 14 dagar efter befruktning nu. Äggplocket var den 19e. Har du fått tid för ultraljud?
  • Esmes
    Najo skrev 2019-12-04 06:34:45 följande:

Ok! 16 dec (V7+0) har jag VUL

Spännande! Jag antar att jag får tid i januari eftersom det blir så nära jul annars. Ska prata med dem i morgon.
  • Esmes
    Jooosen skrev 2019-12-04 07:58:47 följande:

Ni som plussat här, hade ni starka symptom? Rd 7 här med femdagars. Ömma bröstvårtor men beror säkert på ovitrelle... förra ggn kom mensen på rd10.

På ruvardag 4-5 fick jag några korta kramper i livmodern, som väldigt stark mensvärk, höll bara i sig i 30 sekunder max. Någon dag senare började den mer molande, svaga mensvärk som jag fortfarande har. Fick även vattnigare flytningar. Hur det nu egentligen kan märkas när det dessutom kommer ut lutinus hela tiden, men någon slags skillnad blev det. Mer rinnigt.

Jag har aldrig varit gravid tidigare så jag har inget att jämföra med men alla symptom är ju olika, tycker även att många inte verkar ha symptom alls när de plussar. Hoppas att dina symptom tyder på graviditet! Jag håller tummarna!
  • Esmes
    Jooosen skrev 2019-12-13 07:05:04 följande:

Har inte kunnat sova inatt. Testdag idag. Ruvardag 16 med blastocyst. För första gången i mitt liv och snart 3 års kämpande har vi fått ett starkt o fint gravtest! Jag tror inte att det är sant!!!!!

Stort Grattis!! Så roligt! Visst är det en helt overklig känsla efter alla år!
  • Esmes
    fannylinnea skrev 2019-12-14 16:58:49 följande:

Hej alla! Det kommer ett litet längre inlägg här.

Hoppar in här, på riktigt. Skrivit någon gång förut men känt att jag inte haft så mycket att komma med. Jag är nu på ruvardag 8 med ett tvådagars embryo. Första gången för mig så jag vet inte vad jag ska känna eller hur jag ska hantera detta. Dum som jag är har jag tjuvtestat (som om det ens skulle kunna bli positivt såhär tidigt?!). Testdag är inte förrän juldagen...

Mina känslor i kroppen: konstant molvärk i äggstockarna (känns preciiiiis som att mensen ska komma när som helst), svullna och ömma bröst, illamående, trött/orkeslös.

Jag förstår att mina symtom med största sannolikhet beror på lutinus. Men mensvärken oroar mig något enormt... Är rädd att gå på toaletten och upptäcka blod i trosan...

Är det nån av er som plussat som också haft den där exakta mensvärksliknande kramperna i äggstockarna?

Kram och trevlig helg <3

Jag hade mensvärksliknande kramper innan jag plussade. De höll i sig i kortare stunder och det gick över helt mellan. Har fortfarande så till och från.

Lycka till och hoppas att du får ett fint plus på jul!
  • Esmes
    Najo skrev 2019-12-16 12:18:49 följande:

V 7+0 idag och fick se ett tickande hjärta på en liten en som var 10 mm. Gråtkalas på kliniken, har hängt där sedan 2008 (min ivf resa) och det känns konstigt att det kanske var sista ggn jag träffade dem fysiskt. Så glad just nu, svårt att ta in.

Så härligt! Hoppas att du kan slappna av lite mer och njuta nu!

Jag fick tid i januari. Då är jag nästan i v 10. Jag kommer såklart att oroa mycket mig fram tills dess, men det känns bra att då har det gått så lång tid att det i alla fall inte finns någon tvekan om vad som syns. Bara att hoppas att den lever och utvecklas därinne.
Svar på tråden IVF hösten 2019