• Kallamakka

IVF hösten 2019

Halloj!

Jag hoppar in jag med! Idag på ruvardag 1 med blastis.

Det här är ivf nummer 2, får förmodligen 2(kanske 4) till frys.

Har under min första ivf gjort 4 återföringar. Fått två plus men blivit missfall i vecka 13 respektive 20.

Men nu är jag så jävla taggad på det här! Känner mig hoppfull, tänker inte förminska några positiva känslor i rädsla. Lever på hoppet.

Ser det snarare som positivt att man gått igenom detta förut, för då vågar jag vara glad i onödan. Vet ju att mn blir ledsen och besviken, men även att det hår över isåfall! :)

När har ni testdag? :)

• Kallamakka
    LLW skrev 2019-12-04 21:59:27 följande:

Verkligen! Tänk om man vetat det här för tre år sen.. fy fan. Så naiv man var. Trodde allt skulle gå så lätt.

Ja, jag är sjukskriven den här veckan och nästa. Hoppas jag känner mig tillräckligt ok för att börja jobba efter det. Kommer bli så jobbigt att gå tillbaka dock och möta alla igen. Är rädd för att någon osmidig människa ska fråga varför jag varit borta. Antar att alla undrar men vet inte vad jag ska säga om någon ställer frågan. Usch. Jag är inte redo än iallafall, det känner jag.

Hej!

Jag vill bara säga att när jag skulle tillbaka till jobb efter min sjukskrivning i samband med missfallet - så bad jag min chef att meddela att ingen skulle prata med mig om det.

Alla på mitt arbete visste vad som hänt, och ingen frågade något. Det var jätte skönt.

Du kanske kan ordna det så också? Att ingen ska fråga dig?
  • Kallamakka
    Jooosen skrev 2019-12-07 09:49:59 följande:

Rd 10 idag men femdagars som några vet!! Igår trodde jag att mensen kom på morgonen. Satte in en tampong som var tom sen. Tar ju inte vaginaltabletter utan tog endast ovitrelle, 3 st. Sista var samma dag som embryot sattes in. Står inte ut. Känner lite molvärk men annars inget. Vågar inte testa, o se ännu ett negativt test :(. Men ska ha födeldagsfest ikväll!

Toppen att det inte var mens, det är ju bra. När väntas mensen komma? :)

Hoppas du får en trevlig fest och kan slappna av och ta lite paus! :)
  • Kallamakka
    Jooosen skrev 2019-12-07 11:19:42 följande:

Hmm den borde kommit igår eller idag... förra fet kom den som idag... men man vet ju inte hur kroppen är efter massa hormonsprutor. Magkänslan säger ändå att det inte blivit nåt. Om den inte kommit i helgen så testar ja kanske på måndag. Tack!! Hoppas oxå det :D

Det låter ju lovande, jag håller tummar å tår!
  • Kallamakka
    Najo skrev 2019-12-08 11:20:22 följande:

Så här skriver min klinik och jag tycker (amatörmässigt) det låter logiskt. Spontant borde andelen missfall kunna vara högre om man "manupulerar processen" för ett redan icke-genetiskt intakt embryo.

Korrekt genomförda vetenskapliga studier visar ingen positiv effekt alls av s k assisted hatching, dvs de metoder där man antingen med kemiska ämnen eller laser medvetet skadar äggskalet i förhoppning att embryot ska fästa bättre. Man ska nog vara tacksam för att det inte klart försämrar chanserna. Det mesta talar ju för att antingen är embryot helt perfekt - då utvecklas det vidare och fäster utan problem, eller så har det fel i sin genetiska programmering, och då hjälper inga manipulationer.

Tror som din klinik, att man inte kan påverka det speciellt mycket, sen vill man ju också ha ett perfekt klimat där inne, med slemm och allt vad det innebär. Utan det så fäster inget. :)
  • Kallamakka
    njetnjet skrev 2019-12-08 19:08:53 följande:

Hur länge har ni haft ont efter äggplock? Var har ni haft ont? Jag börjar bli orolig för jag har mycket ondare än sist och det blir inte bättre (plockade 21 ägg i fredags). Men det kanske är helt normalt, bara att jag hade tur sist. Berätta gärna hur det känts för er!!

Jag hade väldigt mycket ondare denna gång. Fick en liten blödning mitt i äggplocket som man såg, kanske därför. Men sen kom de också åt en nerv som gjorde att jag hade skit ont i rumpan denna gång. Det hjälpte med en värmekudde på rumpan, smärtan höll i sig i 4 dagar.

Glöm inte att dricka massor med vatten för att förhindra överstimulering och kolla vikten så du inte håller på att bli överstimulerad. :)
  • Kallamakka
    Doftljuset skrev 2019-12-08 19:43:52 följande:

[quote=80086412][quote-nick]Kallamakka skrev 2019-12-08 19:12:13 följande:[/quote-nick]

Jag hade väldigt mycket ondare denna gång. Fick en liten blödning mitt i äggplocket som man såg, kanske därför. Men sen kom de också åt en nerv som gjorde att jag hade skit ont i rumpan denna gång. Det hjälpte med en värmekudde på rumpan, smärtan höll i sig i 4 dagar.

Glöm inte att dricka massor med vatten för att förhindra överstimulering och kolla vikten så du inte håller på att bli överstimulerad. :)

Förra gången kände jag ingenting- lite tryck men kände inte mycket mer. (Dom tog 20 äggblåsor). Blev nog ganska duktigt lost av bedövningen.

Däremot kunde jag knappt gå när jag kom in, var så svullen och öm.

Efter äggplocket var jag öm, blöde lite men man kunde härda ut. Tills bedövningen släppte alltså aj aj aj- jag var öm o svullen flera dagar. Var inne på undersökning och dom såg att det var svullet där inne men sa att man kan va svullen upp till 2 veckor.

Imorgon är det dags för äggplock igen, orolig att det nu ska kännas massa.

Det väntar 25 äggblåsor där inne så men denna gång blir det totalfrys.

Dumförklara ej men varför ska man dricka massa vatten?

Okej! Hoppas det går bra, låter som en heeel del blåsor!

Jag har förstått det som att kroppen kan dra på sig mycket vätska när man blir överstimulerad, då ska mer vätska hjälpa till att driva ut vätskan istället. Dont ask me how ;)
  • Kallamakka
    Jooosen skrev 2019-12-09 17:11:20 följande:

Ruvardag 12 med blasocyst. Ingen mens än. Tar inga vaginaltabletter. Däremot tagit 3 ovitrelle runtomkring insättning. Vet någon om dessa kan skjuta upp mensen? Förra fet fick jag mens ruvardag 10. Är så nervös men vågar inte testa än. Testdag på fredag!!

Hej!

Men herregud vad du har tålamod. Önskar jag kunde vänta med att testa jag med.

Jag tror inte att Ovitrelle skjuter undan mensen.
  • Kallamakka
    Jooosen skrev 2019-12-09 17:33:46 följande:

Okej tack! Kan alltså detta är inte typiskt mig haha. Är så jävla rädd för ännu ett negativt test så vågar fan inte. Vilken rd är du på?

Jag är imponerad!

Idag är det ruvardag 7 för mig. Mens beräknas om 3 dagar, är ganska säker på att den kommer. Det känns som det. :)
  • Kallamakka
    Jooosen skrev 2019-12-13 08:43:36 följande:

Tack alla! Det känns helt jävla sjukt. Vet inte vart ja ska ta vägen. Nu ska ja försöka att inte oroa mig utan bara vara glad :)

Grattis! Du är nog mer förvånad än nån annan här i tråden, haha! Kul med plus efter kämpandet, hoppas du får en fin graviditet framför dig och kan njuta! :)
Svar på tråden IVF hösten 2019