• Fundersam Anhörig

Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?

Hjälpte till att tömma vinden på ett dödsbo och hittade två stycken stora sopsäckar med något som ingen av oss förstod vad det är för något, Det ser ut som enorma jätte dambindor men har svårt att tror att det är det.
    De är ca 60 cm långa och 20 cm breda och 3 cm tjocka men vad är det för något och vad används de till.
    Någon som vet vad det är och som vill ha dem. Gillar inte att slänga saker men kommer ställas i grovsoprummet om några dagar

om inget vet vad det är eller vill ha dem 

• Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?
  • fanola
    Fundersam Anhörig skrev 2019-07-19 17:52:31 följande:

@fanola, Min sambo som har jobbat i vården såg dem och sa att de är för stora för att vara inlägg till äldrevården, de är som sagt drygt 60 cm långa och jättebreda och skulle inte rymmas i en vanlig blöja sa hon, eller är de så stora nuförtiden som används i äldrevården..

Nej de har du rätt i, låter lite väl stort! Såg bara bilden å läste tydligen inte så bra!

Nej då har jag faktiskt ingen aning! :)
  • Anonym (CellStoff)
    Fjäril kär skrev 2019-07-19 17:47:35 följande:

Ser ut som dåtidens babyblöjor. Såna hade jag som liten. Är född 77. Man la såna i en plastsnibb och knöt.

Precis, det här är nog vuxenvarianten. Produkten kallades CellStoff. Snarlik den förlossningsblöja som tillhandahålls på förlossningen för nyblivna mödrar.
  • Anonym (Johanna_e)
    fanola skrev 2019-07-19 19:58:06 följande:
    Nej de har du rätt i, låter lite väl stort! Såg bara bilden å läste tydligen inte så bra!

Nej då har jag faktiskt ingen aning! :)
    Hur stora är blöjorna man använder i äldrevården egentligen, tänkte om de var större förr i tiden kanske så de gick använda som iläggsblöjor som du skrev. bara en tanke men de låter ju väldigt stora. TS skrev ju att de kunde ha legat på vinden länge...
  • Anonym (X)

Extra inkontinensskydd som man lägger i en blöja. Jobbar som uska och vi har sådana på mitt jobb. Ja, de är i den storleken.

• Anonym (X)
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-19 20:24:00 följande:
    Hur stora är blöjorna man använder i äldrevården egentligen, tänkte om de var större förr i tiden kanske så de gick använda som iläggsblöjor som du skrev. bara en tanke men de låter ju väldigt stora. TS skrev ju att de kunde ha legat på vinden länge...
    Det finns i många olika storlekar från små till stora.
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 20:35:12 följande:

Här är t ex ett exempel som är 40 gånger 90 så det finns även ännu större:

www.svbutik.se/inkontinensskydd/81-abri-man-premium-slipguard-7331246650470.html

Ok, Har ju inte jobbat i vården på några år så vet inte hur man gör nu men den du visade hade ju plast på baksidan så den kan väl inte funka som iläggsblöja eller?

Var ju någon som sa att de såg ut som babyblöjor förr i tiden man satte fast med plast, skulle det kunna vara att detta var motsvarande fast för vuxna eller fanns inte sånt till till vuxna på den tiden. Tänkte om de legat på vinden under väldigt lång tid. Någon som vet??
  • Anonym (E)

Man har den för att suga upp vattnet som blir när man frostar av frysen.

Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?