• Anonym (Hur kan jag lita på honom igen?)

Otrohet

Jag och min man har varit ett par sedan 10 år tillbaka, och har två barn i skolåldern. Min man veckopendlar till Stockholm från den mindre stan vi bor i. Jag har under en tid misstänkt att min man är otrogen och har frågat honom rätt ut men bara fått nekande svar. Tillslut började jag titta i hans telefon utan hans vetskap och såg ena tecknet efter det andra: han hade pratat med en kollega vid ett flertal tillfällen, bla. hade hon ringt efter en AW som han var med på efter jobbet. Till saken hör att de enbart anv. Skype på hans jobb, de hade dock ringt varandra på mobilerna. Jag hade innan frågat vilken tid han var tillbaka på hotellet efter AW dvs om det blev en tidig kväll elr inte. Det klockslag han nämnde var samma tid som han var på hotellet, så jag misstänkte starkt att hon ringt upp för att de skulle träffas där efter AW. Han satt jämt med sin mobil "klistrad vid kroppen" och släppte den knappt ur siktet. Jag läser ett mess från henne och ser en symbol före hennes namn, en halvmåne. Googlar och ser att han tydligen lagt in en "spärr" så att hennes sms inte aviseras dvs poppar upp i telefonen när hon smsar - ifall jag skulle råka se det då. Hur som helst efter många om och men så berättar han elr han svarar bara precis på mina frågor och från att "det bara hände" vid ett tillfälle, så är det fler tillfällen och med flera dagar på hotell där hon bott över med honom. Min första reaktion var att "nu separerar vi!" Han vill inte det och har gått med på familjerådgivning där vi står i kö på att få gå kontinuerligt. Vi har bara gått en gång (långa köer i vår stad). Men det mötet gick väldigt bra och han var högst delaktig i de samtal vi hade där. Jag har sagt att jag inte vet vart  jag står ännu vad gäller en ev. separation men det jag brottas med nu är hur ska jag kunna lita på honom igen, att han inte är otrogen igen? Han har lovat mig att det aldrig kommer att hända igen och att de två inte har någon kontakt längre.  Idag pratar vi med varandra och det vardagliga fungerar utan några problem, men jag brottas med känslorna och tankarna på hur jag 1: Ska förlåta honom för detta och 2. Hur jag ska kunna lita på honom igen? Vad har ni för råd att ge mig? Till saken hör också att jag gjort tydligt  genom åren för honom vart min gräns går för otrohet och att jag aldrig skulle acceptera att han var otrogen. Nu står jag här och känner inte lika starkt att vi ska separera utan att vi borde försöka lappa ihop det som har skett. I dag har det bara gått två veckor sedan han erkände otroheten, så jag inser ju också att det också påverkar hur jag känner, att känslorna kring allt detta kommer att förändras efter tid. 

• Svar på tråden Otrohet
  • Teresiat

Beklagar situationen! Varför var han otrogen, enligt honom? Hur resonerar du när du plötsligt är beredd att försöka förlåta? Hoppas det löser sig på bästa sätt för er!

• Anonym (Hur kan jag lita på honom igen?)

Tack! Han menar på att han har ett stort bekräftelsebehov, vilket jag kan intyga att han har och att det här var ett sätt att hantera att vi har haft det periodvis tufft i vår relation. Han sa också att han, precis som jag mått dåligt under denna period då det varit tufft för oss i relationen. 
    Jag svarade att "jag går till en psykolog för att ta tag i mitt bagage och du i din tur väljer att ha sex med någon annan". 

• Tecum

Eftersom du är inne på att förlåta och gå vidare så ska du fortsätta på det spåret. Tro inte på talesättet, "en gång otrogen alltid otrogen", förhoppningsvis har han lärt sig läxan. Fortsätt med familjerådgivningen och var vaksam så det inte blir tufft i er relation igen. Du måste förstås få bearbeta det som hänt, men anklagelser och skuldbeläggande för er inte framåt. Han måste förtjäna ditt förtroende igen, men även om du lämnar och träffar en ny man kan du aldrig vara säker. Gräset är inte grönare på andra sidan. 

• Teresiat

Jag hade nog kunnat förlåta om jag ansett att han är tillräckligt ångerfull, på ett trovärdigt sätt. Att leva med en partner livet ut gör att man kanske börjar ta varandra föregivet, och faller för en frestelse att se om gräset är grönare på andra sidan. Trist men mänskligt! Då finns det olika scenarion som jag ser det: 1. Man skiljer sig. 2. Man är emotionellt otrogen, tex låter en vänskaplig relation bli djupare än andra, öppnar upp sig för denne och kanske fantiserar om denne. 3. Man är fysiskt otrogen. Vid nr 2 och 3 så kanske hälften upptäcker efteråt att gräset ABSOLUT INTE var grönare på andra sidan och därmed ångrar sig djupt och släpper tanken på att vilja vara med någon annan. Den andra halvan separerar eller blir lämnad. Om du tror att han ångrar sig på riktig kanske det går att förlåta.. vad känner du själv att du behöver för att bygga upp tillit igen?

Svar på tråden Otrohet