• Stenåldern

    Ska Sverige ha någon form av Direktdemokrati?

    Ska Sverige ha någon form av Direktdemokrat?

    Då det är val vart fjärde år till kommun, landsting, och riksdagen och 5 år till euparlamentet.

    Man röstar på ett åsiktpaket

    Det finns partispärrar

    Det går inte veta vilka som samarbetar efter valet

    Politikerna gör upp med kohandel.

    Politiska vildar

    Partierna kan byta åsikt efter valet

    Tryckfel i riksdagen

    Etc

    Det finns mycket som gör att det inte behöver bli som folket vill.

  • Svar på tråden Ska Sverige ha någon form av Direktdemokrati?
  • Mentat

    Spontant kan det låta tilltalande men jag ser också en hel del problem med direktdemokrati:
    Det öppnar upp för en hejdlös populism som kräver lägre skatter och ökade utgifter utan att någon tar ansvar för helheten.
    De som röstar kommer inte att ha läst de utredningar som ligger till grund för beslut utan rösta för/emot en fråga av skäl som har väldigt litet med frågan att göra.
    Etc, etc. Man att fler frågor hade kunnat avgöras i folkomröstningar, även på kommunal nivå, hade för all del varit ett sätt att något öka direktdemokratin. Det skall dock i så fall vara frågor som inte kräver att man tar del av en massa underlag och som inte bryter sammanhanget i beslutsfattande. Det är inte helt självklart vilka dessa frågor skulle vara.

  • Anonym (F)

    Hur många procent av rösterna gick till Direktdemokraterna i senaste valet?

    Där hittar du svaret på den fråga.

  • themia

    Att prata om vad "folket" vill är rena dumheter, eller i bästa fall okunnigt.
    "Folket" vill ingenting.
    Men människorna som utgör folket vill en väldig massa olika saker, beroende på ålder, kön, utbildning, inkomst, boendeort, religion, politisk hemvist mm, mm. 
    Den som tror sig kunna utläsa vad folket vill, bedrar sig själv.

    Direktdemokrati fungerar inte. 

  • Robert 832

    Vi är en multikulturalism. Det kommer aldrig bli som folket vill när själva folkviljan går isär. I en direktdemokrati kommer i slutändan ändå den största minioriteten vara de som styr över majoriteten.

  • Mentat
    Robert 832 skrev 2019-07-25 16:54:00 följande:

    Vi är en multikulturalism. Det kommer aldrig bli som folket vill när själva folkviljan går isär. I en direktdemokrati kommer i slutändan ändå den största minioriteten vara de som styr över majoriteten.


    Just den teknikaliteten hade man iofs kunnat lösa genom att stipulera att om inte en omröstning ger en majoritet i sitt utslag återgår frågan till riksdagen för beslut.

    Det hindrar inte att jag har en hel del andra invändningar enligt ovan, men det vore ett sätt att komma runt det du nämner.
  • Padirac
    themia skrev 2019-07-25 16:37:39 följande:
    Att prata om vad "folket" vill är rena dumheter, eller i bästa fall okunnigt.
    "Folket" vill ingenting.
    Men människorna som utgör folket vill en väldig massa olika saker, beroende på ålder, kön, utbildning, inkomst, boendeort, religion, politisk hemvist mm, mm. 
    Den som tror sig kunna utläsa vad folket vill, bedrar sig själv.

    Direktdemokrati fungerar inte. 
    Direktdemokratin har dessutom svagheter i fråga om hur det rent praktiskt ska lösas med medborgarnas omröstningar i varje fråga.
  • LillaTjockaBertil

    Om vi leker med tanken att vi byter ut riksdagen mot ett system där folket fattar alla beslut som riksdagen fattar idag. Hur löser vi då regeringsfrågan? Vilken legitimitet skulle beslut få där exempelvis färre än 10% av befolkningen deltar? Hur ska ekonomin gå ihop om befolkningen kan rösta igenom beslut som saknar teckning i gällande budget? Hur undviker vi ett nytt "brexit" i viktiga frågor? Alltså att olika organisationer och lobbygrupper lurar och vilseleder befolkningen till den grad att vi röstar igenom ett beslut som i princip alla blir missnöjda med när man får se konsekvenserna av beslutet.

  • AniieeHär

    Direktdemokrati vet jag inte men jag tycker att de tre valnivåerna ska vara offset.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • themia
    AniieeHär skrev 2019-07-25 21:38:26 följande:

    Direktdemokrati vet jag inte men jag tycker att de tre valnivåerna ska vara offset.


    Tanken är god, men det skulle bli för många val och riskera valtrötthet vilket inte är bra för demokratin. Vi har ju dessutom val till EU-parlamentet.

    Ett alternativ kunde vara att avskaffa landstingen och återgå till separata kommunalval, som vi hade i min ungdom
  • misil

    Inte direktdemokrati men fler folkomröstningar vilka kan ske i samband med val,dessa ska självklart inte endast vara rådgivande som i dagens Sverige vilket politiker kan strunta i,håller med en som skrivit att landstingen kan skrotas(byråkratiska kolloser som kostar en massa pengar)och att kommunvalen hålls separat eftersom även där ska folkomröstningar kunna hållas som gäller kommunfrågor.
    Förstår att vänstern inte är någon större fan av sådana åsikter eftersom dessa ofta anser att politiker vet bättre än människor hur dessa ska leva sina liv,men jag tycker detta vore något som borgerliga politiker borde driva. 

Svar på tråden Ska Sverige ha någon form av Direktdemokrati?