• Anonym (L)

Hörsel efter festival

Jag var på en festival i helgen och jag glömde öronproppar och stod längst fram nära en högtalare igår under en timma. Förutom just då stod jag en bit ifrån, men det var ändå hög ljudnivå.

Idag har jag fortfarande "lock" för öronen, det hjälper tillfälligt att tryckutjämna. Det knastrar när jag rör käken som en vaxpropp. Det piper i öronen när det är tyst och det sprakar om jag pratar riktigt högt. Sprakandet börjar gå över nu efter 24 timmar men det finns fortfarande där lite vagt när jag pratar. Finns det en chans att jag kommer återhämta mig eller har jag sabbat hörseln för alltid? Kommer locket gå över?

Och spara mig det där "skyll dig själv". Jag visste riskerna men jag valde ändå att ta dem.

• Svar på tråden Hörsel efter festival
  • Anonym (Tinnitus)

Är det i Gävle du varit så har du inte varit snäll mot öronen dina som stått nära utan skydd. Finns chans att dom återhämtar sig men även att du sabbat dom och får göra dig vän med tinnitus.

• Anonym (L)
    Anonym (Tinnitus) skrev 2019-07-22 01:13:46 följande:

Är det i Gävle du varit så har du inte varit snäll mot öronen dina som stått nära utan skydd. Finns chans att dom återhämtar sig men även att du sabbat dom och får göra dig vän med tinnitus.

Ja, tyvärr. Får hoppas på återhämtning! Finns det något jag kan göra för att öka chanserna för återhämtning? Eller är det bara att vänta och se? Har du någon erfarenhet av tinnitus?
  • Anonym (Tinnitus)
    Anonym (L) skrev 2019-07-22 01:17:04 följande:

Ja, tyvärr. Får hoppas på återhämtning! Finns det något jag kan göra för att öka chanserna för återhämtning? Eller är det bara att vänta och se? Har du någon erfarenhet av tinnitus?

Det hoppas jag med, lever (peppar peppar) inte med det själv men hört att det är besvärligt för en del. Jag har ingen vidare erfarenhet av tinnitus. Det du bör göra är iallafall se till att skydda hörseln framöver och hålla tummar att du återhämtar dig.
  • Anonym (L)
    Anonym (Tinnitus) skrev 2019-07-22 01:26:58 följande:

Det hoppas jag med, lever (peppar peppar) inte med det själv men hört att det är besvärligt för en del. Jag har ingen vidare erfarenhet av tinnitus. Det du bör göra är iallafall se till att skydda hörseln framöver och hålla tummar att du återhämtar dig.

Tack för svar. Då är det bara att vänta och se. Kanske bära proppar i fickan dagligen för onödiga ljud som maskiner och annat kan medföra.
  • Anonym (Hmm)

Är det första gången du utsätter dig för så höga ljud under lång tid? Om detta är första gången ser dina chanser bättre ut. Om det här har hänt tidigare ökar risken för hörselskada.

• Anonym (Afrodite)

Hoppas att det går över. Jag hade öronproppar för ett par veckor sen när jag var på festival, men stoppade in dem lite sent. Jag var som öm i öronen, det kändes verkligen att de tagit stryk. Men det gick över efter 3-4 dagar. Så jag är glad att jag verkar klarat mig från permanenta skador.

Svar på tråden Hörsel efter festival