• Mon 22 Jul 2019 13:47
    356 visningar
    9 svar
    9
    356

    Hjälp mig reda ut det här..

    Ska sammanfatta.

    Tog ut min hormonspiral 23 maj. Fick min mens 9 juni. Positivt gravtest 7 juli. Var idag hos läkaren för VUL och han säger att han bara ser en hinnsäck och graviditeten motsvarar bara v 4 och kan då inte se något foster. Får en ny tid om två veckor för nytt VUL. Han kunde inte förklara mer än vad ultraljudet visade och att hinnsäcken såg rund och fin ut men inget foster.

    Åkte hem och känner mig nu helt tom och ledsen. Har fostret tillbakabildats eller är det ett MA eller MF på G? Givetvis svårt att svara på men enligt mina beräkningar var jag ju i v 6+1 så blev lite chockad att vi inte såg något.

    Någon som vill uppmuntra mig eller ge mig lite råd och pepp?

    Är tredje barnet.

  • Svar på tråden Hjälp mig reda ut det här..
  • Mon 22 Jul 2019 13:55
    #1

    Jag var inne på ett tidigt vul och då mätte de fostersäcken som motsvarade 6+1men man hittade inget foster. Utan bara gulesäck (mättes till 5+5) och fostersäcken. Fick komma tillbax 13 dagar senare. Och då såg man foster med hjärtslag motsvarande v 7+5. Är säkert olika men på mig syntes inte mer än fostersäcken och gulesäcken i den veckan. Andra ser ju hjärtslag i v 5+.

    Fick du tid för uppföljning?

  • Mon 22 Jul 2019 13:56
    #2

    Menar hinnsäck..

  • Mon 22 Jul 2019 20:24
    #3

    Åh vad skönt att det gick bra för dig! Då finns det hopp för mig också. jag har fått tid för ett nytt VUL om 2 v igen så hoppas då att de kan mäta och fastställa hur långt gången jag är.

    Kan bara inte släppa tanken på att fostret kanske har tillbakabildats. Men ska försöka släppa den tanken...


    Gasellen87 skrev 2019-07-22 13:55:37 följande:

    Jag var inne på ett tidigt vul och då mätte de fostersäcken som motsvarade 6+1men man hittade inget foster. Utan bara gulesäck (mättes till 5+5) och fostersäcken. Fick komma tillbax 13 dagar senare. Och då såg man foster med hjärtslag motsvarande v 7+5. Är säkert olika men på mig syntes inte mer än fostersäcken och gulesäcken i den veckan. Andra ser ju hjärtslag i v 5+.

    Fick du tid för uppföljning?


  • Mon 22 Jul 2019 20:29
    #4

    Jag tänkte oxå på det, hela tiden! Jag hade dessutom småblödningar till och från vilket va anledningen till att jag ens åkte in. Försöker att tänka att de inte finns några garantier för något i livet och att föröska njuta av familjen istället för att tänka så mkt. Väntar oxå tredje barnet. Är i v 10 nu, så är fortfarande osäkert.

  • Mon 22 Jul 2019 20:44
    #5

    Jag har inte haft en enda blödning, däremot har jag lite spända bröst, molvärk i livmodern och trött så jag tar det som graviditetssymtom. Läkaren tyckte det lät lite misstänksamt att jag inte mådde illa och sa att får jag blödningar så ska jag uppsöka akuten. Känner mig rätt liten nu faktiskt. Usch är så svårt att släppa tanken då jag inte får ihop det med datumen. Är jag bara i v 4 och fick positivt på gravtestet för 2 v sedan är ju helt omöjligt... han sa att han inte kunde förklara mer än vad ultraljudet visade. Fick prata med en BM precis efter och hon var så stressad och disträ och jag kände att hon bara ville bli av med mig och inte ville svara på mins frågor alls. Hon sa bara att det var väldigt ovanligt att foster tillbakabildas.


    Gasellen87 skrev 2019-07-22 20:29:02 följande:

    Jag tänkte oxå på det, hela tiden! Jag hade dessutom småblödningar till och från vilket va anledningen till att jag ens åkte in. Försöker att tänka att de inte finns några garantier för något i livet och att föröska njuta av familjen istället för att tänka så mkt. Väntar oxå tredje barnet. Är i v 10 nu, så är fortfarande osäkert.


  • Mon 22 Jul 2019 21:53
    #6

    Som sagt tror jag det är vanligt att man inte alltid kan se foster så tidigt. Min läkare sa att allt stämmer med tiden runt 6+1 och att det troligen ör för tidigt att se fostret. Hon skrev ändå ut en ul-bild och sa grattis. Så bra bemötande. Sen va jag ju ändå orolig att det inte skulle finnas något vid nästa ultraljud.

    Jag mår illa mer eller mindre dygnet runt, ömma bröst och konstig mage. Men jag har haft ett ma så vet att man ändå inte kan ta något för givet oavsett mående. Och alla mår ju inte illa.. det är ju liksom inte ett tecken på att det skulle vara något fel.. okänslig läkare känns det som.. de borde veta att det kan vara för tidigt att se.

  • Little­Sunshi­ne84
    Mon 22 Jul 2019 22:12
    #7

    I V6+3 såg man inget alls på mig :) två veckor senare såg man ett hjärta.

    I mitt fall gjorde vul och ul akut pga misstänkt TIA.

  • Mon 22 Jul 2019 22:36
    #8

    Härlig läsning!! Då ska jag försöka sluta oroa mig.

    Hoppas du mår bättre efter din misstänkta TIA <3


    LittleSunshine84 skrev 2019-07-22 22:12:36 följande:

    I V6+3 såg man inget alls på mig :) två veckor senare såg man ett hjärta.

    I mitt fall gjorde vul och ul akut pga misstänkt TIA.


  • Little­Sunshi­ne84
    Mon 22 Jul 2019 22:54
    #9
    Lustablong skrev 2019-07-22 22:36:32 följande:

    Härlig läsning!! Då ska jag försöka sluta oroa mig.

    Hoppas du mår bättre efter din misstänkta TIA <3


    Den graviditeten är min 2.5åring idag :) har en liten på 16 veckor också! Jag mår fint!

    Hoppas det går bra för dig! :)
Svar på tråden Hjälp mig reda ut det här..