Forum Anonyma diskussioner - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Är bemötandet från butiksanställda bättre i vissa kedjor än i andra?

    Mån 22 jul 20:28 Läst 0 gånger Totalt 6 svar
    Mån 22 jul 20:28

    Bara en kul diskussion utifrån en artikel där VD för Coop menar att de anställda i butikerna måste bli bättre på bemötande.

    Tycker ni att det är skillnad mellan olika kedjor inom detaljhandeln, är vissa (inte enskilda personer utan mer övergripande personalstyrkan) bättre på bemötande och service än andra?

  • Mån 22 jul 20:28 #1

    Lägger till en länk till artikeln, vet dock inte om den är en betalartikel.

    www.dn.se/ekonomi/coops-vd-vi-ska-ha-branschens-basta-kundbemotande/

    "Coop Sveriges vd Magnus Johansson medger att Coop varit dyrare och att de måste jobba hårt med kundbemötande. Han lovar nu Sveriges bästa kundbemötande och att makten över varorna flyttas ner till kunderna – i deras lokala butik. "

  • Anonym (C)
    Visa endast
    Mån 22 jul 20:31 #2

    Beror nog inte på kedjan utan på arbetsplatsen. Bra arbetsplats ger ju gladare och trevligare personal än ställen dit personalen går trots att de inte trivs.

  • Animer­ad
    Visa endast
    Mån 22 jul 20:36 #3

    Jag upplever att det är olika från butik till butik men att Coop generellt har dåligt bemötande i sina butiker.

  • Anonym (skatt­ebetar­e)
    Visa endast
    Mån 22 jul 20:41 #4

    Det är stor skillnad, men oftare så att vissa specifika butiker som är bättre eller sämre.

    Generellt lider alla stora butiker av att de är hårt underbemannade mot hur det var "förr". Mindre butiker lever oftare på att de har en service.

  • Anonym (Natt & dag)
    Visa endast
    Mån 22 jul 20:53 #5

    Om man jämför ICA och Coop där jag bor så vinner ICA med hästlängder. På Coop får man verkligen leta för att hitta personal i butiken och när man väl hittar dem har de oftast noll koll på sortimentet. På ICA är det minst en personal på varje avdelning. Oftast håller de på att packa upp något, men ställer man en fråga om var en produkt finns så följer de med hela vägen och visar den exakta hyllsektionen, även om det är en helt annan avdelning. Gissa var jag handlar...

  • Mån 22 jul 21:24 #6

    Om jag jämför mellan Coop och Hemköp, för det är de jag handlar hos 90% av gångerna, så är Coops personal, trevliga, kunniga och tillgängliga, och är det något de inte vet eller kan så hittar de någon som kan eller kollar upp det själva, medan den enda personal man kan hitta i Hemköpsbutiken i de i den manuella disken och de har ingen koll på butiken eftersom de jobbar för delihandlarna.

    I klädaffärer (jag hatar att handla kläder) så upplever jag "billighetsmärkena", typ Kappahl, Lindex osv, som myket öppna och hjälpsamma mot ALLA kunder som kommer, oberoende om man som jag är kort och smal eller som min syrra är tjock och lång. Bara att hojta till så får man hjälp. HM är undantaget, de uppskattar verkligen varken mig eller min syster. Hon är för tjock och jag är för kort.

    Sedan finns också aspekten av VAD man kallar för god service, vilket är kulltrellt. Läste på en annan site om svergies "urusla customer service och bemötande", saker som jag tror att medelsvensson skulle kalla för ok eller till och med uppskatta. Hittar den inte nu, men en sak som så klart fastnade i mitt minne var skillnaden i bemötande mellan svensk servis-personal vs amerikansk. I Sverige "ser man inte röken av dem om man inte påkallar deras uppmärksamhet" ("alla" är  överens om detta) och i USA "är det trevliga, uppmärksamma och frågar hela tiden om man behöver/vill ha något" (enligt vissa) eller "hänger de över axeln och stressar och man får inte äta ifred" (enligt andra)


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll