• Anonym (Storlek?)

Det här med storlek på bostad

Hej!

Vi ska flytta isär.

Tanken är att våra två gemensamma barn ska bo kvar och jag flyttar ut med mitt barn.

Jag är inte sugen på en hög hyra och funderar hur litet klarar man sig?

Jag tänkte en 2:a. Alla barn har kvar sitt rum hos pappan.

Dvs jag delar rum med mitt barn med en familjevåningssäng, för mig känns det knäppt jag har ett rum bara för att ha en säng i, nyttjar inte rummet under dagen och så en bäddsoffa för när jag ska vara med alla barn under längre tid, byter vi bostad, men jag vill inte ha honom i min säng.

Vad tycker ni om upplägget?

• Svar på tråden Det här med storlek på bostad
  • Anonym (C)

Kommer inte era gemensamma bo hos dig alls? Ditt barn kommer väl vilja ha eget rum, inte dela med dig?

Jag skulle ha ett barnrum och sen själv ha min säng i vardagsrummet. Eller dela av vardagsrummet så att det blir två sovrum och vardagsrum, så har jag gjort. Då får båda mina barn varsitt rum och jag har säng och soffa i vardagsrummet.

• Anonym (4 i 3)

Jag antar att du menar att ni kommer få det som jag. Jag har ett barn på heltid från en tidigare relation och 2 varannan vecka.

Vi bor i en ganska stor trea. Barnen har eget rum alla tre då klädkammaren fungerar utmärkt som rum även om den är liten. Ett av barnen ville ha klädkammaren trots att jag protesterade lite i början. Jag var orolig pga avsaknaden av fönster.

Själv sover jag i loftsäng i sovrummet och har skrivbord under. 

• Anonym (Storlek?)

Precis, från tidigare förhållande.

Vardagsrum vill jag inte ha en säng, tänkte ha matplats, lekhörna och vardagsrum.

Enda som blir är en lite större våningssäng, så rummet blir ändå barnets, jag sover bara där, oftast samsover vi så känns onödigt med ett extra rum.

Syskonen har bäddsoffan om de vill sova, de har ändå rum hos sin pappa.

Vill hellre sätta pengar på barnen än hyra.

• Giftskåneman
    Anonym (Storlek?) skrev 2019-07-22 23:21:00 följande:

Precis, från tidigare förhållande.

Vardagsrum vill jag inte ha en säng, tänkte ha matplats, lekhörna och vardagsrum.

Enda som blir är en lite större våningssäng, så rummet blir ändå barnets, jag sover bara där, oftast samsover vi så känns onödigt med ett extra rum.

Vill hellre sätta pengar på barnen än hyra.

Funkar nog med mindre barn, men en dag "kräver" de eget rum öven hos dig.
  • Anonym (Snål)

En jag antar att ditt barn är äldre. Då vill man inte dela rum med en förälder. Du får bo i V-rummet isåfall om du är för snål för en 3a.

• Anonym (-)
    Anonym (Storlek?) skrev 2019-07-22 23:21:00 följande:

Menar du att om dom vill sova ifred så får dom åka hem till sina rum hos pappan och sova på dina veckor? Jag hade inte känt mig så välkommen med det upplägget =/
  • Anonym (Snålt #2)

Skaffa en bostad så att din äldsta får ett eget rum. Barn behöver en egen vrå.

• Anonym (Cilla)

Allt beror på hur stora barnen är och hur stresståliga ni är. Trångboddhet ökar stressen i familjen och är ni känsliga för stress kan det leda till fler konflikter, sömnproblem etc.

Jag har bott trångbott. Bodde i en bäddsoffa i vardagsrummet. Efter nåt år kände jag mig desperat efter ett eget rum. Men det är jag. Och ett tag funkade det superbra.

Jag skulle ordnat med antingen loftsäng eller bäddsoffa åt mig själv i vardagsrummet. Bäddsoffa om barnen är små och kommer över på natten. Sparar utrymme då den kan packas ihop på dagen. Loftsäng om barnen var lite äldre bara för att få ett eget utrymme. Sedan skulle barnen fått dela rum. Antingen våningssängar eller bäddsoffa där med.

Hur gamla är barnen? I längden kommer de (och du) med allra största sannolikhet behöva större boende.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (-) skrev 2019-07-23 08:44:38 följande:

Menar du att om dom vill sova ifred så får dom åka hem till sina rum hos pappan och sova på dina veckor? Jag hade inte känt mig så välkommen med det upplägget =/

Av den anledningen tror jag våningssängar funkar bättre. Alla får var sitt egna utrymme. Man kan sätta gardiner/skynken på sängarna så att man kan dra sig undan om man behöver egentid.
Svar på tråden Det här med storlek på bostad