• Snacka

    Hur mycket spelar era 11åringar?

    Hur mycket spelar de nu på sommaren och vad spelat de? Hur mycket när det är höst/vårtermin?

  • Svar på tråden Hur mycket spelar era 11åringar?
  • Anonym (Kludd)

    Mycket mer nu på sommaren. Framförallt vid dåligt väder.

  • scanmia

    Min 10-åring har tre timmar skärmtid per dag totalt på sommaren och på helger. Detta inkluderar filmer, spel och facetime med kompisar, men inte skolarbete, FaceTime med släktingar eller om vi gör något projekt som behöver googlas. 10-åringen behöver även plugga lite extra glosor nu över sommaren så han kan tjäna in 15 minuter extra om han gör det, något som motiverar honom väldigt bra.

    På skoldagar har de (10 och 14-åringen) 30 minuter fri skärmtid och vad de nu behöver för skolarbete.
    Vi är inte de som är strängast bland deras kompisar och inte heller de som är mest generösa. 

    Vi har gränser för att de annars har svårt att begränsa sig och inte hanterar att stänga av själva och vi använder föräldrakontrollerna så att vi inte behöver hålla på och kontrollera. De får extra om de har något särskilt, om vi sitter i väntrum, på långa resor eller andra tråkiga ställen eller om de är sjuka.

  • Mascaraklumpar

    5 timmars skärmtid i snitt per dag nu under sommaren, har han räknat ut. Det låter ju som förskräckligt mycket, men samtidigt tillbringar han alltså 10 timmar per dag till att vara ute och leka med kompisar, cykla, träning, pianospelande, legobyggande och dylikt. Jag tycker det känns rätt okej ändå. Det är värre på senhösten och vintern, då det visserligen blir mindre skärmtid per dag men samtidigt alldeles för lite tid utomhus. Där har vi försökt begränsa skärmtiden i perioder, men det har inte lett till att han rört på sig mer.

  • Alexi
    scanmia skrev 2019-07-23 20:39:30 följande:
    Min 10-åring har tre timmar skärmtid per dag totalt på sommaren och på helger. Detta inkluderar filmer, spel och facetime med kompisar, men inte skolarbete, FaceTime med släktingar eller om vi gör något projekt som behöver googlas. 10-åringen behöver även plugga lite extra glosor nu över sommaren så han kan tjäna in 15 minuter extra om han gör det, något som motiverar honom väldigt bra.

    På skoldagar har de (10 och 14-åringen) 30 minuter fri skärmtid och vad de nu behöver för skolarbete.
    Vi är inte de som är strängast bland deras kompisar och inte heller de som är mest generösa. 

    Vi har gränser för att de annars har svårt att begränsa sig och inte hanterar att stänga av själva och vi använder föräldrakontrollerna så att vi inte behöver hålla på och kontrollera. De får extra om de har något särskilt, om vi sitter i väntrum, på långa resor eller andra tråkiga ställen eller om de är sjuka.
    Hur använder man föräldrakontroller när det är massa olika skärmar? Våra barn använder tv-spel, ipad, mobil, dator...

    Hur funkar begränsad skärmtid när de är ensamma hemma på eftermiddagarna?
  • Anonym (för att vi kan tänka själva)

    Har 12-åriga tvillingar(flicka och pojke) och några yngre barn. Ingen spelar hemma. Vi äger en bärbar dator som barnen får använda till skolarbete. Annars inget. De spelar tv-spel och på ipads hos kompisar och i skolan. När de sedan kommer hem är de helt uppspeedade och tjatar om att vi mååååste skaffa ipad. Nästa dag när deras hjärnor slutat koka är de glada att vi gör andra saker tillsammans istället.

  • scanmia
    Alexi skrev 2019-08-03 10:01:58 följande:
    Hur använder man föräldrakontroller när det är massa olika skärmar? Våra barn använder tv-spel, ipad, mobil, dator...

    Hur funkar begränsad skärmtid när de är ensamma hemma på eftermiddagarna?
    Det blir lite klurigare med fler skärmar. Vi använder en app, screentime tror jag att den heter, som har koll på mobil, laptop och plattor, just för att det blev mer komplicerat när 14-åringen har mobil. Innan dess tyckte jag att det räckte med att använda de kontroller som redan fanns i systemen. De får välja hur de vill fördela sin tid och sedan anpassar vi tiderna. Är vi inte hemma så får de hålla sig till de tider vi redan kommit överens om.
    Vi har några spelkonsoler med, men de är inte lika populära. Vill de använda dem så byter de in tid från sina andra enheter. Vi har skippat tv.
    Skärmtid hos kompisar på deras enheter räknar vi inte. 
  • Alexi
    scanmia skrev 2019-08-03 12:51:55 följande:
    Det blir lite klurigare med fler skärmar. Vi använder en app, screentime tror jag att den heter, som har koll på mobil, laptop och plattor, just för att det blev mer komplicerat när 14-åringen har mobil. Innan dess tyckte jag att det räckte med att använda de kontroller som redan fanns i systemen. De får välja hur de vill fördela sin tid och sedan anpassar vi tiderna. Är vi inte hemma så får de hålla sig till de tider vi redan kommit överens om.
    Vi har några spelkonsoler med, men de är inte lika populära. Vill de använda dem så byter de in tid från sina andra enheter. Vi har skippat tv.
    Skärmtid hos kompisar på deras enheter räknar vi inte. 
    Tack! Men hur förhåller ni er då till att de spelar i 4 timmar hemma hos en kompis och sen kommer hem och kör vidare? Eller om ni har 30 min på vardagar men de spelar 3 timmar hos kompisarna? Blir det inte mer lockande att vara hos kompisarna än hemma då?
  • scanmia
    Alexi skrev 2019-08-03 15:48:56 följande:
    Tack! Men hur förhåller ni er då till att de spelar i 4 timmar hemma hos en kompis och sen kommer hem och kör vidare? Eller om ni har 30 min på vardagar men de spelar 3 timmar hos kompisarna? Blir det inte mer lockande att vara hos kompisarna än hemma då?
    Jag vet, det är ett problem. För just 10-åringen är det inte det för tillfället då de flesta av hans kompisar även de har begränsningar som ligger rätt nära våra. Han kan dock inte komma hem och sedan ha tre timmar till. När de sover över eller har särskilda saker, som födelsedag typ, så får de spela mer. Än så länge tror jag inte att de väljer att inte komma hit på grund av våra regler. Vi skulle dock prioritera deras sociala liv högre än våra regler så jag hoppas att vi inte kommer dit.

    För 14-åringen så blir det massor av skärmtid hos vissa kompisar. Verkligen massor. Vi har att man måste sköta alla andra åtaganden, som läxor och fritidsaktiviteter och hushållssysslor, samt att han tjänar in tid till det genom att inte använda sin skärmtid hemma - det går inte jämnt ut men lite. Det handlar om ett par gånger i månaden som han är med just dessa kompisar - de flesta andra gör han annat med.
Svar på tråden Hur mycket spelar era 11åringar?