• Anonym (Pappa)

Dotter tillsammans med äldre man.

Hej på er!

Jag har läst runt lite i olika trådar och detta verkar ganska vanligt. Jag tycker det är vansinnigt!!

Jag är pappa till en tjej på 25, hon är en jättebra och fin tjej. Men nu känns det som hon tappat förståndet?? Hon är tillsammans med en man på 50!! Jag och hennes mamma är bara några år äldre.

Hon säger att dom är kära och vill leva tillsammans.. Att jag ska acceptera det. Jag har träffat honom ett par gånger och visst han verkar vara en "normal" man, men något fel är det ju om man blir ihop med en 25 år yngre tjej?? Är det bara jag som tycker det? Min fru säger att så länge dom är lyckliga så stör inte det henne, hon har t.o m sagt att hon gillar honom.

Min dotter har inga så kallade daddy issues, så jag vet inte varför hon sökt sig till en såpass mycket äldre man. Visst att man kan bli kär men jag förstår inte..

Visst att jag inte kan göra så jättemycket men jag känner bara att detta är så fel? Kan jag påverka min dotter på något viss?

• Svar på tråden Dotter tillsammans med äldre man.
  • Anonym (Hanna)

Nej du kan inte påverka henne, även fast du inte gillar situationen så måste du acceptera den och släppa in mannen, du risker annars att få en väldigt dålig relation till din dotter. Det är upp till henne att avgöra om detta är rätt beslut eller inte

• Rudbeckius

Jag förstår dig helt och hållet. Men instämmer i de tankar ovan om acceptans och tålamod. Var vänlig. Du vet dessutom inte hur många år förhållandet varar...

Vi hade liknande stor ålderskillnad i släkten på 1960-talet - 59 år och 21 år - äktenskapet varade lyckligt livet ut och de fick två bra barn. Hon blev änka i 40-års åldern.. men i början var det skandal liksom

• Bjära

Visst kan du påverka henne, men frågan är om du faktiskt ska göra det och vad effekten faktiskt skulle bli om du lade dig i. 

Försök att få lite perspektiv på det, hade det inte varit värre om hon blev ihop med någon bråkig/aktiv alkoholiserad/kriminell osv? Nu är det ju bara frågan om en siffra. Försök att se det positiva. Han är mogen, så mindre risk för otrohet och bortspelade pengar. Får de barn lär han ju inte vara den som går ut och festar med polarna istället för att dra sin del av lasset. osv. 

Själv har jag varit tillsammans med både äldre och yngre män, ålder är som sagt bara en siffra. 

• Anonym (Vänner)

En av mina vänner (32år) har sedan 6 år vart tillsamman med en man som idag är 56år.

I början hade alla svårt att tro att det skulle bli dom och att det bara var en flirt. Hennes mamma och pappa (båda 62år) hade väl svårt att acceptera det till en början.

Sedan 3 år tillbaka är dom gifta och har ett barn på 2 år.

Min kompis har heller inga daddy issues utan kommer från en typisk Svensson familj om man får säga så.

Dom träffades via gemensam hobby - kickboxning. Båda är aktiva, gillar att resa och är sociala av sig. Dom är ett väldigt fint par och deras kärlek till varann är stark

• Anonym (Filosofen)

Jag var kär i en 20 år yngre tjej.
    Jag tycker inte att det hade varit nåt fel på mig om vi hade blivit ihop.
    Jag har oftast dragits till äldre, men nu fick jag känslor nån som var yngre.
    Jag blev glad av att se henne, vi hade roligt ihop, jag ville henne bara väl, och kände ömhet för henne.

• Anonym (M)

Har din dotter något begåvningshandikapp eller är psykiskt skör på något vis? Är mannen manipulativ? I så fall har du skäl att vara orolig. Om inte så är det dags för dig att acceptera att din lilla flicka vuxit upp och har rätt att välja själv hur hon ska leva sitt liv.

• Anonym (T)

Känner flera familjer med 20+ års ålderskillnad, familjer med tonårsbarn idag. Visst finns det för och nackdelar med så stor åldersskillnad men låt din dotter göra sina egna val. Att det skulle vara något ?fel? på mannen känns som en märklig kommentar från din sida. Så ovanligt är det inte och så ung är inte din dotter.

• Anonym (Omg)

Hon är vuxen och du har ingen talan i hennes liv. Varken hennes val av kläder eller partner. Så släpp det nu innan hon tar avstånd från dig.

• Anonym (nej)

Inget ovanligt och din dotter är vuxen och inget barn längre. Man väljer inte ålder på de man blir förälskad i.

• Anonym (What)

Varför skulle det vara nått fel på honom? Din dotter är 25 år, inte 15. Hon är vuxen och om hon har hittat en annan vuxen som gör henne lycklig så var glad gör det istället för att leta problem.

Svar på tråden Dotter tillsammans med äldre man.