• Anonym (Vill bli skuldfri)

Bra lön men ändå skulder och knappt något i sparkontot

Hej,

Jag känner att jag behövde skriva för att jag har mått dåligt över min ekonomi större delen av mitt vuxna liv. 

Jag är 39 år gammal och tjänar 33 500kr (brutto) i månaden. Trots detta har jag onödiga skulder och knappt någon på sparkontot. 

Detta är något som har pågått större delen av mitt vuxna liv, nu har jag mer skulder är någonsin (totalt 50 000kr hos Klarna och kreditkort och 137 000 kr hos CSN). Sen har jag precis startat ett pensionskonto (sparar 1500kr i månaden) och 3500 kr i buffert konto.

Mina skulder beror på att jag har alltid varit ett känslomässigt shoppare. När jag mår dåligt (depression och ångest) så köper jag kläder och hudvårdsprodukter. Jag har gått i terapi av och till senaste 8 år. Jag skäms så mycket över mina ekonomiska situation att jag pratar inte ens om detta med en terapeut/psykolog. 

Jag har inte shoppat något senaste 1,5 månader då jag fick ett psykologiskt krasch. Jag har inte ens lust att shoppa, istället har jag blivit helt fixerad av att fixa min ekonomi. Såklart man mår bättre av att ha ett ekonomiskt stabilt liv. 

Någon som känner igen sig själv? Jag behöver stöd i detta och känner mig väldigt ensam. 

PS. Snälla inga nedlåtande kommentarer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-27 05:41
    Jag ville bara skriva att jag har inga skulder hos Kronofogden

• Svar på tråden Bra lön men ändå skulder och knappt något i sparkontot
  • Mackan1978

En god ekonomi bygger på att minimera utgifterna. Det hjälper inte om man tjänar bra, men gör av med alla pengarna.

• Anonym (Vill bli skuldfri)
    Mackan1978 skrev 2019-07-27 05:49:51 följande:

En god ekonomi bygger på att minimera utgifterna. Det hjälper inte om man tjänar bra, men gör av med alla pengarna.

Det har du helt rätt i. Jag har senaste 1,5 månad börjat också laga mer mat hemma och tagit med matlåda till jobbet och inte shoppat en enda onödig sak. 
  • Anonym (Kredit)

Det du går igenom är så vanligt. Nu förtiden ska allt köpas på kredit, allt ifrån soffa, säng, inredning och kläder. Detta är tyvärr ett samhällsproblem.

Förr lånade man enbart till hus och bil. I dag ska allt lånas.

Jag har varit i den situationen förut. Jag såg till att leva snålt och alla extrapengar i från skatten gick till att betala av mina små krediter. Enda lån jag har i dag är bolånet. Det är så skönt att bara ha ett enda lån.

Försök betala av allt så fort det går. Räntan med dessa små krediter är inte billigt.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Vill bli skuldfri) skrev 2019-07-27 05:37:04 följande:

Hej,

Jag känner att jag behövde skriva för att jag har mått dåligt över min ekonomi större delen av mitt vuxna liv. 

Jag är 39 år gammal och tjänar 33 500kr (brutto) i månaden. Trots detta har jag onödiga skulder och knappt någon på sparkontot. 

Detta är något som har pågått större delen av mitt vuxna liv, nu har jag mer skulder är någonsin (totalt 50 000kr hos Klarna och kreditkort och 137 000 kr hos CSN). Sen har jag precis startat ett pensionskonto (sparar 1500kr i månaden) och 3500 kr i buffert konto.

Mina skulder beror på att jag har alltid varit ett känslomässigt shoppare. När jag mår dåligt (depression och ångest) så köper jag kläder och hudvårdsprodukter. Jag har gått i terapi av och till senaste 8 år. Jag skäms så mycket över mina ekonomiska situation att jag pratar inte ens om detta med en terapeut/psykolog. 

Jag har inte shoppat något senaste 1,5 månader då jag fick ett psykologiskt krasch. Jag har inte ens lust att shoppa, istället har jag blivit helt fixerad av att fixa min ekonomi. Såklart man mår bättre av att ha ett ekonomiskt stabilt liv. 

Någon som känner igen sig själv? Jag behöver stöd i detta och känner mig väldigt ensam. 

PS. Snälla inga nedlåtande kommentarer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-27 05:41
    Jag ville bara skriva att jag har inga skulder hos Kronofogden

Jämfört med mig så har du ju nästan inga skulder alls (några miljoner i bostadslån och CSN), det där ordnar du ju :) Antar att du betalar ner lånet med högst ränta, dvs Klarna? CSN skall du betala så lite som möjligt på, är så låg ränta. Om jag var du så hade jag fixat bort klarnalånet innan jag sparat på andra sätt så att det går fort.

Jag började se över alla abonnemang jag hade (spotify, iStory, hbo mm) och det blev oväntat mkt sammanlagt. Olika försäkringar, brukar vara bra på att shoppa billigaste alternativet men hade slarvat det senaste. Inte privat mobil+jobbmobil utan använder nu jobbmobilen enbart mot litet avdrag på lönen. Jobbluncher ute gör jag ibland, det är socialt och bra för jobbet i vissa lägen.

Kan du höja din lön på något sätt? Hade varit bra om du hamnat högre än du gör, byta företag är ett bra sätt att driva upp den.
  • Anonym (Kredit)
    Bjära skrev 2019-07-27 07:11:53 följande:

Nej, jag ska inte vara nedlåtande, men om jag får din ekonomi på köl, vilket borde inte ta mer än typ två dagar, får jag resten? Mvh utförsäkrad och så fattig att jag drömt om denna blus i två år utan att kunna köpa den: www.ullapopken.se/modell/linneblus/698785/&p=1&c=&s=linneblus&g=UP_DAMEN&query=%2Fapi%2Fres%2Fcategory%2Farticles%2Flanguage%2Fsv%2Fsize%2F60%2Fpage%2F1%2Fcategory%2Fup%2Fgrouping%2FUP_DAMEN%2Ffilter%2F_%2Fsort%2Fnormal%2Ffs%2F9829%2Fsearch%2Flinneblus&back=https%3A%2F%2Fwww.ullapopken.se%2Fsokning%2Flinneblus%2F%3Fscroll%3D698785&pos=4&origPos=7&page=1&origPageSize=60&color=69878520

Ibland vill man bara slå er hårt i huvudet. Ni har verkligen inte fattat vad det är att vara fattig. 

Att slå någon i huvudet hjälper knappt. I dag hetsas vi överallt med reklam om att vi ska ta lån hejvilt.i dagens reklam har gått så långt att man knappt ens nämnercatt det ör lån med höga räntor. Det är som sagt ett samhällsproblem.

Just nu lever jag fattigt tillfälligt, men det är bara gör att jag är föräldraledig och har valt att leva så själv under en kortare period. För länge sedan var jag fattig på riktigt och det är fruktansvärt att inte ha råd till att göra någonting. Jag beklagar din situation.

Att hamna i den situationen som TS hamnat i kan också ha med sårbarhet att göra. Finns de som tröst äter, de som slutar äta, de som skär sig och de som shoppar. Du säger att du kan lösa ekonomin på två dagar, men kan du lösa hennes problematik på två dagar?

Vi ska inte jämföra oss med andra. TS upplever detta som jobbigt lika så som du upplever din situation som jobbigt. De finns de som är döende men bra ekonomi och de finns de som lever med dålig ekonomi. Båda problematiken är jobbig i olika grader.

Varför ska du få resten av hennes pengar bara för att du hjälper henne med ekonomi sin ekonomi? Du vill inte låta nedlåtande säger du, men att säga att man vill slå till någon i huvudet eller säga att man kan hjälpa till med ekonomi med kravet att få nått i gengäld. Ja du kanske skulle stryka meningen ?jag vill inte låta nedlåtande?. Blanda inte in din frustration och dina problemi TS situation. Sluta att jämföra skulle dig gott tror jag.
  • Sharper

Så här ser våra lån ut (ungefär):

Bolån 1 200 000:-

Traktorlån 205 000:-

Privatlån 139 000:-

Billån 75 000:-

Enkelt förklarat så är en liten del avprivatlånen tagna under förra året då torkan var så stor att min man fick körförbud i skogen och då kunde han inte ta ut någon lön. Den andra delen togs i våras då traktorn oväntat havererade och kostade tiotusentals kronor att laga. Bolånet är mannens arbetsbil. Nu blir han anställd så alla lån han haft i företaget får vi betala med privata pengar (då det är en enskild firma).

På 2 av dessa 3 privatlån betalar vi mer än vi måste, just för att få bort dom fortare. Slår man ihop alla dessa lån betalar vi 15 000:- i månaden inklusive amortering. Det ska bli skönt när det minskar! Till hösten är vi av med ett av de mindre lånen.

Börja betala mer på det med högst ränta och bli av med det först och betala minimibelopp på övriga. Kolla över abonnemang mm, jag bytte min mobil från 3 till Vimla och istället för 400:- i månaden betalar jag nu 80:- i månaden. Vi sa upp Viasat och här bara Netflix istället osv :)

• Mentat
    Jag tycker att TS är värd en eloge för att hon tar tag i sin situation och gör något åt den. Vad som är gjort tidigare är gjort och går inte att ändra på men TS verkar vara på rätt väg nu.
    Jag vill bara tillägga att jag finner att automatiska överföringar till sparkonton fungerar bra. Ser man inte pengarna på sitt vanliga lönekonto, saldobeskedet i bankomaten eller liknande är det lättare att låta dem vara, enligt min erfarenhet.
  • Anonym (Utgifterna)

Kan du skriva ner dina utgifter? Hyra, försäkring, bilen och så vidare? Så kanske vi kan hjälpa med budget? Du kanske kan kontakta lyxfällan? Har du barn eller djur? Börja handla mat på extrapris (veckovis) och gör matsedel! Jag bestämmer våra måltider efter vad som är billigt den veckan...! Är köttbullarna billiga köper jag det och makaroner, blir det makaroner över kan man äta makaroner med bacon till exempel (baconet rakt i, fettet funkar som sås och är mycket godare än det låter!)

• Anonym (Humlan)

Du är på god väg.

Det man ska göra är att ändra syn på pengar.

Att köpa något är precis som du lärt dig en glädje.

Men ändrar du tänkandet så kan sparandet vara glädje för du kan köpa precis vad du vill som pengarna räcker till, har du gjort ditt köp som ger dig glädje, då kan du inte köpa något annat för dom pengarna är förbrukade, så pengar är större glädje för det kan vara så mycket mer, frihet.

Jag har hjälpt mig själv i min syn på pengar, pengar är ett medel som man kan byta mot något annat, så att ha pengar innebär att man har något och där sätter bara fantasin gränser.

Du kan hjälpa dig själv med att ta ett möte med banken eller själv via internetbanken titta på olika fonder, starta ett sparande med olika mål för sparandet.

Avsätt gärna varenda krona som du har över, jaga mer pengar i allt du gör för att få mer pengar till sparandet och snabbare nå målen du satt upp.

Matlåda till jobbet, jätte bra, då kan du laga bättre mat, nyttigare som gör att du mår bättre och kan orka jobba och tjäna mer pengar.

Målen är viktiga och funktionen med dom.

Du har redan fått psykisk krasch, då kan du jobba dig uppåt och vidare, framåt är vägen man ska gå och den vet bara du vart den leder, kanske finns det någon i din omgivning som också vill spara till något så ni tillsammans pratar och får uppföljning i det ni gör.

Se på rika dom fortsätter att jaga pengar för man flyttar hela tiden fram tankarna och målen man vill med pengarna.

Skulle man vara ekonomisk oberoende så skulle livet sluta så därför måste man med tankarna hela tiden fokusera frammåt emot sina drömmar.

Säg att du vill köpa något dyrt, det brukar oftast vara bra mål för då för man vänta, tänka och drömma om att kunna köpa, sedan när man väl har pengarna för att köpa då är det inte roligt att spendera för man vet vilka saker man gjort för att nå punkten då man som leder till köpet.

Att snåla är livet än att slösa bort livet som jag brukar säga.

Jobba 100% och att ändå inte använda pengarna väl, då slösar man ändå med livet.

Tid är det dyrbaraste vi har.

Gör vad du vill med livet men ta vara på livet det är dyrbart.

Svar på tråden Bra lön men ändå skulder och knappt något i sparkontot