Bra lön men ändå skulder och knappt något i sparkontot
Hej,
Jag känner att jag behövde skriva för att jag har mått dåligt över min ekonomi större delen av mitt vuxna liv.
Jag är 39 år gammal och tjänar 33 500kr (brutto) i månaden. Trots detta har jag onödiga skulder och knappt någon på sparkontot.
Detta är något som har pågått större delen av mitt vuxna liv, nu har jag mer skulder är någonsin (totalt 50 000kr hos Klarna och kreditkort och 137 000 kr hos CSN). Sen har jag precis startat ett pensionskonto (sparar 1500kr i månaden) och 3500 kr i buffert konto.
Mina skulder beror på att jag har alltid varit ett känslomässigt shoppare. När jag mår dåligt (depression och ångest) så köper jag kläder och hudvårdsprodukter. Jag har gått i terapi av och till senaste 8 år. Jag skäms så mycket över mina ekonomiska situation att jag pratar inte ens om detta med en terapeut/psykolog.
Jag har inte shoppat något senaste 1,5 månader då jag fick ett psykologiskt krasch. Jag har inte ens lust att shoppa, istället har jag blivit helt fixerad av att fixa min ekonomi. Såklart man mår bättre av att ha ett ekonomiskt stabilt liv.
Någon som känner igen sig själv? Jag behöver stöd i detta och känner mig väldigt ensam.
PS. Snälla inga nedlåtande kommentarer!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-27 05:41
Jag ville bara skriva att jag har inga skulder hos Kronofogden