• Hot Fuzz

    Hjälp vi lever på helfabrikat!

    Som sagt i rubriken: Min familjs näringsintag består till största delen av helfabrikat (mestadels från Hälsans Kök och Annama). Jag försöker att vi ska äta vegetarisk mat må till fre. I familjen finns flera barn från bebis och uppåt. Det blir då till exempel såhär:

    Måndag ricottabit (Findus) med kokt potatis och skivade tomater och gurka

    Tisdag vegetariska burgare (Hälsans kök)

    Onsdag sojanuggets (hälsans kök) med ris och sallad

    Torsdag korvstroganoff på vegetarisk korv. Makaroner.

    Fredag vegetarisk schnitzel med klyftpotatis som jag gör själv i ugnen samt sallad till det

    Lördag hämtpizza/ max hamburgare

    Söndag lasagne (vegetarisk, djupfryst helfabrikat) Vitkålsallad till.

    Jag skulle så gärna vilja servera bättre mat men jag har inga idéer samt starkt begränsad tid fr matlagning efter jobbet.

    I övrigt äter barnen ofta cornflake, smörgåsar med ost och rökt kalkon samt äggröra till kvällsmat m jag inte är hemma.

    Ge mig era bästa tips NU!

  • Svar på tråden Hjälp vi lever på helfabrikat!
  • Dexter dot com

    Om du har dåligt om tid efter jobbet så gör storkok på helgerna och frys in så har du lådor att bara ta upp dagen innan det ska ätas. Vegetariska pastasåser, biffar och grytor tar sällan mer än 30 minuter och enkla att tillaga.

  • nirakanna2

    Ett tag värmde vi middag som jag lagat efter maten dagen innan. När barnen är mätta är det lättare att känna att man "har tid" att laga mat. När jag kom in i rutinen tyckte jag det funkade utnärkt!

  • joffan

    Finns många enkla maträtter. Ett tips om ni har ekonomi för att köpa några matkassar från tex lina eller city gross. Det är så värt det för att få inspiration.

    Tips på enkla maträtter.

    Linssoppa

    Korvstroganoff läre ju funka med soyakorv också. Jag steker 1 lök i kastrullen. Slänger i en tetra passerade tomater, en burk cremefraiche, ca 1 tsk oregano, sen lägger jag i korv. Det får koka ca. 5-10 minuter. Busenkelt och gott

    Köttbullar går bra att göra på vegofärs också. Då har jag i soyafärs, koktmosad potatis, soya, kryddor, lök.

  • legomum

    Börja med att "mealpreppa" då behöver du inte fundera och det är enkelt att ta fram ur frys.

  • Hot Fuzz

    Det är i princip därför jag köper djupfryst mat. Enkelt att ta fram ur frys. Men jag skulle verkligen vilja laga något annat än falafel i pitabröd och vegansk korvstroganoff. Det känns helt fel!

  • Hot Fuzz

    Det är i princip därför jag köper djupfryst mat. Enkelt att ta fram ur frys. Men jag skulle verkligen vilja laga något annat än falafel i pitabröd och vegansk korvstroganoff. Det känns helt fel!

  • Dexter dot com
    Hot Fuzz skrev 2019-07-27 22:33:47 följande:

    Det är i princip därför jag köper djupfryst mat. Enkelt att ta fram ur frys. Men jag skulle verkligen vilja laga något annat än falafel i pitabröd och vegansk korvstroganoff. Det känns helt fel!


    Så varför lagar du inte något annat? Finns ju massor med goda och enkla recept.

    https://www.landleyskok.se/huvudingrediens/vegetariskt
  • SektenAndersson
    Hot Fuzz skrev 2019-07-27 11:49:28 följande:

    Som sagt i rubriken: Min familjs näringsintag består till största delen av helfabrikat (mestadels från Hälsans Kök och Annama). Jag försöker att vi ska äta vegetarisk mat må till fre. I familjen finns flera barn från bebis och uppåt. Det blir då till exempel såhär:

    Måndag ricottabit (Findus) med kokt potatis och skivade tomater och gurka

    Tisdag vegetariska burgare (Hälsans kök)

    Onsdag sojanuggets (hälsans kök) med ris och sallad

    Torsdag korvstroganoff på vegetarisk korv. Makaroner.

    Fredag vegetarisk schnitzel med klyftpotatis som jag gör själv i ugnen samt sallad till det

    Lördag hämtpizza/ max hamburgare

    Söndag lasagne (vegetarisk, djupfryst helfabrikat) Vitkålsallad till.

    Jag skulle så gärna vilja servera bättre mat men jag har inga idéer samt starkt begränsad tid fr matlagning efter jobbet.

    I övrigt äter barnen ofta cornflake, smörgåsar med ost och rökt kalkon samt äggröra till kvällsmat m jag inte är hemma.

    Ge mig era bästa tips NU!


    Låter bara sjukt, gör köttfärssås och spaghetti istället
  • enola
    SektenAndersson skrev 2019-07-28 11:16:39 följande:

    Låter bara sjukt, gör köttfärssås och spaghetti istället


    Eller soja/quornfärssås då. Eftersom TS vill att familjen ska äta vegetariskt.

    Annars ett bra förslag, snabbt och enkelt. Gör du mycket så kan det användas till lasagne eller paj en annan dag.
  • SektenAndersson
    enola skrev 2019-07-28 13:49:28 följande:

    Eller soja/quornfärssås då. Eftersom TS vill att familjen ska äta vegetariskt.

    Annars ett bra förslag, snabbt och enkelt. Gör du mycket så kan det användas till lasagne eller paj en annan dag.


    trams, låt familjen få i sig riktigt kött, vem vill se ut som en senig spindel ?
  • enola
    SektenAndersson skrev 2019-07-28 14:01:29 följande:

    trams, låt familjen få i sig riktigt kött, vem vill se ut som en senig spindel ?


    Jag misstänker att du bara är ute efter att provocera, så jag låter bli att bemöta den kommentaren.
  • nernu

    Gör halloumi stroganoff istället. Finns massor med recept på diverse vegetariska biffar. Rekommenderar boken mega vego.

  • Hot Fuzz

    Jag äter inte Halloumi eftersom det är så mycket rester av antibiotika och bekämpningsmedel i det. Däremot äter jag Tofu. Det kan man kanske göra stroganoff av?

  • Hot Fuzz

    Jag äter inte Halloumi eftersom det är så mycket rester av antibiotika och bekämpningsmedel i det. Däremot äter jag Tofu. Det kan man kanske göra stroganoff av?

Svar på tråden Hjälp vi lever på helfabrikat!