• Anonym (Sugar oh honey)

Socker eller honung

Jag har honung i mitt te men kollade upp kalorier och ser att socker har mindre kalorier. Så om vi bara tänker på kalorier och vikt så undrar jag om det stämmer att det är bättre att ta en tsk socker än honung? Samma mått socker är bättre ur kalorisynpunkt än honung?

• Svar på tråden Socker eller honung
  • Anonym (Nej)

Honung är nyttigare än socker, honung innehåller dessutom nyttiga ämnen och vitaminer. Det gör inte socker

• Anonym (Sugar oh honey)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-27 17:22:04 följande:
    Honung är nyttigare än socker, honung innehåller dessutom nyttiga ämnen och vitaminer. Det gör inte socker
    Jag vet men nu pratade vi om kalorier.
  • Kjell2

Ja, per volym innehåller honung fler kalorier än strösocker.

• BurningDiamond
    Anonym (Sugar oh honey) skrev 2019-07-27 17:10:46 följande:

Jag har honung i mitt te men kollade upp kalorier och ser att socker har mindre kalorier. Så om vi bara tänker på kalorier och vikt så undrar jag om det stämmer att det är bättre att ta en tsk socker än honung? Samma mått socker är bättre ur kalorisynpunkt än honung?

Per viktenhet är väl  socker "smalare", men betänk också att honung är mycket sötare. Så om du ska ha samma sötma på ditt te så kanske du behöver använda en såpass stor mängd socker att honung blir "smalare". Orkar inte googla på det, men det ska gå att beräkna hur mycket av olika sötningar (socker, honung, agave, lönnsirap etc) du behöver för att nå samma sötningsgrad, och räkna ut kalorierna.
  • Anonym (påsen)

drick teet svart istället

Svar på tråden Socker eller honung