• Sun 28 Jul 2019 04:37
    1505 visningar
    28 svar
    28
    1505

    Jag är adelsman

    Hej jag skriver ut detta för jag behöver råd och undra hur man ser till att får sin rätt om adelsman titel i dagens läge.

  • Svar på tråden Jag är adelsman
  • Anonym (ånger­manlän­ning)
    Sun 28 Jul 2019 04:56
    #1
    Corneli96 skrev 2019-07-28 04:37:06 följande:

    Hej jag skriver ut detta för jag behöver råd och undra hur man ser till att får sin rätt om adelsman titel i dagens läge.


    Du verkar ha missat att adeln är avskaffad i Sverige så officiellt spelar det ingen roll om du upptäckt att du skulle vara den i släkten som ärver titeln. Det enda du kan använda det till är att kontakta riddarhuset då kommer dom kolla om det stämmer och om det gör det då får du vara medlem där och får rätt att använda släktvapnet. Sen får du hyra festlokalen det är väl dom två fördelar du skulle ha av det. Men hoppas inte på för mycket riddarhuset brukar själva leta rätt på dom som har rätt till medlemskap och det är sällan som folk som hör av sig till dom har rätt. Men som sagt var du har ingen speciell nytta av medlemskapet förutom att festa i riddarhuset för vi har som sagt var ingen adel längre i Sverige som tur är för det var rätt löjlig tradition.
  • Sun 28 Jul 2019 07:10
    #2
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-07-28 04:56:27 följande:
    Du verkar ha missat att adeln är avskaffad i Sverige så officiellt spelar det ingen roll om du upptäckt att du skulle vara den i släkten som ärver titeln. Det enda du kan använda det till är att kontakta riddarhuset då kommer dom kolla om det stämmer och om det gör det då får du vara medlem där och får rätt att använda släktvapnet. Sen får du hyra festlokalen det är väl dom två fördelar du skulle ha av det. Men hoppas inte på för mycket riddarhuset brukar själva leta rätt på dom som har rätt till medlemskap och det är sällan som folk som hör av sig till dom har rätt. Men som sagt var du har ingen speciell nytta av medlemskapet förutom att festa i riddarhuset för vi har som sagt var ingen adel längre i Sverige som tur är för det var rätt löjlig tradition.
    Det är ju bara adelsprivilegier som avskaffats, Adel som i börd och släkt finns ju kvar. Vi har ju fortfarande kvar alla titlar som du bara kan få genom släktskap eller via giftomål.
  • Anonym (Glida­re)
    Sun 28 Jul 2019 08:18
    #3

    Undrar hur mycket "våldtäktsadel" det finns i Sverige?

  • Anonym (Glida­re)
    Sun 28 Jul 2019 08:18
    #4

    Undrar hur mycket "våldtäktsadel" det finns i Sverige?

  • Pilsne­r
    Sun 28 Jul 2019 08:45
    #5
    Virriga Vera skrev 2019-07-28 07:10:12 följande:
    Det är ju bara adelsprivilegier som avskaffats, Adel som i börd och släkt finns ju kvar. Vi har ju fortfarande kvar alla titlar som du bara kan få genom släktskap eller via giftomål.
    Ähh, jag adlar dig härmed till baronessa Vera. Grattis!

    Svårare än så är det inte.

  • Anonym (H)
    Sun 28 Jul 2019 09:47
    #6
    Anonym (Glidare) skrev 2019-07-28 08:18:41 följande:

    Undrar hur mycket "våldtäktsadel" det finns i Sverige?


    Vad är våldtäktsadel? Något som du tillhör?
  • Anonym (Glida­re)
    Sun 28 Jul 2019 12:07
    #7
    Anonym (H) skrev 2019-07-28 09:47:57 följande:

    Vad är våldtäktsadel? Något som du tillhör?


    Adelsman en som förgep sig på tjänsteflickorna, med barn som följd. De barnen är väl våldtäktsadel, eller?
  • Anonym (H)
    Sun 28 Jul 2019 13:34
    #8
    Anonym (Glidare) skrev 2019-07-28 12:07:35 följande:

    Adelsman en som förgep sig på tjänsteflickorna, med barn som följd. De barnen är väl våldtäktsadel, eller?


    Och vilka adelsmän syftar du på?
  • Anonym (Glida­re)
    Sun 28 Jul 2019 17:38
    #9
    +1
    Anonym (H) skrev 2019-07-28 13:34:32 följande:

    Och vilka adelsmän syftar du på?


    Har ju inga namn, men tror säkert sånt hände, tror inte du? Händer fortfarande att män i maktposition förgriper sig på kvinnor, precis som att vanliga arbetarklassmän gör det..Och det är ett lustigt ord.
  • Anonym (ånger­manlän­ning)
    Mon 29 Jul 2019 22:19
    #10
    Virriga Vera skrev 2019-07-28 07:10:12 följande:
    Det är ju bara adelsprivilegier som avskaffats, Adel som i börd och släkt finns ju kvar. Vi har ju fortfarande kvar alla titlar som du bara kan få genom släktskap eller via giftomål.
    Titlar som inte betyder något. Du kan själv starta en organisation och hitta på titlar som du sen delar ut till folk som sedan kan gå i arv så blir det samma sak. Riddarhuset är som vilken organisation som helst och deras titlar har inget värde.
Svar på tråden Jag är adelsman