• Anonym (Värdelöst)

Det gjorde ingen skillnad att sluta med läsk!

För 7 månader sen slutade jag att dricka upp till 500 ml cola om dagen. Först höll jag upp helt i ett par månader sen började jag dricka två små burkar i veckan. Jag har inte börjat äta mer, röra mig mindre eller ersatt colan med annan läsk eller godis och ändå så har jag inte gått ner ett gram. Är inte det väldigt märkligt? Jag läste massor av artiklar innan som påstod att man går ner om man slutar dricka vanlig cola som jag drack.

Jag vet att det är bättre för kroppen att inte dricka läsk men jag är irriterad över att det inte märks alls på vågen att jag inte dricker någon nämnvärd mängd cola längre.

Hur kommer det sig att jag inte har gått ner ens lite grann?

• Svar på tråden Det gjorde ingen skillnad att sluta med läsk!
  • Anonym (Jadu)

Ett tips kan vara att börja röka, det brukar dom gå ned i vikt av. Doch inte så nyttigt

• Anonym (asdf)

Du äter förmodligen mer oavsett vad du själv tror. Det är i alla fall den mest troliga förklaringen.

• Anonym (Värdelöst)
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-29 18:57:21 följande:
    Du äter förmodligen mer oavsett vad du själv tror. Det är i alla fall den mest troliga förklaringen.
    Nä, stämmer inte i det här fallet.
    Anonym (Jadu) skrev 2019-07-29 18:56:40 följande:
    Ett tips kan vara att börja röka, det brukar dom gå ned i vikt av. Doch inte så nyttigt
    Tack men nej tack.

• Anonym (Viktklubb)

Du måste ligga på MINUS för att gå ner. Även om du skurit av hela överskottet men fortfarande ligger på plusminusnoll vilket man gör även på en hälsosam diet med träning, så går du inte ner i vikt.

• Anonym (Jadu)

Jag förstår. Inte lätt det där.. Att äta rätt sova ordentligt, mycket motion.

• Anonym (Värdelöst)
    Anonym (Viktklubb) skrev 2019-07-29 18:58:58 följande:
    Du måste ligga på MINUS för att gå ner. Även om du skurit av hela överskottet men fortfarande ligger på plusminusnoll vilket man gör även på en hälsosam diet med träning, så går du inte ner i vikt.
    Men jag har ju tagit bort cirka 200 kalorier per dag? Jag gick inte upp i vikt med colan och har inte heller gått ner utan den. Något resultat borde det ju ge när man inte ändrar något annat?
    Anonym (Jadu) skrev 2019-07-29 18:59:48 följande:
    Jag förstår. Inte lätt det där.. Att äta rätt sova ordentligt, mycket motion.
    Mmm, kämpa, kämpa.

För att vara extra tydlig så har jag ingen övervikt men visst kunde kroppen snyggas till något om jag gick ner 3 eller allra högst 5 kg.

• Anonym (Jadu)

Aha okej.

Jag tycker att det är fint med några extra kilon på kvinnor.

• Fjäril kär

Kanske så enkelt att läsken i sig inte räcker för att tappa vikt. Du ligger fortfarande kvar på överskott av kalorier och då hjälper det inte att enbart skippa läsk.

• Anonym (E)

Spelar ingen roll om du slutar dricka läsk om du fortfarande konsumerar fler kalorier än du gör av med. Att utesluta läsken har med andra ord inte fått ner ditt kaloriintag till det det behöver vara för att du ska gå ner. Du behöver då kapa kalorierna ännu mer, eller röra på dig mycket mer, för att börja gå ner nu. Att utesluta läsken för att gå ner i vikt funkar bara om det är den som gör att man hamnar på kaloriöverskott. Du äter uppenbarligen för mycket i grunden, även bortsett från läsken.

• Anonym (Viktklubb)
    Anonym (Värdelöst) skrev 2019-07-29 19:03:28 följande:

Men jag har ju tagit bort cirka 200 kalorier per dag? Jag gick inte upp i vikt med colan och har inte heller gått ner utan den. Något resultat borde det ju ge när man inte ändrar något annat?Mmm, kämpa, kämpa.

För att vara extra tydlig så har jag ingen övervikt men visst kunde kroppen snyggas till något om jag gick ner 3 eller allra högst 5 kg.

Nej det behöver inte vara så. Du kanske tålde många kalorier för att du var van vid det. Det är inte så mycket att ta bort 200 heller. Kan du offra något mer? Tex smörgåsar, flera portioner till middagen, mjölk i teet om du dricker mycket te och kaffe (eller byta till minimjölk). Eller kanske en skål yoghurt med müsli som spontant snack (räknar upp mina egna laster jag ska sluta med nu, vet inte om du har några)
  • Man343
    Anonym (Värdelöst) skrev 2019-07-29 18:55:09 följande:

För 7 månader sen slutade jag att dricka upp till 500 ml cola om dagen. Först höll jag upp helt i ett par månader sen började jag dricka två små burkar i veckan. Jag har inte börjat äta mer, röra mig mindre eller ersatt colan med annan läsk eller godis och ändå så har jag inte gått ner ett gram. Är inte det väldigt märkligt? Jag läste massor av artiklar innan som påstod att man går ner om man slutar dricka vanlig cola som jag drack.

Jag vet att det är bättre för kroppen att inte dricka läsk men jag är irriterad över att det inte märks alls på vågen att jag inte dricker någon nämnvärd mängd cola längre.

Hur kommer det sig att jag inte har gått ner ens lite grann?

200 kcal är inte mycket om du ska gå ner i vikt, du bör snarare sikta på 500kcal UNDERSKOTT. ligger du 500 över nu måste du minska mrd 1000 för att gå når nått märkbart.

Om du sen ersatt en 500ml flaska med 2 330ml burkar så har du ju ökat ditt kaloriintag...

Kroppen måste få stora skillnader för att det ska hända något, då den har viss förmåga att anpassa grundförbränningen, en gammal kvarleva från tiden då varje dag var en kamp för att få i sig tillräckligt med energi.
  • Anonym (Värdelöst)

Tror inte att jag ligger på något överskott då jag har haft samma vikt i flera år även fast jag drack 330-500 ml cola om dagen då och nu 660 ml i veckan. Nu ligger jag kvar på samma vikt fast jag slutat. Ni får tro mig då jag säger att jag inte har ersatt colan med något annat eller börjat äta mer.

Jag äter aldrig flera portioner mat utan en normal portion men oftast mindre än så. Smörgåsar äter jag väldigt sällan. Tar lite mjölk i mitt te varje dag, uppskattningsvis 100 ml.

En normal dag äter jag t ex:
    Frukost på 180 kalorier.
    Lunch; sallad eller quionoasallad. Ibland pasta med grönsaker.
    Middag: Köttfärssås gjord på quorn och proteinberikad fullkornspasta. Bakad potatis med quornkyckling curryröra. Alltid lite grönsaker också förstås, ofta ångade.
    Två koppar te om dagen med lite mjölk och en teskedsudd honung.
    På kvällen: 200 ml Proviva
    På kvällen: En rad mjölkchoklad, vad är det 4 bitar?

Ungefär så ser en normal dag ut hos mig.

• Anonym (S)

Känns som källkritik mot dessa artiklar vore på sin plats, 50 cl är inte mycket att sluta med. Flera lär ha haft "med kaloriunderskott" med. Som alla viktminskningsmedel som ska tas med balanserad lågkalorikost och ökad motion.

• Anonym (Värdelöst)
    Anonym (S) skrev 2019-07-29 19:25:12 följande:
    Känns som källkritik mot dessa artiklar vore på sin plats, 50 cl är inte mycket att sluta med. Flera lär ha haft "med kaloriunderskott" med. Som alla viktminskningsmedel som ska tas med balanserad lågkalorikost och ökad motion.
    Tydligen är det inte mycket att sluta med. Tror en av artiklarna var på Viktklubb i kvällstidningen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Värdelöst) skrev 2019-07-29 19:27:12 följande:
    Tydligen är det inte mycket att sluta med. Tror en av artiklarna var på Viktklubb i kvällstidningen.
    Se där, låter inte direkt seriöst.
  • Anonym (Träna)

Tränar du något? Om inte så kan ju det vara en tanke

• Anonym (asdf)

Med ett kaloriunderskott på 200kcal per dygn så tar det teoretiskt sett 33 dagar att gå ner 1kg i vikt, givet att allt annat är lika. Dock drar kaloriunderskott ner metabolismen vilket minskar energibehovet. Kanske du bara ligger 150kcal minus i dagsläget. Sedan är läsk mättande och med allra största sannolikhet äter du mer nu. Räcker ju att du tar två tuggor mer av varje måltid för att få i sig 100kcal extra per dygn. Dessutom låter du som en tjej. Din kroppsvikt varierar i takt med din menscykel.

• Anonym (kroppen kompenserar)

Min vikt står även den helt stilla oavsett vad jag smäcker i mig eller hur nyttigt jag äter. Jag har vägt det jag gör nu sedan jag var 18-20 år gammal, med undantag för graviditeter och ett par månader efter dem. Det diffar kanske på ett par kg om jag har haft en ordentlig maginfluensa, men på några veckor pekar vågen på samma som vanligt. Jag är normalviktig, på gränsen till underviktig, så det är inte så att jag har testat att banta eller några extrema dieter. Jag tränar regelbundet, ett par gånger i veckan och rör mig mycket i vardagen, men det är inte så att vikten förändras när jag har varit mer eller mindre aktiv.
    Jag tror att kroppen kompenserar med aktivitetsnivå (även de små rörelserna) och kanske även med temperatur (jag fryser mer om jag äter mindre). Min kropp verkar i alla fall väldigt bestämd på att hålla sig till samma vikt.

• Mascaraklumpar

Du äter inte mer MEDVETET, men du gör det OMEDVETET. 200 kcal på en dag märker man inte nödvändigtvis, och det går inte heller att uppskatta energimängden på det man äter så exakt. Om jag inte minns fel förklarade jag detta lite mer ingående i någon av dina trådar från i julas.

Svar på tråden Det gjorde ingen skillnad att sluta med läsk!