• Eklund12321

    Ofostrig graviditet

    Imorgon går vi in i vecka 14,

    Idag 12+6 var vi in till gyn för ett tidigt ultraljud.

    Morgonen var som vanligt vi vaknade, tog en promenad & gjorde oss sen iordning för att få se vårat första barn för första gången. Vi stannar på vägen och köper lite snacks, vi sjunger i bilen, skrattar & pratar.

    Vi sitter i väntrummet i ca 1h sen blir vi inropade, han gör lite koller som puls osv innan vi sätter oss i gynstolen för att få se vårat efter längtade barn.

    Jag är nervös så jag kollar bara upp i taket först & jag börjar tänka att det tar så lång tid, varför säger han ingenting? Har han inte hittat fostret snart ?

    Då hör jag honom säga att jag ska kolla på vad han ser, och det är bara en svart fläck. En tom svart fläck.

    Och mitt hjärta gick sönder där och då kändes det som att det gick i tusen delar.

    Han fortsatte att kolla runt för att se att han ibte missade något medans mina tårar bara rann.

    Efter förklarade han att vi har en ofostrig graviditet. Har aldrig innan hört talas om det och jag kan fortfarande inte förstå hur man kan vara gravid utan att vara gravid. Att hela kroppen känns gravid, ömma bröst, svullen mage, viktuppgång, illamående, hormoner ja allt vad det innebär det finns där och det har jag kännt, känner än i dag men det finns inte ens ett barn i min kropp.

    I 14 veckor eller ja 10 då för jag plussade i v4 så har jag svävat på moln, vi försökte i ett halvår innan vi blev ?gravida? vi har planerat för framtiden, vi har köpt lite små söta kläder och bestämt namn <3

    Tur har jag en underbar sambo som har legat & bara hållt om mig i flera timmar & nu förstår att jag måste få skriva av mig och läsa maniskt på familjeliv om andra som varit med om samma sak. Och han sitter tålmodigt brevid & lyssnar och torkar mina tårar <3

    Ville nog bara skriva av mig & kanske ngn läser som är i min sits som oxå behöver läsa om någon annan som går igenom samma sak.

  • Svar på tråden Ofostrig graviditet
  • Anonym (Anonym)

    Tyvärr händer det att man får falska graviditeter, man får symptom, man kan till o med plussa, men det finns inget där, bara hormoner som spelar en ett elakt spratt...

    Hur visste du att du var gravid, genom ett test hemma? Tar man för tidigt kan det ge falskt positivt resultat, inte alls ovanligt faktiskt. När jag blev gravid kollade jag även vid ett senare tillfälle (någon vecka lr så) att det verkligen var positivt. Jag var även gravid en gång när jag var yngre men gjorde abort och redan i v 6 kunde man se fostret hos läkaren. Hur gjorde ni? Fick ni det bekräftat "på riktigt" på ett eller annat sätt?

  • Fröken W

    Fy vad tråkigt för er! Det enda jag kan skriva är att ge er tid att vara ledsna. När ni sedan känner er redo, om en månad, sex månader eller ett år, så försöker ni igen och jag hoppas att det går vägen den gången.

    Kramar till dig och lycka till i fortsättningen!

  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-29 19:57:08 följande:

    Tyvärr händer det att man får falska graviditeter, man får symptom, man kan till o med plussa, men det finns inget där, bara hormoner som spelar en ett elakt spratt...

    Hur visste du att du var gravid, genom ett test hemma? Tar man för tidigt kan det ge falskt positivt resultat, inte alls ovanligt faktiskt. När jag blev gravid kollade jag även vid ett senare tillfälle (någon vecka lr så) att det verkligen var positivt. Jag var även gravid en gång när jag var yngre men gjorde abort och redan i v 6 kunde man se fostret hos läkaren. Hur gjorde ni? Fick ni det bekräftat "på riktigt" på ett eller annat sätt?


    En ofostrig graviditet ÄR en riktig graviditet, av vården klassificerat som ett MA (missed abortion). Det är bara det att fostret tillbakabildats väldigt väldigt tidigt och därför inte syns/finns kvar längre fram i graviditeten. Men allt annat fortsätter precis som i graviditet med levande foster - hinnsäcken växer, hormonerna ökar som de ska osv. Så det är absolut ingen falsk graviditet, även om jag kan lova att man känner sig rätt lurad på konfekten när man mått piss i många veckor...

    //en annan som haft ofostrig
  • Eklund12321

    [quote=79791303][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2019-07-29 19:57:08 följande:[/quote-nick]Tyvärr händer det att man får falska graviditeter, man får symptom, man kan till o med plussa, men det finns inget där, bara hormoner som spelar en ett elakt spratt...

    Hur visste du att du var gravid, genom ett test hemma? Tar man för tidigt kan det ge falskt positivt resultat, inte alls ovanligt faktiskt. När jag blev gravid kollade jag även vid ett senare tillfälle (någon vecka lr så) att det verkligen var positivt. Jag var även gravid en gång när jag var yngre men gjorde abort och redan i v 6 kunde man se fostret hos läkaren. Hur gjorde ni? Fick ni det bekräftat "på riktigt" på ett eller annat sätt?[/

    Hej! Vi har gjort test hemma, bm gjorde test på mig med blodprov på våran inskrivning och nu idag på gyn gjorde dom både från urin och blod allt var posetivt..

    så visst är jag gravid, min hinnesäck är lika stor som den skulle varit i den här veckan men bara det att den är tom, så min kropp har inte riktigt förstått än att det inte äe något foster, så nästa vecka ska vi in igen för att dubbel kolla men gyn läkaren var väldigt noga med att påpeka att han är 100% säker att det inte finns ett foster och även då få tabletter för att stöta ut allt om inte kroppen börjat själv innan dess

  • Eklund12321
    Fröken W skrev 2019-07-29 20:21:59 följande:

    Fy vad tråkigt för er! Det enda jag kan skriva är att ge er tid att vara ledsna. När ni sedan känner er redo, om en månad, sex månader eller ett år, så försöker ni igen och jag hoppas att det går vägen den gången.

    Kramar till dig och lycka till i fortsättningen!


    Tack så mycket! <3
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2019-07-29 20:31:11 följande:
    En ofostrig graviditet ÄR en riktig graviditet, av vården klassificerat som ett MA (missed abortion). Det är bara det att fostret tillbakabildats väldigt väldigt tidigt och därför inte syns/finns kvar längre fram i graviditeten. Men allt annat fortsätter precis som i graviditet med levande foster - hinnsäcken växer, hormonerna ökar som de ska osv. Så det är absolut ingen falsk graviditet, även om jag kan lova att man känner sig rätt lurad på konfekten när man mått piss i många veckor...

    //en annan som haft ofostrig
    Då har jag tolkat uttrycket fel! Bra att du berättade.
  • LLW

    Jag beklagar verkligen. Det är så otroligt grymt hur kroppen kan lura en.

    Vi har försökt få barn i tre år, varav senaste året vi gjort sammanlagt tre ivf behandlingar. Ingenting hände förrens sista försöket, då vi äntligen plussande. Lyckan var obeskrivlig! Efter alla år, alla misslyckanden och sån djup sorg, var vi äntligen där! Vi tillät oss att drömma oss fram i tiden och tänka på när barnet skulle komma, hur vi skulle planera ledighet osv.

    Jag hade tydliga symtom som svullna bröst, illamående och molvärk.

    Eftersom vi gjort ivf blev vi erbjudna ett tidigt vul i vecka 6+6.

    När vi kom dit fick vi veta att det inte fanns något foster. Hinnsäck och gulesäck och allt annat fanns, men inte fostret.

    Hela min värld rasade samman. Efter all jävla skit vi tvingats gå igenom, hur kunde det här hända oss? Hur kunde det inte fått vara vår tur nu? Att först vara de 10% som inte kan få barn, och sen vara de 20% som får missfall? Hur är det möjligt att man ska överleva och orka fortsätta?

    Jag genomgick en vidrig medicinsk abort, gick in i ett totalt mörker och orkade inte prata med någon. Allt var hopplöst.

    Och det är fortfarande tungt, 1 månad senare. Bryter fortfarande ihop ibland. Tänker på att jag nu skulle varit i vecka 12 snart. Tänker på framtiden som tagits ifrån oss.

    Vi väntar nu på att få börja vår fjärde behandling. Plåga kroppen lite till. Ännu fler sprutor. Ännu mer smärta.

    Jag har inga råd. Inga smarta förslag på hur man bearbetar det. Man mår förjävligt. Och det är okej. Man får hata världen. Man får känna att allt är meningslöst och orättvist.

    Ge dig själv tid att sörja. Sätt ingen tidspress på när du ska vara tillbaka igen.


  • 19SandraJ87

    Jag var med om samma sak i januari :( Var i vecka 11(10+5) började blöda lite grann på morgonen. Åkte in till gynakuten på kvällen för och kolla upp det, och det visade sig då vara en ofostrig graviditet :/

    Det var nog bland det värsta jag varit med om, kände mig så lurad av min egen kropp. Fick träffa en väldigt trevlig kurator och prata av mig, och hade väldigt bra stöd av sambo och familj <3

    Jag hade tur i oturen som började blöda av mig själv, så behövde inte skrapas eller få medicin!

    Nu är jag gravid igen, inte vågat njuta och glädjas. Men var på VUL idag, och fick se ett hjärta slå och att det verkligen fanns något i magen den här gången :D

    Det känns jättesvårt just nu, men det kommer kännas bättre så småningom <3

  • Pimpinellan

    Beklagar verkligen! Samma sak hände mig för 11 år sen. Gjorde VUL v.10, fostret dött, 1 vecka senare fanns inte ett spår kvar av fostret. Hade jag gjort VUL endast så sent hade jag aldrig vetat att det varit nåt där eller hur länge det levt. Mycket vanligt vid MA.

Svar på tråden Ofostrig graviditet