• Gravid99

    Vad har gjort för att förtjäna en sån elak man?

    Hej! Ni som upplever/upplevt att er partner blir fruktansvärt elakt ibland utan anledning, Vad har ni för tips för att få det att fungera? Eller kommer det bara explodera till slut? Jag tycker att jag själv är en bra partner, är ju självklart inte perfekt. Jag sköter all matlagning och städning. Innan jobbade jag heltid plus skötte hela hushållet. Min man hade inget jobb ett bra tag. Han satt bara hemma och gjorde ingenting. Jag pressade han inte med att skaffa jobb, för jag är för snäll antar jag. Jag gick hem på min lunchrast och lagade mat till han och sen jobbade vidare. Jag har alltid prioriterar och lyssnat på han. Nu har vi precis fått barn så nu är jag mammaledig och han jobbar. Jag köper alltid presenter till hans, märkes kläder, hörlurar, spel. Han köpte inte ens födelsedagspresent till mig när jag fyllde 20. På julafton så va han ute med en kompis och jag satt ensam utelåst i ett trapphus, när jag ringde han så sa han att han kommer hem senare och stängde av sin mobil. Kan skriva minst 10 såna tillfällen då han skiter i mig fullständigt. När vi bråkar så kallar han mig ful, omogen, löjlig, idiot och trög. Han kan säga att han ska gå och knulla en annan. Han kan säga att han ska skriva till alla tjejer nu. ( men det gör han aldrig men jag blir ändå sjukt sårad ) Hur kan man vara så elak mot någon man ska älska? Någon man har en familj med! För ett tag sen lovade han att han skulle bli bättre. Och han har blivit mycket bättre. Han har köpt blommor till mig och visat mig mycket mer kärlek och respekt. Men ibland kommer dem jävla taskiga kommentarerna att jag är en idiot eller att jag är ful. Jag skulle aldrig kalla han för elaka saker. Eller strunta i hans känslor, oavsett hur elak han är mot mig. Men jag gråter varje gång jag är ensam, jag orkar snart inte mer. Jag vill bara ha en partner som älskar mig, så som jag älskar han, som saknar mig när man är ifrån varandra och ALDRIG förolämpa mig.

    Brukar ni par förolämpa varandra? Hur ska jag göra för att få han på allvar att jag inte orkar mer! Jag vill bara ha någon som alltid finns där för mig. Inte någon som står och trycker ner mig.

  • Svar på tråden Vad har gjort för att förtjäna en sån elak man?
  • Anonym (J)

    Det är inte ditt fel att din man är en respektlös idiot.

  • AndreaBD

    Du måste ha klart för dig att det är HANS ansvar hur han beter sig. Du kan inte göra något åt hans beteende. Det enda du kan göra är att lämna honom i så fall. Tyvärr så måste jag säga att det inte är någon idé att vara kvar hos en elak man. Förutom om det verkligen skulle vara tillfälligt av någon anledning.

  • Anonym (Jerran)

    På ett sätt är det väldigt synd om dig men tyvärr måste jag få säga att du får skylla dig själv. Som jag förstår har hant varit på det här sättet länge och just den insidenten på julaftonen hade varit sista gången en sådan person hade hört från mig. Om man inte ens kan ställa upp i en nödsituation samt inte är intresserad av att umgås under såna högtider utan stänget av mobilen så är man inget att ha.

    Hur kan du dock gå med på att skaffa barn med en sådan person? Om man ofta grälar och känner en klump i magen och inte lyckas förbättra situationen så är det sämsta man kan göra att skaffa barn. Den här historien kommer sluta med att ni flyttar isär och det drabbar ungen som mest.

    Det enda jag kan komma på är parterapi men ärligt talat så tror jag inte att din partner kommer vara intresserad av detta.

  • John22

    Du har stannat kvar hos en elak man, det är vad du har gjort för att förtjäna honom.

    Lösningen är lika enkel som den är självklar: lämna.

  • AndreaBD

    Jag bestämde mig efter skilsmässa att nu ska jag inte ha en relation tills jag hittar en man som verkligen behandlar mig med respekt och som aldrig säger något elakt till mig. Det tog tre år, men jag hittade en (och då var jag ändå över 40, det är lättare om man är yngre).

    Du måste tänka på att det faktiskt är du själv som bestämmer "standarden". Om du har det kravet på en partner - att han måste behandla dig med respekt, även i grälsituationer - så sållar du bort alla elaka typer. Och det finns bra män som respekterar att man ställer vettiga krav och som också vill ha en trevlig relation, utan såna elakheter. 

    Det går dock inte att ändra den här mannen, du bör nog ta dig ur den relationen. 

  • AndreaBD

    Kom också ihåg en sak: Någon som bara respekterar en ibland (även om det skulle vara 95 % av tiden!), respekterar en inte överhuvudtaget. Det är allt eller inget som gäller där. Och du behöver inte ha gjort något fel där, det finns gott om folk som är respektlösa mot andra människor generellt. 

  • Anonym (X)

    Så... att sitta utlåst, gravid, till jul räckte inte för att lämna?

  • Gravid99
    Anonym (X) skrev 2019-07-30 09:57:02 följande:

    Så... att sitta utlåst, gravid, till jul räckte inte för att lämna?


    Har alltid haft hoppet uppe att han kan vara den snälla och omtänksama mannen han annars är...
  • Gravid99
    Anonym (3p) skrev 2019-07-30 00:53:10 följande:

    Ring familjerådgivningen redan imorgon


    Vi Gick på ett möte.. men har bara stod och ljög och sa saker som inte stämmer. Så jag kände att det är ingen mening att fortsätta om han bara ljuger
  • Anonym (X)
    Gravid99 skrev 2019-07-30 10:39:16 följande:
    Har alltid haft hoppet uppe att han kan vara den snälla och omtänksama mannen han annars är...
    När är han det?

    Vill du att ditt barn växer upp och tror att det är så man behandlar eller behandlas av andra?
  • AndreaBD
    Gravid99 skrev 2019-07-30 10:39:16 följande:
    Har alltid haft hoppet uppe att han kan vara den snälla och omtänksama mannen han annars är...
    Det blir han inte. Och du kan aldrig lita på honom. Särskilt när man har barn så är en opålitlig person en väldigt dålig partner. 
  • Anonym (X)
    Gravid99 skrev 2019-07-30 10:40:38 följande:
    Vi Gick på ett möte.. men har bara stod och ljög och sa saker som inte stämmer. Så jag kände att det är ingen mening att fortsätta om han bara ljuger
    Då är det väl ingen idé att fortsätta heller, om han inte vill.
  • AnnaSthlm

    Jag vill inte låta hård, men du har länge tillåtit honom att behandla dig som en trasa. Du behöver ta fram din ryggrad och sätta stopp. Stå upp för dig själv. Vem har lärt dig att du inte är värd något? Gå i egen terapi så du inte väljer ytterligare en pojke. Att inte känna sitt eget värde är väldigt oattraktivt. Läs om Karpmans triangel. Varför väljer du offerrollen? Ett offer kommer alltid att hitta en förtryckare.

  • Anonym (Exfru)

    Låter väldigt likt mitt ex. Det finns tyvärr inget annat att göra än lämna. Jag stannade kvar på tok för länge, trodde på hans tomma löften om att han skulle bättra sig. Slösade bort 15 år av mitt liv på den människan. År som aldrig kommer igen. Man tror på blint på att de goda sidorna man ibland ser skymten av ska kunna bli varaktiga. Dessa sidor är dock bara ett spel för att hålla kvar sitt offer så de har någon att hacka på.

    Jag levde ensam i 4 år innan jag fann min prins. En man som aldrig skulle såga ett ont ord hur illa det än är. Vi grälar inte och han har aldrig sagt ett negativt ord till mig. Så prinsar finns, dock kan man inte finna dem om man låter grodorna hålla en kvar i sitt slemmiga grepp. Man är aldrig elak mot någon man älskar på riktigt. Du är värd någon bättre <3

  • Anonym (Annika)

    En man som tillåter dig att sköta hela hushållet, särskilt om du jobbar heltid och han är arbetslös, är inget att ha! Och att åka hem på lunchrasten för att serva en vuxen människa låter ju helt befängt! En man ska vilja ha en jämn arbetsfördelning i hemmet. 
    Du har (i din vilja att göra allt för den du älskar) tillåtit dig att bli hans slav. Han ger inte lika mycket tillbaka, och ni får ett extremt ojämställt förhållande.
    Jag tror inte att du kommer att kunna få honom att vilja ändra sig, så jag föreslår att du lämnar honom. Du förtjänar någon som respekterar dig och som ser dig som sin jämlike. Du är väldigt ung, och behöver bli mer självsäker och inte låta någon kille trampa på dig. I ett förhållande kan man bli osams och säga dumma saker i stundens hetta, men man förnedrar inte varandra! Säger du liknande saker till honom som han säger till dig? Hur reagerar han om du gör det?

  • Bleha

    Noooo varför skaffade du barn med honom!?

    Min sambo skulle aldrig någonsin göra någon utav de sakerna du skriver här! Blir förfärad! Inte jag heller för den delen! Skulle aldrig komma på fråga att inte fira julafton ihop och då inte svara när den andra söker kontakt! Han kommer alltid ihåg födelsedagar och viktiga datum, för han bryr sig. Han skulle aldrig kalla mig ful, om vi så var förbannade på varandra, och inte jag heller. 

    Så sorgligt att ni har ett barn. Men du måste fortfarande göra slut, det låter som en hemsk relation. Man kan inte bara ge utan att få något tillbaka.

  • Anonym (M)

    Du normaliserar, men nej, det är inte normalt. Även att du gick hem och lagade mat till honom är helt sjukt!

    Gör dig av med den där och lev ett lyckligt liv ute i verkligheten.

  • Anonym (M)
    Gravid99 skrev 2019-07-30 10:40:38 följande:

    Vi Gick på ett möte.. men har bara stod och ljög och sa saker som inte stämmer. Så jag kände att det är ingen mening att fortsätta om han bara ljuger


    Men va?? Han är ju sjuk i huvudet på riktigt.
Svar på tråden Vad har gjort för att förtjäna en sån elak man?