Anonym (Besserwisser) skrev 2019-07-30 20:45:49 följande:
Det som står efter "sph" är det som gäller på långt avstånd, i glasets överkant.
För läsavstånde genom glasets underkant anger man skillnaden från det som gäller för långt avstånd. Det är "add" och det ska alltså läggas ihop med "sph".
"sph" = +0.50 och "add" = +1.75" ger alltså +0.5 i glasets överkant och +2.25 i glasets underkant.
Som jag redan skrivit är -0.25 i astigmatism så lite att man lika gärna kan strunta i att korrigera. Det är dessutom avrundat till närmaste 0.25, så det kan vara så lite som -0.13.
Jag tycket att ni själva kan testa med vanliga billiga läsglasögon för att komma fram till vilken styrka som passar bäst för läsning på nära håll.
Då fattar jag. Tack för att du orkar förklara.

Men hur vet man vilka billiga som passar bäst? Ponera att man enligt optikers undersökning behöver +2.75 men man skulle ju ändå kunna se med +2 eller +3.25 så hur vet man vad som är optimalt?
Ska läsa det.

Anonym (Varför) skrev 2019-07-30 21:26:26 följande:
Av vilken anledning skulle optikern luras?
För att sälja glasögon för 10-15 000 kr kanske?
Jag är uppenbarligen ingen optiker men tycker att hans nya recept skiljer sig avsevärt från det gamla och inte på det normala sättet att det har försämrats lite utan ögonen har förbättrats på både avstånd och läs och blivit samma från att ha skiljt sig åt med 0.75?! Det låter bara märkligt och som att hon vill sälja. Dessutom var undersökningen slarvigt genomförd i vårt tycke.
Anonym (Mia) skrev 2019-07-31 00:35:16 följande:
Jag litar inte på optiker för fem öre. Skulle ha glasögon som tonåring fast jag tyckte att jag såg bra. Föräldrarna trodde optikern och köpte glasögonen men jag använde dem aldrig. Åter i vuxen ålder när jag provade ut terminalglasögon sa de att jag behöver glasögon. Jag vägrade, jag ser bra. Körkortstestet för syn visade på perfekt syn. Ännu vid 40 ser jag bra. Varför lurar optiker en? De vill sälja.
Optiker är som tandläkare, hopplöst att veta om det dom säger stämmer eller inte.

Påstod din optiker att du behövde glasögon för avstånd fast du såg bra? Eller var det progressiva dom ville sälja på dig?
Om någon kunnig tittar in här så kanske ni kan svara på om hans nya recept är rimligt med tanke på det gamla och framför allt om han ens behöver nya glasögon?
Undrar också vid vilka styrkor det faktiskt är nödvändigt att börja korrigera med glasögon, både på avstånd och läs?