• Anonym (Ledsen)

Vad fick ni av er partner när ni fyllde 40?

Som rubriken lyder. När jag fyllde 40 för en månad sedan gick jag ingenting av min partner. Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt år. Han köpte inget när jag fyllde 39 heller. Men 40 är väl lite speciellt att fylla.

Tänker att vi är nykära och att man kanske ska bry sig lite mer. Jag känner mig dum som blir ledsen över att inte ha fått någon present. Fick ingen present av någon annan heller. Eller jo, min storasyster skickade blombud. Älskade storasyster räddade ändå min dag.

Jag vet. Jag är jättelöjlig. Men jag kan inte låta bli att vara ledsen. Är för stolt för att ta upp det här med min partner.

Jag skäms.

• Svar på tråden Vad fick ni av er partner när ni fyllde 40?
  • Fjäril kär

Om ni inte hade pratat om det före din födelsedag att ni skulle fira på något sätt så kan du inte förvänta dig att bli uppvaktad heller. Hur ska han kunna veta att du ville ha något särskilt firande? Om ni dessutom är nykära och nyss träffats..?

• Miva

Jag hade också blivit ledsen och besviken. Jag tycker inte att man ska behöva informera sin partner att man vill bli firad, någon slags uppvaktning och present tycker jag är självklart. Lika självklart som att jag skulle hitta på något och köpa något till honom. Jag tycker inte du är löjlig som känner så! Grattis i efterskott ????

• Anonym (40)

Själv köpte jag en upplevelse till min man på hans 40 års dag. Det var en resturang som han gärna ville gå på men som vi inte hade tid att gå på då vi har små barn. Jag ordnade barnvakt och en timmas bilkörning och han blev glatt överraskad.

Utöver det planerade min man sin 40 års fest själv. Även jag ska planera min fest själv nu när jag blir 40. Jag har sagt till min man att jag inte vill att han ska köpa något eftersom festen jag ska ha kommer bli ganska dyr. Det känns som att vi bara byter pengar med varandra eftersom vi har gemensam ekonomi. Min fest blir en present i sig.

• Anonym (Ledsen)
    Fjäril kär skrev 2019-07-30 17:05:36 följande:

Om ni inte hade pratat om det före din födelsedag att ni skulle fira på något sätt så kan du inte förvänta dig att bli uppvaktad heller. Hur ska han kunna veta att du ville ha något särskilt firande? Om ni dessutom är nykära och nyss träffats..?

Ja, hur ska man veta att partnern vill ha något på sin födelsedag? Snälla du, det är en dag som är speciell, jag tror inte att folk säger rätt ut att de vill ha present från sin partner på sin födelsedag. Det förstår väl alla. Har aldrig behövt be om presenter innan, ändå har snubbarna köpt något litet som blommor i alla fall. Jag bad inte min syster om blommor, men hon köpte ändå. Det är liksom kutym att göra något för den man säger sig älska.
  • Anonym (Ledsen)
    Miva skrev 2019-07-30 17:12:30 följande:

Jag hade också blivit ledsen och besviken. Jag tycker inte att man ska behöva informera sin partner att man vill bli firad, någon slags uppvaktning och present tycker jag är självklart. Lika självklart som att jag skulle hitta på något och köpa något till honom. Jag tycker inte du är löjlig som känner så! Grattis i efterskott ????

Tack så mycket! Jag köpte present och firade honom när han fyllde år. Har man inte undanbett firande så utgår man väl ifrån att personen skulle tycka det vore kul att bli firad.

Hur som helst, tack för ditt inlägg. <3
  • Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-07-30 17:16:36 följande:

Ja, hur ska man veta att partnern vill ha något på sin födelsedag? Snälla du, det är en dag som är speciell, jag tror inte att folk säger rätt ut att de vill ha present från sin partner på sin födelsedag. Det förstår väl alla. Har aldrig behövt be om presenter innan, ändå har snubbarna köpt något litet som blommor i alla fall. Jag bad inte min syster om blommor, men hon köpte ändå. Det är liksom kutym att göra något för den man säger sig älska.

Nej alla firar inte jämna födelsedagar eller födelsedagar alls, en del ger en trisslott, andra får ett grattis och inget mer. Det är inte självklart att man firar och därmed inte självklart att man kan förvänta sig en present oavsett vad man fyller. Och det är inte självklart att nån annan är tankeläsare och fattar att det förväntas present. Framför allt inte av nån man inte känner så bra och som ännu inte har koll på högtider och traditioner. Då måste man vara tydlig.

Alla har olika traditioner kring födelsedagar.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (40) skrev 2019-07-30 17:12:35 följande:

Själv köpte jag en upplevelse till min man på hans 40 års dag. Det var en resturang som han gärna ville gå på men som vi inte hade tid att gå på då vi har små barn. Jag ordnade barnvakt och en timmas bilkörning och han blev glatt överraskad.

Utöver det planerade min man sin 40 års fest själv. Även jag ska planera min fest själv nu när jag blir 40. Jag har sagt till min man att jag inte vill att han ska köpa något eftersom festen jag ska ha kommer bli ganska dyr. Det känns som att vi bara byter pengar med varandra eftersom vi har gemensam ekonomi. Min fest blir en present i sig.

Jag ville inte firas stort. Han är ingen festfixare direkt. Men hade varit trevligt med en blomma i alla fall. Vad härligt det där med överraskningen! Din man är lyckligt lottad!
  • Anonym (Ledsen)
    Fjäril kär skrev 2019-07-30 17:26:04 följande:

Nej alla firar inte jämna födelsedagar eller födelsedagar alls, en del ger en trisslott, andra får ett grattis och inget mer. Det är inte självklart att man firar och därmed inte självklart att man kan förvänta sig en present oavsett vad man fyller. Och det är inte självklart att nån annan är tankeläsare och fattar att det förväntas present. Framför allt inte av nån man inte känner så bra och som ännu inte har koll på högtider och traditioner. Då måste man vara tydlig.

Alla har olika traditioner kring födelsedagar.

Ja så är det säkert för dig. Men då kan inte du relatera. Jag och min partner har känt varandra i över tjugo år. Jag orkar inte dra hela historien. Men okej, så är det för dig, du måste be om presenter. Tror att majoriteten av alla par utgår ifrån att en present vore fint om inte det uttryckligen sagts att present inte får köpas.
  • Anonym (L)
    Fjäril kär skrev 2019-07-30 17:05:36 följande:

Det är ju en del av vår kultur att fira födelsedagar och när men kommer upp i åren att 30, 40, 50 osv brukar vara speciella. Så länge han inte är Jehovas så borde han ju fatta. Visst det läggs olika vikt i olika familjer men det är en norm i Sverige att fira födelsedagar så man borde inte behöva säga det. Vill man ha ett kalas så ja då bör man säga det men att inte ge någon present känns ju som att han inte uppskattar TS.

Till TS, visste han att du fyllde år? Skadar ju inte att tala om vilken vikt man lägger på födelsedagar men jag förstår hur du känner och det är inget att skämmas över! Hur har du firat honom?
  • Anonym (tomhänt)

Ingenting. Inte av barnen heller. Inget av mamma och pappa. Inget av något av syskonen. Jag fick lite finchoklad av kollegorna på jobbet. Fyllde 40 i april, jag och maken har varit ihop i 22 år och äldsta barnet är lika gammal. Jag fick en liten middagsbjudning av mig själv där jag gjorde allt jobb. Ska jag ha något så får jag fixa, så enkelt är det. Jag har slutat förvänta mig att någon annan gör något.

Svar på tråden Vad fick ni av er partner när ni fyllde 40?