Anonym (Klara) skrev 2019-07-31 23:26:41 följande:
Jag har fått veta att det finns automatiskt inlagd i en butiks gemensamma scaningssystem att ett visst antal kontroller skall ske varje dygn. Pga att personalen skall kunna hinna med att koll avstämningarna så lägger systemet in de "extra avstämningarna" som butiken behöver för att uppfylla sitt dygnsmål, på sådana tider när lite folk handlar i butiken. Därför om man har otur och ofta handlar på sådana tider kan man råka på ett orimligt antal kontroller (även om allt stämmer).
Det som drabbade mig var även att jag fick en "bugg" på mitt scanningsmedlemsskap, vilket innebar att jag blev kollad 2 av tre gånger, trots att allt alltid stämde. Fick nog efter ett par månader, Efter otaliga samtal i butik med olika ansvariga, samt i telefon med matbutikkedjans central om detta kröp detta fram, att man kunde få en bugg och då var det omöjligt att få rätsida på det. Jag fick avsluta med scanningsmedlemskap och öppna ett helt nytt. (Räckte alltså inte bara med att byta kort, utan jag fick verkligen radera helt alltet mitt personnummer etc). Detta tog som sagt flera månader, men när jag väl fick ett helt nytt medlemskap har jag inte haft några problem alls.
Men den lokala personalen på plats i butiken kan inte påverka scanningen alls.
Det kan kanske stämma att kontrollerna på något sätt är kopplade till dag och tid. Jag är sjukpensionär och handlar ofta mitt på dagen eller senare på kvällen och även på dagarna efter jag får pengar men det fortfarande är 1-2 veckor kvar tills löntagare får lön. Jag får ofta avstämning, flera gånger i månaden. Också märker jag på vad jag handlar om jag får avstämning eller inte. När jag fyller på godisburken får jag nästan alltid avstämning, när det är många extrapriser jag köper så blir det oftast avstämning. Som tur är får jag oftast bara delvis avstämning så det brukar inte ta så många minuter.