• Anonym (ica)

En fråga om avstämning på ICA.

Hej

Vid en avstämning på ICA så hade jag fel på en kiwi och en påse. Kassörskan sa det var ok och det blev inget mer med det.

MEN... känner inte datorn av det så det blir att vi åker på fler avstämningar nu ett tag framåt? Eller tryckte kassörskan på knappen så det blev som helt godkänt?

• Svar på tråden En fråga om avstämning på ICA.
  • Anonym (Saxen)

Systemet känner av det och du får nog räkna med att snart bli kollad igen.
    Ju oftare felaktigheter upptäcks desto oftare blir det avstämning.

Jag hade scannat fel på en aubergine, för en tia. Sedan blev jag godkänd tre  gånger. Nästa avstämning hade jag diff åt andra hållet, hade dubbelscannat en vara. 

Sista gången hade jag storhandlat för 2000 spänn och fick avstämning. Då lånade jag en sax och klippte itu mitt kort.
    Då stämde avstämningen men då fick jag nog.

Allt detta skedde inom loppet av två månader.

• Qlöz
    Anonym (Saxen) skrev 2019-07-31 22:02:09 följande:

Systemet känner av det och du får nog räkna med att snart bli kollad igen.

Ju oftare felaktigheter upptäcks desto oftare blir det avstämning.

Jag hade scannat fel på en aubergine, för en tia. Sedan blev jag godkänd tre  gånger. Nästa avstämning hade jag diff åt andra hållet, hade dubbelscannat en vara. 

Sista gången hade jag storhandlat för 2000 spänn och fick avstämning. Då lånade jag en sax och klippte itu mitt kort.

Då stämde avstämningen men då fick jag nog.

Allt detta skedde inom loppet av två månader.

Haha, förlåt med den var roligt skrivit :)
  • Anonym (Saxen)
    Qlöz skrev 2019-07-31 22:05:46 följande:
    Haha, förlåt med den var roligt skrivit :)
    Det bjuder jag på! Tungan ute
  • nnnnnnnn

Jag tror att kassörerna kan ändra något i systemet, men det är bara en känsla jag fått.

Jag råkade ut för avstämning ganska sällan och det stämde alltid på pricken tills en dag...

Jag råkade scanna en vara som jag sedan lade tillbaka = hade betalar extra = avstämningen stämde ej för mej.

Efter det blev jag kollad så ofta att jag höll på att bli tokig!

Efter typ 3-4 avstämningar på kort tid (kanske handlat 5-6 ggr) så blev jag tokig och sa: "Kan du inte se i ditt system att den gången avstämningen inte stämde så berodde det på att jag betalat för mycket? Måste jag straffas varje gång jag handlar för att jag är så korkad att jag ville skänka er lite extra pengar? Kan ni inte kolla mej oftare ifall det skulle visa sig någon gång att jag TAGIT en vara istället för att jag valt att betala för saker som jag inte tar med mej hem? Jag blir galen!!!" (eller något liknande)

Kassören mumlade lite snabbt att ojdå, det verkar som att du har rätt, du hade betalat för mycket, det var ju lite tokigt.
    TÄnkte inte mer på det, men noterade att jag sedan efter mitt lilla psykbryt inte blev kollad på mycket, mycket länge. Precis som att min felscanning var borta ut systemet.

Men det kan ju ha berott på något helt annat med. Kanske jobbar någon här inne med detta och vet sanningen?

• Anonym (Klara)

Jag har fått veta att det finns automatiskt inlagd i en butiks gemensamma scaningssystem att ett visst antal kontroller skall ske varje dygn. Pga att personalen skall kunna hinna med att koll avstämningarna så lägger systemet in de "extra avstämningarna" som butiken behöver för att uppfylla sitt dygnsmål, på sådana tider när lite folk handlar i butiken. Därför om man har otur och ofta handlar på sådana tider kan man råka på ett orimligt antal kontroller (även om allt stämmer).

Det som drabbade mig var även att jag fick en "bugg" på mitt scanningsmedlemsskap, vilket innebar att jag blev kollad 2 av tre gånger, trots att allt alltid stämde. Fick nog efter ett par månader, Efter otaliga samtal i butik med olika ansvariga, samt i telefon med matbutikkedjans central om detta kröp detta fram, att man kunde få en bugg och då var det omöjligt att få rätsida på det. Jag fick avsluta med scanningsmedlemskap och öppna ett helt nytt. (Räckte alltså inte bara med att byta kort, utan jag fick verkligen radera helt alltet mitt personnummer etc). Detta tog som sagt flera månader, men när jag väl fick ett helt nytt medlemskap har jag inte haft några problem alls.

Men den lokala personalen på plats i butiken kan inte påverka scanningen alls.

• Anonym (sjuk självskannare)
    Anonym (Klara) skrev 2019-07-31 23:26:41 följande:

Jag har fått veta att det finns automatiskt inlagd i en butiks gemensamma scaningssystem att ett visst antal kontroller skall ske varje dygn. Pga att personalen skall kunna hinna med att koll avstämningarna så lägger systemet in de "extra avstämningarna" som butiken behöver för att uppfylla sitt dygnsmål, på sådana tider när lite folk handlar i butiken. Därför om man har otur och ofta handlar på sådana tider kan man råka på ett orimligt antal kontroller (även om allt stämmer).

Det som drabbade mig var även att jag fick en "bugg" på mitt scanningsmedlemsskap, vilket innebar att jag blev kollad 2 av tre gånger, trots att allt alltid stämde. Fick nog efter ett par månader, Efter otaliga samtal i butik med olika ansvariga, samt i telefon med matbutikkedjans central om detta kröp detta fram, att man kunde få en bugg och då var det omöjligt att få rätsida på det. Jag fick avsluta med scanningsmedlemskap och öppna ett helt nytt. (Räckte alltså inte bara med att byta kort, utan jag fick verkligen radera helt alltet mitt personnummer etc). Detta tog som sagt flera månader, men när jag väl fick ett helt nytt medlemskap har jag inte haft några problem alls.

Men den lokala personalen på plats i butiken kan inte påverka scanningen alls.

Det kan kanske stämma att kontrollerna på något sätt är kopplade till dag och tid. Jag är sjukpensionär och handlar ofta mitt på dagen eller senare på kvällen och även på dagarna efter jag får pengar men det fortfarande är 1-2 veckor kvar tills löntagare får lön. Jag får ofta avstämning, flera gånger i månaden. Också märker jag på vad jag handlar om jag får avstämning eller inte. När jag fyller på godisburken får jag nästan alltid avstämning, när det är många extrapriser jag köper så blir det oftast avstämning. Som tur är får jag oftast bara delvis avstämning så det brukar inte ta så många minuter.
  • Anonym (Coop)

Personal i butik sa till mig att man blir kollad extra ett tag om man visat sig ha scannat fel vid avstämning.

• BurningDiamond

Jag har scannat fel vid ett tillfälle, men har inte märkt någon skillnad i kontroll-frekvensen. Skulle gissa att jag blir kollad en gång på 50 eller så.

• Glinda från Oz

Ser att en del tror att kassörskorna kan påverka, de kan de inte. Koderna är det programmerare som gjort och vill man ändra får man vända sig till en sån.

Har man scannat fel oavsett åt vilket håll åker man på många avstämningar. Man har också fler avstämningar i början.

• Anonym (J)
    Anonym (sjuk självskannare) skrev 2019-07-31 23:36:42 följande:

Det kan kanske stämma att kontrollerna på något sätt är kopplade till dag och tid. Jag är sjukpensionär och handlar ofta mitt på dagen eller senare på kvällen och även på dagarna efter jag får pengar men det fortfarande är 1-2 veckor kvar tills löntagare får lön. Jag får ofta avstämning, flera gånger i månaden. Också märker jag på vad jag handlar om jag får avstämning eller inte. När jag fyller på godisburken får jag nästan alltid avstämning, när det är många extrapriser jag köper så blir det oftast avstämning. Som tur är får jag oftast bara delvis avstämning så det brukar inte ta så många minuter.

och jag handlar alltid samtidigt som alla andra :) (fredageftermiddagar) och har fått avstämning 3-4 gånger de senaste 2 åren som jag veckohandlat
  • Rebecca1987

Jag åkte på 6 avstämning och delavstämningar på 2 veckor trots att jag var godkänd på alla. Dom svarar bara att de är slumpmässiga kontroller.

• Qlöz

Jag lägger ofta till en vara, tex läkemedel, vid kassan och då borde det vara samma som att jag har missat att scanna den varan eftersom jag sätter min scanner och kommer på att jag skulle ha alvedon oxå. Och då går jag till kassapersonalen som ber mig att dra icakortet sen scannar dom alvedonen och så betalar jag hos dom.

Men har bara fått en massa avstämningar den gången jag missade att scanna plastpåsen...

Svar på tråden En fråga om avstämning på ICA.