• Barn16å18

    svärföräldrar och barnvakt

    Jag har barn på snart 2,5 år och 1år. som ja bara lämnat korta stunder, tex för frisör besök å liknade.

    Känner inget behov av att lämna bort barnen för att ha egentid.

    MEN mina svärföräldrar tjaaatar å då verkligen tjatar att vi ska komma och lämna det stora barnet där (40 min bilresa enkel väg.) för att sen åka tex in till stan (30 min) å göra ärrenden eller liknade å sen hämta igen å.sedan åka hem så 30 min +40 min till.

    Helst vill de vi ska lämna honom över natt gärna hela helger. lilla tjejen bryr de sig knappt om förutom om hon är hos mej ifamnen "för hon är för mammig"tycker de (har de sagt sen hon var 4 mån...)

    Jag har sagt till gång på gång att vi inte är intressade av sån här typ av barnvakt men de lyssnar inte, varken på mej eller min man.

    de pratar till och med om att köpa en barnstol montera i deras bil så de kan hämta barnen. ????

    Nu har de gått så långt att jag inte ens vill åka dit, för är vi där får jag knappt umgås med barnen, de går iväg med dem när jag kommer eller liknade, sist "råkade" de låsa in mej i huset när jag skulle hämta barnens tröjor till skogsprommenaden. ect.

    folk runt omkring tycker jag ska vara tacksam som har svärföräldar som vill vara barnvakt å tycker jag ska lämna dem så ofta jag kan.

    Övrreagerar jag eller??

    Själv har jag åsikten att skaffar man barn ska man också ta hand om dem till 99%, undantag för bröllopsdagen för min del ;)

    Nån som har några bra råd?

    Mvh mamma som snart går i taket å bryter kontakten.

  • Svar på tråden svärföräldrar och barnvakt
  • Anonym (men)

    Men det är väl inget konstigt egentligen att dom vill umgås med sina barnbarn?

  • Anonym (favorit)

    trist att de favoriserar ena barnbarnet.

  • Anonym (ll)

    Det dina svärföräldrar gör är inte ok.  Det är föräldrarna som bestämmer om och när och vem som ska barnvakta barnet. 
    De beter sig som de bestämmer över er. Det är en oroväckande attityd.
    Jag blir skrämd när jag läser att det går iväg med barnen och att de råkade låsa in dig?!
    Ni har pratat med dem men de struntar i vad ni säger. När folk inte lyssnar på vad man säger måste man gå till nästa steg: handling. Jag tycker tex att det skulle vara bra att du fick en paus från svärföräldrarna. Ni måste visa att ni menar det ni säger.
    Din sambo måste antingen skriva till sina föräldrar eller ta ett samtal med dem.  De måste förstå att det är ni som bestämmer över barnen. Bered er på bråk med den påstridiga attityd de visar. Ta hjälp av familjerådgivning om det blir svårt.
    Sedan tycker jag att du ska överlåta kontakten med svärföräldrarna till din sambo. Precis som du ansvarar för kontakten med dina föräldrar. Ta inte in dem på sociala medier. Så får du in mer luft i er relation. Du behöver inte följa med varje gång, din sambo kan träffa föräldrarna utan dig.
    Men börja med att ta en paus.

  • Anonym (L)

    Hoppas du fortfarande säger likadant om 2 år då ni knappt har fått tid för varandra och förhållandet knakar. Klart de vill umgås med sina barnbarn, hade inte du velat det?

  • Anonym (Sväris)

    Det kanske inte handla om att dina svärföräldrar vill ge er egentid det kan ju vara som så att dina svärföräldrar vill ha egentid med sitt barnbarn.

    Jag personligen är inte så förtjust i mina svärföräldrar men jag ser att mina barn har en fantastisk relation till sin farmor och farfar. Mina barn älskar att vara där och jag tillåter det.

    Även om inte jag har ett stort behov av att lämna bort mina barn så tycker jag att det är viktigt att mina barn kan få en bra relation till en annan vuxen än mamma och pappa. Det kan ju hända tråkiga händelser i livet som mina barn inte vågar berätta för mig, men de kanske vågar berätta det för en annan vuxen och ha tillit till någon annan än mamma och pappa. Att ha känslan av att ha många vuxna omkring en som bryr sig än bara mamma och pappa tror jag är viktigt.

    Har du frågat dina svärföräldrar om varför de vill umgås med sina barnbarn? Svaret kan vara så enkelt att dom älskar dina barn och vill vara med dom.

    Även om du inte har behovet av att ha egentid, så kanske dina barn har behovet av att vara med sina farföräldrar? Kanske inte minstingen för hen har inte utvecklat sådan förmågor ännu än att nöjda sig med sin mamma och pappa.

  • isotop

    Ja du överreagerar. De vill gärna umgås med sitt/sina barnbarn (utan dig...), och säkert bara erbjuda dig/er lite schysst avlastning någon gång. De vill nog bygga upp en bra relation med sina barnbarn för att känna sig involverade i sina barnbarns liv resten av livet. Inget fel i det.

  • Barn16å18

    mina barn har bra kontakt med andra vuxna båda mina föräldrar och deras sambos.

    vi bor närmare dem också.

    störta problemet är att de hela tiden ska bestämma allt vi ska å inte ska göra med barnen.

    mina svärföräldrar var fanastiska innan vi fick barn och tycker egentligen om dom jätte mycket men sen vi fick barn å byggde hus är det bara tjat å gnäll om allt.

    ju ner de tjatar ju mer anti blir jag, en ond sprial som ör svår att komma ur.

    Deras andra svärdotter har liknade problem, och åker knappt aldrig dit längre heller.

  • Barn16å18

    har sagt innan att när barnen sjävla frågar och förstår innebörden av att sova över så är det okej. men tycker de är för små för det nu.

  • Anonym (Emma)

    Det är ni som föräldrar som bestämmer. Har också haft svärföräldrar som var som dina helt enkelt gör mycket på. Slutade med att barnen aldrig sov över och att de mycket sällan var barnvakt. Kan inte de komma till er och hälsa på och r

    Ta hand om barnen själva några timmar?

  • Anonym (Sova)

    Jag skulle inte heller lämna så små barn att sova över om det inte är nödvändigt. Det är väl fint att de vill umgås med barnbarnet, men konstigt att de inte bryr sig IM den yngsta? Och det där med att de låste in dig - vad handlade det om?!?

    Vad säger din man om allt detta? Han känner dem väl bäst och kanske kan svara på varför de beter sig som de gör?

Svar på tråden svärföräldrar och barnvakt