• Anonym (Stellabella)

Gå upp i vikt när man börjar träna?

Jag har nyligen börjat gå promenader varje dag som träning. Har för mig att jag har hört att man kan gå upp lite i vikt när man börjar träna. Något om att musklerna binder vatten eller nåt, vet inte riktigt. Gäller det även om man börjar gå bara?

Vilka fördelar kan jag räkna med om jag går 30-45 minuter åtminstone 5 dagar i veckan? Kommer det att göra någon som helst skillnad på kroppen? Jag går ungefär 5 km i timmen men blir väl snabbare med tiden när jag får upp flåset.

• Svar på tråden Gå upp i vikt när man börjar träna?
  • Anonym (A)

Många brukar väl börja äta mer när man börjar träna, så därför går folk upp i vikt.... tror jag.

Sen tror jag inte att promenader ger någon som helst effekt på vikten. Välmåendet och psykiskt ja, viktmässigt nej.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Stellabella) skrev 2019-08-01 15:42:14 följande:

Jag har nyligen börjat gå promenader varje dag som träning. Har för mig att jag har hört att man kan gå upp lite i vikt när man börjar träna. Något om att musklerna binder vatten eller nåt, vet inte riktigt. Gäller det även om man börjar gå bara?

Vilka fördelar kan jag räkna med om jag går 30-45 minuter åtminstone 5 dagar i veckan? Kommer det att göra någon som helst skillnad på kroppen? Jag går ungefär 5 km i timmen men blir väl snabbare med tiden när jag får upp flåset.

Du kan gå upp i vikt när du börjar bygga muskler men promenader är inte träning... Den effekt du kan få är bättre flås men då måste du upp i sådan takt att det är lite jobbigt att prata samtidigt som du går, så rätt snabbt mao.

Du kommer rätt snart att kunna se lite skillnad i hur du mår, ditt flås alltså, men om du tänkt gå ner i vikt så är det tragiskt nog så att det inte kommer göra mycket skillnad alls. Då måste man ta till lite mer intensiva saker.
  • Anonym (Stellabella)

Jag kanske inte borde ha skrivit träna- träna men anyway.

Så det kommer inte att göra någon skillnad alls? Jag behöver inte gå ner så mycket, bara 3-5 kg, men jag behöver tajta till kroppen speciellt runt magen där allt mitt fett hamnar. På magen, rumpan och låren.

Simma kan jag också göra och tänkte varva lite med det.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Stellabella) skrev 2019-08-01 15:54:21 följande:

Så det kommer inte att göra någon skillnad alls? Jag behöver inte gå ner så mycket, bara 3-5 kg, men jag behöver tajta till kroppen speciellt runt magen där allt mitt fett hamnar. På magen, rumpan och låren.

Läste nyligen flera artiklar kring detta på SVT Nyheter och dessutom gick det nåt vetenskapligt program om sånt här på TV för någon månad sedan. Det som egentligen ger skillnad är att sluta stoppa i sig så mycket och så onyttig mat. Det sas uttryckligen att träning är väldigt ineffektivt för att gå ner i vikt. Varför folk går ner i vikt av träning är helt enkelt för att de gör av med mer än de stoppar i, alltså en negativ ekvation. Då är det både billigare och mer tidseffektivt för ens egen vardag att helt enkelt slut vräka i sig så mycket.
  • Anonym (Mia)

Promenad är ingen träning utan bara motion. Beroende på hur pass otränad du är kan du bygga lite muskler, men då behöver du vara jävligt otränad. Så nej du kommer inte att gå upp i vikt av promenader.

• Anonym (Mia)

Vill du tajta till kroppen så är det styrketräning som gäller. Då kan du gå upp i vikt men dina 3 kg fett blir 3 kg muskler istället vilket tar mindre plats så du kommer bli smalare.
  • Anonym (Mia)

Vill du tajta till kroppen så är det styrketräning som gäller. Då kan du gå upp i vikt men dina 3 kg fett blir 3 kg muskler istället vilket tar mindre plats så du kommer bli smalare.
  • Anonym (K)

En 30 minuters promenad förbränner ca 150kcal beroende på hur fort du går. Så självklart gör det skillnad så länge du inte kompenserar med mat.

• Anonym (jodå)
    Anonym (A) skrev 2019-08-01 15:44:34 följande:

Många brukar väl börja äta mer när man börjar träna, så därför går folk upp i vikt.... tror jag.

Sen tror jag inte att promenader ger någon som helst effekt på vikten. Välmåendet och psykiskt ja, viktmässigt nej.

Prommenader ger effekt på vikten både direkt och indirekt. När jag började min viktresa började jag med prommenader och jag gick ner 8 kilo innan jag end började titta på saker som mat och övrig träning. I små steg lade jag om matvanor och fortsatte prommenera och jade gått ner 17 kg innan jag hade vad man kan kalla normala svensson-matvanor i normala portioner. Sundare vanor kom senare än så och träning senare ändå. 

Jag hade jättemånga kg att gå ner och har fortfarande några kvar.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (K) skrev 2019-08-01 17:11:30 följande:

En 30 minuters promenad förbränner ca 150kcal beroende på hur fort du går. Så självklart gör det skillnad så länge du inte kompenserar med mat.

https://www.businessinsider.com/what-150-calories-snacks-looks-like-2017-2?r=US&IR=T

https://iform.se/ga-ner-i-vikt/sa-mycket-sot-far-du-for-100-kcal

https://www.sporthalsa.se/artiklar/10-vanliga-livsmedel-sa-mycket-far-du-foer-100-kalorier/

D
    et går sjukt fort att få tillbaka de där 150 kalorierna...
Svar på tråden Gå upp i vikt när man börjar träna?