Inlägg från: Swedman |Visa alla inlägg
  • Swedman

Ensam 13-årig dotter som ”ingen tycker om”

4 döttrar har jag och varje gång när nån av dem blev 11-13 år hände nåt sånt där. "jag fick inte vara med...", "jag har ingen vän alls", "nu är Lisa kompis med Lina och jag har ingen", "jag var själv i matsalen". Mitt hjärta blödde varje gång men det enda jag kunde göra var att peppa.

Den ena dottern sa jag åt att lyssna på rock i lurar på rasten när hon stod själv. (hon kom hem på lunch rasterna för hon upplevde sig ensam). Musiken peppar i sig och hon blev lite kaxigare. Det funkade i åk8. På den vägen blev det för henne. Musiken blev en klädstil och som sen blev en lite mer tuffare attityd och det ledde till anknytning till andra skolelever.

Som ytterligare uppfostran så fixade vi föräldrar jobb åt dem på en restaurang så de blev van att möta människor. Det sommarjobbet har varit guld värt för dem.

Tyvärr formar skolans miljö om mjuka, lugna barn till nåt mer "hårdare". Antingen upplever de sig bli mobbad/utfrysta eller klarar de av omställningen. Ska det behöva vara så?

TS, du är inte ensam om detta men det vet du redan...

• Swedman
    kiwiskiva skrev 2019-08-29 00:09:29 följande:

Tack för alla svar.

Det blev att vi bytte skola då de sa rakt ut till henne att de tänkte mobba henne och snacka skit om henne tills hon byter skola eller tills alla i skolan hatar henne. Jag fick noll respons från skolan angående detta, noll återkoppling, noll förståelse. Noll åtgärd. Men det är en annan historia.

Tyvärr blev det dåligt på en gång i nya skolan. Hon hann inte mer än kliva innanför dörrarna förrän någon ?cool? tjej sa ?Vem är det, vad ful hon är?. Och sen var det kört. Ingen pratade med henne, bara viskade bakom hennes rygg och hon vägrar gå dit. Vi har inget val än att byta igen, men jag är orolig för hur mkt hon klarar av. När hoppet krossas så totalt. Hur ska man då orka vara ny, framåt, positiv, vänlig och öppen så att man får chansen att få vänner? När man blivit så sparkad på? Det finns bara plats på skolor med över en timmes resväg (i ytterområdena) vilket inte heller känns så kul. Men vi har inget val. Blir det inte bra nästa gång vet jag inte vad jag gör.

Fan va tråkigt. Till sist blir ju situationen så pass giftig så du får överväga och hålla henne hemma. Hon ska ju inte behöva lära sig karate och spöa dom som jävlas? (I och för sig så gav min syster ledartjejen till mobbargruppen ett par råsopar. Sen blev det lugnt)
  • Swedman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-15 19:46:59 följande:

På Kunskapsskolan där mina barn gick hade de nolltolerans mot mobbning och dåligt beteende . Och det var verkligen så. Kunskapsskolorna har en egen arkitekt och alla deras skolor är utformade så att det inte finns utrymmen som är dolda, där man kan mobba och utsätta andra barn. Hela skolan är ljus och öppen. 

Alla lärare var engagerade i alla barn på skolan. Minsta lilla grej tog man allvarligt på, rektor involverades, alla lärare engagerades, man tog kontakt med alla föräldrar och redde ut saker. 

Kurator och specialpedagog var aktiva och syntes på raster mm, satt inte instängda i något rum.
    När man kommer in i skolan finns en stor öppen yta med sociala sittgrupper och en reception, i receptionen finns en Allt i allo person, som fixar det mesta administrativt och som man som förälder kan prata med om olika praktiska saker. Denna allt i allo blir då också en närvarande vuxen på raster.

Denna utformning av skola borde vara norm för svensk skola. Nolltolerans och sen lagar som backar upp lärarna till 100%.
Svar på tråden Ensam 13-årig dotter som ”ingen tycker om”