• LindaL­82
    Fri 2 Aug 2019 09:59
    2253 visningar
    5 svar
    5
    2253

    Vad betalar ni i stallhyra?

    Hej,

    Lite nyfiken på vad ni andra betalar i stallhyra och vad ingår?

    Vi står nu i ett stall där vi tycker att det är dyrt om man jämför dom ställen vi

    Vi stått på tidigare. Vi bor i Norrland och betalar 2700kr/mån. Det som ingår i vår Stallhyra är

    Är box, hagar med tillgång till lösdrift, hösilage, 1 säck spån/v, ett in eller utsläpp/dag.

    Fodringarna utförs på rullande schema. Finns ingen paddock på gården eller ridhus med

    ridavstånd. Ridvägarna är dock bra och stallet är ganska nybyggt men saknar vattenkopp/hink samt krubba i boxarna vilket vi fixat själv. Vi har bete nu på sommaren men

    Betalar samma pris som övriga månader trots att det varken går åt hö eller spån. För övrigt så ligger stallet ej centralt utan lantligt så det är en bit att åka. Vore intressant att höra andras åsikter. Förstår såklart att hyran är ?billig? om man tex jämför med att bo i storstäder som tex Stockholm osv men tänker hur det ser ut för er andra som bor på mindre orter.

  • Svar på tråden Vad betalar ni i stallhyra?
  • Fri 2 Aug 2019 10:23
    #1

    När jag hade häst betalade jag 4500. Paddock ingick. För ridhus togs en mindre avgift. Havre, hö och mineraler ingick. Hästen togs ut och in dagligen. Hästen fick dock stå med blött täcke tills man kom och tog av det. Tycker det skulle ingått med den hyran. Mindre landsbygdsort.

  • Anonym (häst)
    Fri 2 Aug 2019 10:29
    #2

    Dyrare populär turiststad här. Inget ingick förutom själva boxen samt att ägaren kunde hjälpa till att utfodra på schema. 4600 Månad. Värt, då det finns mycket vacker natur överallt vid varje hörn utanför.

  • Anonym (häst)
    Fri 2 Aug 2019 10:31
    #3
    Anonym (häst) skrev 2019-08-02 10:29:46 följande:

    Dyrare populär turiststad här. Inget ingick förutom själva boxen samt att ägaren kunde hjälpa till att utfodra på schema. 4600 Månad. Värt, då det finns mycket vacker natur överallt vid varje hörn utanför.


    och hagar ingår såklart, haha! Resten såsom foder osv betalar man för själv.
  • Anonym (Hmm)
    Sat 10 Aug 2019 21:16
    #4

    I stallet jag står betalar vi ca 3000kr tror jag. Det ingår 2 spånpelletssäckar/v. 10kg hö/dag och havre.

    Tillgång till ridhus+två stoora paddockar (dock halvdåliga uterittsvägar)

    Ingår även utsläpp+fodring morgon, lunchfodring och intag+fodring eftermiddag på vardagarna av dom som äger stället. Sedan har vi inackorderade rullande schema på kvällsfodringarna på vardagar även rullande schema på helgerna morgon+ lunchfodring eller eftermiddag+kvällsfodring så man har liksom 2 fodringar på den helgdagen.

    Blev kanske lite rörigt men hoppas att det hjälper

  • Anonym (Hmm)
    Sat 10 Aug 2019 21:18
    #5

    I stallet jag står betalar vi ca 3000kr tror jag. Det ingår box med vattenkopp och krubba, hagar (antingen gräs eller grushage),

    2 spånpelletssäckar/v. 10kg hö/dag och havre.

    Tillgång till ridhus+två stoora paddockar (dock halvdåliga uterittsvägar)

    Ingår även utsläpp+fodring morgon, lunchfodring och intag+fodring eftermiddag på vardagarna av dom som äger stället. Sedan har vi inackorderade rullande schema på kvällsfodringarna på vardagar även rullande schema på helgerna morgon+ lunchfodring eller eftermiddag+kvällsfodring så man har liksom 2 fodringar på den helgdagen.

    Blev kanske lite rörigt men hoppas att det hjälper

Svar på tråden Vad betalar ni i stallhyra?