• Anonym (Städtant)

Hur får jag rent riktigt skitiga plåtar?

Hur fasiken får man rent riktigt ingrodda ugnsplåtar? Ni vet sådana där som till och med luktar bränt om man värmer ugnen?

Jag har gnuggat med svinto, skrapat med en spisskrapa och värmt såpa till 100 grader och visst, viss effekt har jag ju fått. Men rent blir det inte.

Nu kör jag ättika i ugnen på 50 grader ett par timmar, men om det inte funkar, vad gör jag då? Dynamit?

• Svar på tråden Hur får jag rent riktigt skitiga plåtar?
  • Anonym (Städtant)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-03 11:34:56 följande:

Köp nya!

Jo, det vore ju en enklare lösning. Jag tänkte ge det någon chans till först bara.
  • Giftskåneman

Kan funka, ta några tabletter maskindiskmedel och lös i varmt varren som du slår över plptarna och låt dra över natten

• Anonym (Städtant)
    Giftskåneman skrev 2019-08-03 11:47:01 följande:

Kan funka, ta några tabletter maskindiskmedel och lös i varmt varren som du slår över plptarna och låt dra över natten

Det ska jag testa, tack!
  • Anonym (starka grejer)

Jag brukar använda ugnsrengöring på sprayburk. Du vet sådant där starkt läskigt skum. Men hade jag haft en ho som var stor nog för att lägga plåtarna i blöt så hade jag lagt dem i varmt vatten och maskindiskmedel (som förvisso också är starkt och läskigt).

• Anonym (Också städtant)

Klart att de går att få fina!

Riktig ugnsrent, typ Suma Grill eller annat professionellt medel rengör allt.

Använd skyddsglasögon, sätt upp håret och ha handskar på. Dessa medel är väldigt aggressiva så iaktta största försiktighet. Inget sprejande i köket utan utomhus eller i dusch/badkar. Inga barn i närheten.

Spraya, gnugga lite och skrapa vid behov. Skölj och torka. Njut.

• Anonym (Städtant)
    Anonym (starka grejer) skrev 2019-08-03 11:55:43 följande:

Jag brukar använda ugnsrengöring på sprayburk. Du vet sådant där starkt läskigt skum. Men hade jag haft en ho som var stor nog för att lägga plåtarna i blöt så hade jag lagt dem i varmt vatten och maskindiskmedel (som förvisso också är starkt och läskigt).

Jag har tyvärr två mindre hoar att tillgå. Men jag har också läskig ugnsrengöring.

Jag öppnade ugnen nu där ättikan står i 50 grader och jäklar vad det luktade och sved i näsan och ögonen!
Svar på tråden Hur får jag rent riktigt skitiga plåtar?