• Sat 3 Aug 2019 14:04
    796 visningar
    33 svar
    33
    796

    Barn en rättighet?

    Tycker ni barn är en rättighet att få?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn en rättighet?
  • Anonym (ddd)
    Fri 9 Aug 2019 15:50
    #21
    +1

    Nej, det är snarare så att för många som inte borde ha barn skaffa det ändå. Det blir helt fel när alla ser det som en sorts rättighet.

    "Vi har båda genetiska sjukdomar som försämrar livskvaliten och livslängden avsevärt, som innebär fysisk och psykisk smärta dagligen, samt att det kostar staten massvis att behandla oss dagligen, detta kommer garanterat överföras till våra barn. Givetvis skiter vi i detta och skaffar barn ändå, för barn är en rättighet, och vår rättighet går för eventuella barn livskvalitet"

  • Anonym (A)
    Fri 9 Aug 2019 15:51
    #22
    Anonym (A) skrev 2019-08-09 15:49:39 följande:

    Men frågan är om staten verkligen borde bekosta ivf eftersom många inte tycker att barn är en rättighet? Dessa människor har väl jobb och har råd att bekosta ivf själva.


    Sen kan jag tycka att det är märkligt att man klassar barnlöshet som en sjukdom eftersom barn inte är en rättighet. Men uppenbarligen är barn en rättighet enligt lag.
  • sextio­talist
    Sat 10 Aug 2019 08:37
    #23
    +1
    Anonym (A) skrev 2019-08-09 15:51:23 följande:

    Sen kan jag tycka att det är märkligt att man klassar barnlöshet som en sjukdom eftersom barn inte är en rättighet. Men uppenbarligen är barn en rättighet enligt lag.


    Inte barnlöshet utan en sjukdom att inte kunna få barn. Det är WHO som klassat barnlöshet som en sjukdom, eller snarare oförmågan att få barn.

    Rättigheten är att få hjälp. Inte att få barn
  • Anonym (A)
    Sat 10 Aug 2019 12:29
    #24
    sextiotalist skrev 2019-08-10 08:37:48 följande:

    Inte barnlöshet utan en sjukdom att inte kunna få barn. Det är WHO som klassat barnlöshet som en sjukdom, eller snarare oförmågan att få barn.

    Rättigheten är att få hjälp. Inte att få barn


    Fast rättigheten att få hjälp innebär ju att alla har rättighet att få hjälp med ivf även om det kanske inte resulterar i en graviditet.
  • sextio­talist
    Sat 10 Aug 2019 12:56
    #25
    Anonym (A) skrev 2019-08-10 12:29:36 följande:

    Fast rättigheten att få hjälp innebär ju att alla har rättighet att få hjälp med ivf även om det kanske inte resulterar i en graviditet.


    Fast det är ju inte bara att få ivf.
  • Anonym (A)
    Sat 10 Aug 2019 12:57
    #26
    sextiotalist skrev 2019-08-10 12:56:05 följande:

    Fast det är ju inte bara att få ivf.


    Nej men att få hjälp med allt som kan hjälpa till att resultera i en graviditet.
  • Tue 13 Aug 2019 14:28
    #27

    Jag ogillar frågan. Om barn är en rättighet förminskar vi barn till att vara en resurs för människor hellre än ett ansvar. Rättigheter är också något som kan tas ifrån en och jag vill inte att staten styr och ställer i andras föräldraskap. Däremot ska vissa kanske tänka en extra gång innan de blir föräldrar, kan man inte ta hand om sig själv är det direkt olämpligt att försöka ta hand om nån annan.

  • ica
    Tue 13 Aug 2019 16:13
    #28
    +1
    Anonym (ddd) skrev 2019-08-09 15:50:50 följande:

    Nej, det är snarare så att för många som inte borde ha barn skaffa det ändå. Det blir helt fel när alla ser det som en sorts rättighet.

    "Vi har båda genetiska sjukdomar som försämrar livskvaliten och livslängden avsevärt, som innebär fysisk och psykisk smärta dagligen, samt att det kostar staten massvis att behandla oss dagligen, detta kommer garanterat överföras till våra barn. Givetvis skiter vi i detta och skaffar barn ändå, för barn är en rättighet, och vår rättighet går för eventuella barn livskvalitet"


    Och så själviskt mot det stackars barnet. Vi har massor med barn som behöver trygga fosterhem.
  • Anonym (Delvi­s)
    Tue 13 Aug 2019 16:18
    #29

    Det fanns inte riktigt det alternativ jag tycker, så fick ta vet ej. Jag tycker att det är en "rättighet" (nåja, dvs att man ska få hjälp) med att få ett barn, men inte mer. Bättre för miljön om alla har ca 1 barn osv.

    Jag tycker dessutom att man ska få ett ganska stort barnbidrag för barn nr ett, men inget för eventuella fler barn. Ett barn är framtiden, för att både miljön och mänskligheten ska överleva. Och det blir ju mer variation i genpoolen om de flesta får ett barn, istället för att vissa ska ha inga o vissa många. Så, man ska få hjälp o stöd för ett barn men inte fler.

  • ica
    Tue 13 Aug 2019 16:24
    #30
    Anonym (Delvis) skrev 2019-08-13 16:18:30 följande:

    Det fanns inte riktigt det alternativ jag tycker, så fick ta vet ej. Jag tycker att det är en "rättighet" (nåja, dvs att man ska få hjälp) med att få ett barn, men inte mer. Bättre för miljön om alla har ca 1 barn osv.

    Jag tycker dessutom att man ska få ett ganska stort barnbidrag för barn nr ett, men inget för eventuella fler barn. Ett barn är framtiden, för att både miljön och mänskligheten ska överleva. Och det blir ju mer variation i genpoolen om de flesta får ett barn, istället för att vissa ska ha inga o vissa många. Så, man ska få hjälp o stöd för ett barn men inte fler.


    Varför? Det kostar multum och det finns gott om barn.
  • Anonym (Delvi­s)
    Tue 13 Aug 2019 16:28
    #31
    ica skrev 2019-08-13 16:24:03 följande:

    Varför? Det kostar multum och det finns gott om barn.


    Vilket av det jag skrev menar du är "varför"?
  • ica
    Tue 13 Aug 2019 16:29
    #32
    Anonym (Delvis) skrev 2019-08-13 16:28:31 följande:
    Vilket av det jag skrev menar du är "varför"?
    Varför barn är en rättighet?
    Jag tycker att barnets rättigheter är viktigare än vuxnas.
  • Anonym (Delvi­s)
    Tue 13 Aug 2019 16:51
    #33
    -1
    ica skrev 2019-08-13 16:29:45 följande:

    Varför barn är en rättighet?

    Jag tycker att barnets rättigheter är viktigare än vuxnas.


    Som jag förklarade, en "rättighet" så till vida att man ska få hjälp att skaffa ett barn om man väldigt gärna vill men inte kan.

    Pga att för många är barn meningen med livet, viktigare än ens eget liv.

    Jag skulle lätt välja att få barn framför att tex behålla mina ben, leva 20 år längre, vara rik, snygg, helt frisk osv osv.

    Jag vet att jag skulle bli djupt deprimerad om jag inte kunnat få barn. Det skulle vara mycket värre för mig än om jag tex fått en allvarlig sjukdom.

    Så, av den anledningen tycker jag att människor som inte kan, ska få hjälp att få ett barn. Men inte fler än ett, pga miljöaspekten.
Svar på tråden Barn en rättighet?