• Anonym (ADHD)

Omedicinerad adhd som vuxen?

Jag mår inte bra av adhd-medicinen. Blir slö, tråkig och deppig. Detta både på concerta och ritalin.

Min man säger att jag inte behöver ta den om jag inte mår bra av den, men doktorn, många bekanta och arbetsgivaren tycker att den är absolut nödvändig för mig.

Jag är tydligen "jobbig". Det är jag stundtals det förstår jag med, barnslig, överenergisk osv. men jag är som en zombie utan den. Så jag får välja på zombie eller duracellkanin. Jag vill hellre vara en duracellkanin. När jag är en duracellkanin har jag energi till att träna, jobba och vara aktiv. Jag kan dessutom äta precis vad jag vill och ändå vara smal. Det kan jag inte med medicinen, går upp i vikt fort, måste tänka på vad jag äter osv.

Jag får inte utbrott, eller har temperament om något är humöret sämre på medicinen, men jag är "jobbig" ändå tydligen. Pratar för mycket och är inte still. Drar igång olika grejer utan att avsluta dem osv. Min man tycker att jag är rolig, men det tycker kanske inte andra och jag mår bra utan. Jag vet inte hur jag skall göra?

Kan man få sparken för att man inte tar medicin?

• Svar på tråden Omedicinerad adhd som vuxen?
  • Anonym (Lilly)

Det är svårt att ge någon sparken från en tillsvidareanställning. Men att kollegorna säger att du behöver medicinen tyder på att din insats på arbetsplatsen försämras utan den. Går det kanske att komma runt på något vis genom ändringar i ansvarsfördelning, arbetssätt eller miljö?

• Klimat Apokalypsen

Jag har provat flera olika depå- tabletter innan och inte mått bra av dem. Du kanske kan prova korttidsverkande?

Du kan inte bli sparkad pga att du inte vill ta adhd-medicin nej. Du kan däremot bli sparkad om ditt beteende på jobbet är så, påfrestande (i brist på annat ord), så att du eller kollegor har svårt att utföra sitt jobb eller mår dåligt på jobbet.

Min personlighet försvinner inte av medicinen, jag blir däremot lugnare och mer eftertänksam innan jag gör något. Tankarna blir klarare, stressen och ångesten dämpas och jag kan andas igen, hitta saker, hålla reda på saker, inte hoppa mellan en syssla till en annan hela tiden utan att avsluta, slipper att bli ständigt distraherad av alla ljud och blir inte heller så fullständigt utmattad i slutet av dagarna. 

• Anonym (ADHD)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-03 14:36:48 följande:

Jag har provat flera olika depå- tabletter innan och inte mått bra av dem. Du kanske kan prova korttidsverkande?

Du kan inte bli sparkad pga att du inte vill ta adhd-medicin nej. Du kan däremot bli sparkad om ditt beteende på jobbet är så, påfrestande (i brist på annat ord), så att du eller kollegor har svårt att utföra sitt jobb eller mår dåligt på jobbet.

Min personlighet försvinner inte av medicinen, jag blir däremot lugnare och mer eftertänksam innan jag gör något. Tankarna blir klarare, stressen och ångesten dämpas och jag kan andas igen, hitta saker, hålla reda på saker, inte hoppa mellan en syssla till en annan hela tiden utan att avsluta, slipper att bli ständigt distraherad av alla ljud och blir inte heller så fullständigt utmattad i slutet av dagarna. 

Jag tycker att min personlighet försvinner. Jag blir lugnare och mer eftertänksam. Men jag får ångest och mår inte bra. Jag tycker att jag mår väldigt bra utan, trots att jag tappar bort saker, hoppar mellan sysslor och blir distraherad av ljud och intryck.

Jag har alltid vart sådan men jag upplever inte att det gjort mig olycklig, tvärtom. Jag har liksom levt mina första 25 år på jorden som sådan, det är de senaste ett par åren jag har varvat zombie med mig själv. Jag har försökt flera gånger, månader i taget med dessa mediciner med resultatet att jag mått dåligt. klart att jag vart ledsen och så innan ibland, vilket alltid fort gått över, men liksom inte nedstämd i långa perioder som jag är nu. Vilket upphör när jag slutar med medicinen.

Jag är påfrestande tycker många. "Rolig i en halvtimme sen blir man alldeles matt" så jag förstår det. Men jag själv trivs att vara sådan. Svårt det där.

Min man stör sig inte på min adhd heller han är själv väldigt låg energi så vi kompenserar varandra väldigt bra. 
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (ADHD) skrev 2019-08-03 15:03:55 följande:
    Jag tycker att min personlighet försvinner. Jag blir lugnare och mer eftertänksam. Men jag får ångest och mår inte bra. Jag tycker att jag mår väldigt bra utan, trots att jag tappar bort saker, hoppar mellan sysslor och blir distraherad av ljud och intryck.

Jag har alltid vart sådan men jag upplever inte att det gjort mig olycklig, tvärtom. Jag har liksom levt mina första 25 år på jorden som sådan, det är de senaste ett par åren jag har varvat zombie med mig själv. Jag har försökt flera gånger, månader i taget med dessa mediciner med resultatet att jag mått dåligt. klart att jag vart ledsen och så innan ibland, vilket alltid fort gått över, men liksom inte nedstämd i långa perioder som jag är nu. Vilket upphör när jag slutar med medicinen.

Jag är påfrestande tycker många. "Rolig i en halvtimme sen blir man alldeles matt" så jag förstår det. Men jag själv trivs att vara sådan. Svårt det där.

Min man stör sig inte på min adhd heller han är själv väldigt låg energi så vi kompenserar varandra väldigt bra. 
    Jag blev också låg av depå tabletterna, har hört det från många andra adhd:are också. Prova korttidsverkande. Gillar du inte dem heller så går de dessutom ur betydligt fortare. 

Jag tyckte nog inte heller min adhd var ett problem för mig när jag var 25. För mig så blev det däremot betydligt svårare i 30-års åldern. 

Prata med din chef och fråga om det skulle finnas möjlighet för dig att byta syssla oftare. Det skulle alla vinna på i din situation låter det som. 

Chefen skulle få en hypereffektiv och snabb anställd på en station, som för med sig driv och energi till jobb och kollegor. Du får byta innan du blir "too much" för dina kollegor och innan du blir för uttråkad för att kunna vara effektiv.

Vad jobbar du med?
  • Kerubmamman

Har du bara testat concerta och Ritalin? Det är ju samma verksamma ämne.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Omedicinerad adhd som vuxen?