• Anonym (Tand)

Någon annan som har tappat en krona? En tandläkare?

Jag tappade en krona igår kväll och måste vänta tills på måndag innan jag kan gå till tandläkaren.

Det jag undrar över är att själva kronan var helt ren på cement? Det fanns inte en gnutta cement kvar på varken den eller min egen tand. Är inte det väldigt märkligt? Kronan har bara suttit där i 4 1/2 år.

Det gör även lite småont när jag får mat och dryck på den, även rumstempererat, och om jag drar in luft liksom. Jag hoppas att det inte betyder att nerven är på ytan och att jag behöver en rotfyllning?

• Svar på tråden Någon annan som har tappat en krona? En tandläkare?
  • MallaL

Jag tappade en krona för ett tag sedan, var också lite orolig över att det kändes på ytan av tanden, men tandläkaren sa att det bara betyder att tandens nerver lever Det behövde alltså inte rotfyllas utan kronan sattes bara på igen

• Anonym (Tand)
    MallaL skrev 2019-08-03 15:01:50 följande:
    Jag tappade en krona för ett tag sedan, var också lite orolig över att det kändes på ytan av tanden, men tandläkaren sa att det bara betyder att tandens nerver lever smile1.gif Det behövde alltså inte rotfyllas utan kronan sattes bara på igen
    Skönt att det gick bra för dig. Hur länge hade din krona suttit innan den ramlade av? Minns du om du hade cement kvar?

Så du kände också av luft och mat även fast det inte var speciellt varmt eller kallt? Åt nyss lite yoghurt som jag låtit stå ute för att bli varm och även fast jag försökte äta på andra sidan så gjorde det ont när lite kom över på trasiga tanden. 
  • Anonym (Emalj)

Att det ilar/gör ont beror på brist på emalj. Tandläkaren formade ju till tanden innan de satte på kronan. Så att det ilar är ingen fara. Skölj med extra fluor.

Att cement saknas helt är lite konstigt men det händer.

Inget att oroa sig över.

Tugga lite försiktigt bara när du äter om det ömmar så åker nog kronan på plats på måndag

• MallaL
    Anonym (Tand) skrev 2019-08-03 15:07:16 följande:

Skönt att det gick bra för dig. Hur länge hade din krona suttit innan den ramlade av? Minns du om du hade cement kvar?

Så du kände också av luft och mat även fast det inte var speciellt varmt eller kallt? Åt nyss lite yoghurt som jag låtit stå ute för att bli varm och även fast jag försökte äta på andra sidan så gjorde det ont när lite kom över på trasiga tanden. 

Nej jag såg nog inget cement, kollade inte så noga, stoppade bara ner den i en påse för att ta med till tandläkaren.

Kronan hade suttit i knappt 10 år tror jag.

Jag tuggade bara på andra sidan så länge kronan var borta, för det kändes på den trasiga tanden, lite ont men inte mycket.
  • Carabellis kusp

Du får gärna lägga upp bilder. Många cement har samma färg som kronan. Jag måste ibland skrapa på kronan för att avgöra om det är cement kvar.

• Anonym (Tand)
    Carabellis kusp skrev 2019-08-03 15:13:18 följande:
    Du får gärna lägga upp bilder. Många cement har samma färg som kronan. Jag måste ibland skrapa på kronan för att avgöra om det är cement kvar.
    Jag är ju ingen tandläkare men jag vågar nästan garantera att det inte finns cement kvar. Om det finns det så är det enormt tunt- som lite lim i så fall. Om det är så att jag har rätt och att det inte finns cement kvar är det konstigt isf på en så ny krona?

Och behöver jag oroa mig att allt som kommer över på den sidan gör ont förutom te som är lite varmt än när jag dricker det. Men tom rumstemp på vatten gör ont och luft. Det gör inte superont men det ilar till ganska rejält.

• Anonym (Tand)
    Anonym (Emalj) skrev 2019-08-03 15:09:26 följande:
    Att det ilar/gör ont beror på brist på emalj. Tandläkaren formade ju till tanden innan de satte på kronan. Så att det ilar är ingen fara. Skölj med extra fluor.

Att cement saknas helt är lite konstigt men det händer.
    Inget att oroa sig över.

Tugga lite försiktigt bara när du äter om det ömmar så åker nog kronan på plats på måndag
    Jag tuggar på andra sidan men förvånansvärt mycket kommer över på den trasiga tanden ändå. Får testa att fluxa lite och lägga på Sensodyne på området.
    MallaL skrev 2019-08-03 15:11:25 följande:
    Nej jag såg nog inget cement, kollade inte så noga, stoppade bara ner den i en påse för att ta med till tandläkaren.
    Kronan hade suttit i knappt 10 år tror jag.
    Jag tuggade bara på andra sidan så länge kronan var borta, för det kändes på den trasiga tanden, lite ont men inte mycket.
    Ok, jag förstår. Jag har haft så mycket problem med tänderna att jag analyserar allt som händer. Oskyldig

Undrar hur länge det är normalt att en krona sitter kvar?

• Carabellis kusp
    Anonym (Tand) skrev 2019-08-03 15:19:05 följande:

Jag är ju ingen tandläkare men jag vågar nästan garantera att det inte finns cement kvar. Om det finns det så är det enormt tunt- som lite lim i så fall. Om det är så att jag har rätt och att det inte finns cement kvar är det konstigt isf på en så ny krona?

Och behöver jag oroa mig att allt som kommer över på den sidan gör ont förutom te som är lite varmt än när jag dricker det. Men tom rumstemp på vatten gör ont och luft. Det gör inte superont men det ilar till ganska rejält.

Cementet ska vara så tunt som möjligt. Ett tjockare cement ger en tjockare skarv och större risk för att bakterier fastnar och orsakar karies

Det är rimligt att tanden ilar när kronan är av. Så svarar en frisk nerv. Är kronan grå på insidan?
  • Anonym (Tand)
    Carabellis kusp skrev 2019-08-03 17:12:05 följande:
    Cementet ska vara så tunt som möjligt. Ett tjockare cement ger en tjockare skarv och större risk för att bakterier fastnar och orsakar karies

Det är rimligt att tanden ilar när kronan är av. Så svarar en frisk nerv. Är kronan grå på insidan?
    Då förstår jag.

Kronan är inte grå utan ser fin ut inuti men har en liten gulnad kant runt hela kronan. Tänk dig kanten på ett glas där man sätter läpparna, där är det gulnat.

Min egen tand har lite brunt/svart dock. Jag hoppas att det inte är karies som har smygit sig under kronan och att dom måste slipa bort ännu mer av tanden.

Uppskattar att du tar dig tid. Solig 
  • Carabellis kusp
    Anonym (Tand) skrev 2019-08-03 17:19:42 följande:

Då förstår jag.

Kronan är inte grå utan ser fin ut inuti men har en liten gulnad kant runt hela kronan. Tänk dig kanten på ett glas där man sätter läpparna, där är det gulnat.

Min egen tand har lite brunt/svart dock. Jag hoppas att det inte är karies som har smygit sig under kronan och att dom måste slipa bort ännu mer av tanden.

Uppskattar att du tar dig tid.  

Grå betyder inte att den är dålig, det finns två typer av kronor. De olika typerna har olika cement, därav frågan.

Att den är gul i kanten är normalt. Teknikern gör den så eftersom tänderna är färgade så.

Att tanden är svart/grå kan vara missfärgning av amalgam eller avstannad karies. Det kontrollerar givetvis tandläkaren innan den sätts tillbaka, så var inte orolig för det.
  • Anonym (Tand)
    Carabellis kusp skrev 2019-08-03 17:29:10 följande:
    Grå betyder inte att den är dålig, det finns två typer av kronor. De olika typerna har olika cement, därav frågan.

Att den är gul i kanten är normalt. Teknikern gör den så eftersom tänderna är färgade så.

Att tanden är svart/grå kan vara missfärgning av amalgam eller avstannad karies. Det kontrollerar givetvis tandläkaren innan den sätts tillbaka, så var inte orolig för det.
    Jag är mest orolig för att jag ska behöva en rotfyllning eller implantat om det finns karies. För jag minns från när kronan gjordes att nerven är väldigt nära ytan på den här tanden och insidan av munnen har knappt någon egen tand kvar på insidan utan den är nästan i höjd med tandköttet. Det var en katastrof när den gamla kronan från runt 2003 togs av den här tanden 2015. Tanden var jätterutten under kronan som hade suttit där då i typ 12 år.

Ramlade kronan av snabbt i ditt tycke? Efter 4 1/2 år.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Tand) skrev 2019-08-03 17:40:04 följande:

Jag är mest orolig för att jag ska behöva en rotfyllning eller implantat om det finns karies. För jag minns från när kronan gjordes att nerven är väldigt nära ytan på den här tanden och insidan av munnen har knappt någon egen tand kvar på insidan utan den är nästan i höjd med tandköttet. Det var en katastrof när den gamla kronan från runt 2003 togs av den här tanden 2015. Tanden var jätterutten under kronan som hade suttit där då i typ 12 år.

Ramlade kronan av snabbt i ditt tycke? Efter 4 1/2 år.

Om det är så lite kvar av tanden är 4,5 år inte så dåligt tycker jag. Helporslin är också svårare att cementera än metallporslin. Garantin är 2 år på kronor normalt sett.

Om nerven är ytlig blir tanden känsligare. Finns det karies kan det förstås behövas en rotfyllning, men det visar sig på måndag.
  • Anonym (Tand)
    Carabellis kusp skrev 2019-08-03 18:32:32 följande:
    Om det är så lite kvar av tanden är 4,5 år inte så dåligt tycker jag. Helporslin är också svårare att cementera än metallporslin. Garantin är 2 år på kronor normalt sett.

Om nerven är ytlig blir tanden känsligare. Finns det karies kan det förstås behövas en rotfyllning, men det visar sig på måndag.
    Bara ett dygn kvar innan tanden sitter på plats igen förhoppningsvis. Tack för din tid.

Lite ot men varför gör man inte mer kronor i metall om dom sitter bättre?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Tand) skrev 2019-08-04 14:26:03 följande:

Bara ett dygn kvar innan tanden sitter på plats igen förhoppningsvis. Tack för din tid.

Lite ot men varför gör man inte mer kronor i metall om dom sitter bättre?

Helporslin är lite snyggare
  • Anonym (Tand)
    Carabellis kusp skrev 2019-08-04 15:58:48 följande:
    Helporslin är lite snyggare
    Jag förstår. 

Snabb fråga (om inte annat så får jag svar i morgon av tandläkaren) men det gör inte alls lika ont idag som igår med maten och dryckens temperatur och när jag drar in luft. Jag hoppas att det inte är negativt som i att tanden är död eller inte går att rädda eller något annat dåligt?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Tand) skrev 2019-08-04 21:00:32 följande:

Jag förstår. 

Snabb fråga (om inte annat så får jag svar i morgon av tandläkaren) men det gör inte alls lika ont idag som igår med maten och dryckens temperatur och när jag drar in luft. Jag hoppas att det inte är negativt som i att tanden är död eller inte går att rädda eller något annat dåligt?

Svårt att lova något i den frågan, men det lagras snabbt in fluor i tandytan, särskilt om du använder typ sensodyne så kan även kaliumnitratet minska känsligheten fort.
  • Anonym (Tand)
    Carabellis kusp skrev 2019-08-04 21:04:34 följande:
    Svårt att lova något i den frågan, men det lagras snabbt in fluor i tandytan, särskilt om du använder typ sensodyne så kan även kaliumnitratet minska känsligheten fort.
    Det var ett snabbt svar minsann. Skrattande

Har borstat med Sensodyne Proemalj som alltid men inte just den trasiga tanden. Fattar att du inte kan veta med säkerhet men kan det vara så att tanden har dött under helgen utan kronan? Det gjorde ju lite ont dom första 36 timmarna. Eller behöver det inte betyda något dåligt att den inte gör direkt ont längre? (hoppas hoppas)
Svar på tråden Någon annan som har tappat en krona? En tandläkare?