• yasso

    Orolig mamma

    Hej ville dela med mig en händelse och behöver er hjälp.

    För ungefär 4 5 år sedan bestämde jag och barnens pappa att flytta till Sverige han bor i hemlandet. Och jag skulle komma hit först fixa papper och göra klart. Iallafall 1 år efter de andra han kom på besök 2 gånger till Sverige i gång 2 veckor andra gången en vecka och han tyckte det ej passande honom. Då var mina barn 2 och flickan 8 månader. Efter alla dessa 4 år har vi haft konflikter angående bosätta oss och även resan till hemlandet var han emot även om barnen oftaville åka va hans anledning till ej går inte är för det finns ingen plats för oss sova hos hans familj. Iallafall förra året bestämde han sig för att vilja skilja sig vilket jag var emot och gjorde de mesta för att förhindra men han hade bestämt de. Och även börjat anklaga mig för att jag tog barnen i 4 år och bodde i Sverige. Efter en lång process blev de som han ville vi skilde oss i hemlandet jag gick tillbaka med mina barn. Jag är ingen mamma som väcker hat för all ont denna pappan gjorde mig tvärtom jag vill de ska kunna ha god kontakt och än idag min pojke är 7 och flickan 5 så försöker jag men denna gången är det min son som vägrar han gillar sin pappa men vill ej ringa eller prata han säger tydligt till mig när vi har ensamma stunder att hans pappa har aldrig varit med honom och att det är han som inte vill komma och att pappan aldrig har skickat något fint till honom även när han fyller år. och pappan när han ringer ljuger om att han ringer sonens mobil varje dag vilket han inte gör det kan gå en månad utan att han hör av sig. Förutom det så betalar han inget till sina barn utan jag har vårdande och även när vi var gifta så var det jag som stod för all försörjning till dessa barn.

    Nu vill pappan att barnen ska åka till han och blev galen när han visste vi fick på semester och inte åkte till honom. Vill även nämna att han e aggressiv och kan hota och göra saker i hemlandet för att kunna ta barnen ifallde hamnar i detta land då kvinnan ej kan få sina rättigheter där. Kan han ta de gömma de eller bara göra reseförbud. Min fråga hur ska jag gå till väga gör jag rätt att ej få låta de åka och vad ska man då säga till sina barn. PS jag har förklarat för pappan tusen gånger att jag står inte emot att ni träffas eller har kontakt tvärtom men du får jätte gärna komma träffa de i Sverige men det vägrar hanksn svora på sitt sätt då att aldrig åka hit och att barnen ska dit.

    En annan fråga min dotter som endast träffat sin pappa 4 gånger på 5 år och endast en vecka max när hon blir äldre kmr hon vilja lämna mamman för att bo med pappan. Långt meddelande men snälla ge mig svar.

  • Svar på tråden Orolig mamma
  • Griseknoen35

    Du ska inte låta barnen åka till hans land och du ska heller inte åka med barnens dit, då ser du aldrig mer barnen! Vill han träffa barnen så får han göra det här i Sverige hemma hos barnen och då är du inte ensam med honom och barnen utan du ser till att en vän eller familjemedlem är med dig då Vill han inte träffa barnen i Sverige så är det enbart för han vill att de kommer till honom så han kan behålla dem i sitt land och inget annat. 

  • yasso

    Tack så jag tänker rätt jag skyddar mina barn från att hamna i sådan sits visst det är pappan o han älskar de osv. Men hur ska man hantera det med barnen vad ska man säga till de. Visst är han pappan men han har ej varit med de under deras uppväxt och inte heller försörja de eller ens lagt en krona på de. Jag får bara så ont i hjärtat och skuldkänslor när jag tänker på allt som rullar men o andra sidan skiter han i han lever sitt liv festar o h njuter

  • Anonym (Lämna inte!!)

    Lämna dom inte till din xman, risken är att du aldrig mer ser dina barn... Vill han träffar dem så får de vara med dig i Sverige och ha INGET giltigt pass i närheten av honom.

  • yasso

    Jag ärväldigt fast vid mina barn men kan de lämna mamman när de blir lite äldre och vilja flytta till deras pappa. Hur ska jag förklara för mina barn varför jag inte åker ner till pappan med dem

  • Anonym (Anonym)
    yasso skrev 2019-08-04 15:57:42 följande:

    Jag ärväldigt fast vid mina barn men kan de lämna mamman när de blir lite äldre och vilja flytta till deras pappa. Hur ska jag förklara för mina barn varför jag inte åker ner till pappan med dem


    Om han hade bott i Sverige så ja. Annars är det högst osäkert eftersom det påverkar hela deras liv.

    Du förklarar genom att säga sanningen på ett sansat sätt när de blir äldre, alltså inget skräckscenario men ändå ärlig. Till dess kan du säga att eftersom det är han som flyttat så får han komma till er, att det blir enklast så, vad som helst egentligen.
  • yasso

    Ska jag säga till mina barn att ringa o orata ned deras pappa och under vissa högtider de tycker inte om eller kanske framför mig dde säger vi vill inte ska jag endå se till att deska ha fortsatt kontakt med pappan.

    PS pappan älsjar de jätte mkt men o andra sidan vägrar träffa de i Sverige och ringer endast när han har tid och anklagar de att de ej ringer utöver de säger till sina barn att han ringer varje dag vilket han inte gör. Hur ska jag hantera de

  • Griseknoen35
    yasso skrev 2019-08-10 23:22:46 följande:
    Ska jag säga till mina barn att ringa o orata ned deras pappa och under vissa högtider de tycker inte om eller kanske framför mig dde säger vi vill inte ska jag endå se till att deska ha fortsatt kontakt med pappan.
    PS pappan älsjar de jätte mkt men o andra sidan vägrar träffa de i Sverige och ringer endast när han har tid och anklagar de att de ej ringer utöver de säger till sina barn att han ringer varje dag vilket han inte gör. Hur ska jag hantera de
    hade deras pappa älskat barnen jätte mycket så hade han träffat dem här i Sverige. Säg till barnen att blir pappa otrevlig telefon så får de lägga på. Du behöver inte prata med honom. Säg till honom att han har en fast tid i veckan han får ringa på, till exempel söndagar klockan 20 och ingen annan tid. Ringer han inte då och barnen själva inte vill så har du gjort ditt, du har erbjudit kontakt. Samma med umgänge, erbjud övervakar umgänge på en offentlig plats i Sverige någon gång i månaden, Vägrar han det så får han skylla sig själv. Du har då erbjudit både umgänge och kontakt och har gjort ditt. Lyssna inte på hans skit han slänger över dig och barnen som att det är erat fel att han inte har bättre kontakt och umgänge för det är det inte. Se till att erbjuda han telefonkontakt och umgänge på mail så att du har det skriftligt. Ringer han inte bestämd tid och inte dyker upp på bestämd umgänge så har han haft sin chans. 

    Berätta för barnen precis som det är. Att pappa flyttade till ett nytt land och att de bor med dig här i Sverige. Den dagen de fyller 18 får de bestämma själva men fram till den dagen bor de i sverige med dig och går i svensk skola. Säg att du älskar dem osv. Berätta om landet pappa bor i, till exempel att det kanske inte är ett så bra land jämfört med sverige och svensk skola osv och att pappa får komma hit och hälsa på om han vill träffa dem och att det inte på något sätt är deras fel att pappa är och gör som han gör. Han är vuxen och tar sina egna beslut. 
  • Anonym (Försök samverka)

    Jobbig sits. Försök inkludera pappan så mycket det går och coacha barnen till att bejaka sin pappa. Samverka. Men var försiktig avs risken för kidnappning.

    Det måste vara tryggt och trevligt vid kontakterna. Snacka med pappan och gör upp spelregler som båda respekterar. Förstår att det inte är enkelt.

Svar på tråden Orolig mamma