yasso skrev 2019-08-10 23:22:46 följande:
Ska jag säga till mina barn att ringa o orata ned deras pappa och under vissa högtider de tycker inte om eller kanske framför mig dde säger vi vill inte ska jag endå se till att deska ha fortsatt kontakt med pappan.
PS pappan älsjar de jätte mkt men o andra sidan vägrar träffa de i Sverige och ringer endast när han har tid och anklagar de att de ej ringer utöver de säger till sina barn att han ringer varje dag vilket han inte gör. Hur ska jag hantera de
hade deras pappa älskat barnen jätte mycket så hade han träffat dem här i Sverige. Säg till barnen att blir pappa otrevlig telefon så får de lägga på. Du behöver inte prata med honom. Säg till honom att han har en fast tid i veckan han får ringa på, till exempel söndagar klockan 20 och ingen annan tid. Ringer han inte då och barnen själva inte vill så har du gjort ditt, du har erbjudit kontakt. Samma med umgänge, erbjud övervakar umgänge på en offentlig plats i Sverige någon gång i månaden, Vägrar han det så får han skylla sig själv. Du har då erbjudit både umgänge och kontakt och har gjort ditt. Lyssna inte på hans skit han slänger över dig och barnen som att det är erat fel att han inte har bättre kontakt och umgänge för det är det inte. Se till att erbjuda han telefonkontakt och umgänge på mail så att du har det skriftligt. Ringer han inte bestämd tid och inte dyker upp på bestämd umgänge så har han haft sin chans.
Berätta för barnen precis som det är. Att pappa flyttade till ett nytt land och att de bor med dig här i Sverige. Den dagen de fyller 18 får de bestämma själva men fram till den dagen bor de i sverige med dig och går i svensk skola. Säg att du älskar dem osv. Berätta om landet pappa bor i, till exempel att det kanske inte är ett så bra land jämfört med sverige och svensk skola osv och att pappa får komma hit och hälsa på om han vill träffa dem och att det inte på något sätt är deras fel att pappa är och gör som han gör. Han är vuxen och tar sina egna beslut.