• stor grön drake

    Min mamma visar tecken på tidig demens :(

    Min mamma är 65 och har varit pensionerad ganska länge. Hon fick gå i tjänstepension vid 58, men valde att ta en del vikariat de första åren eftersom det var brist på personal med hennes specialinriktning.

    Ungefär ett år efter att hon slutat jobba helt så upphörde även hennes uppdrag som sekreterare i den damförening hon är engagerad i (hon har nu suttit på alla poster utom ordförande som hon vägrar bli nominerad till).

    Det var få jag började märka de första tecknen. Hon glömde helt okaraktäristiska saker och var väldigt snarstucken.

    Så fort hon nämnde att hon kunde tänka dig att jobba lite extra några dagar i månaden med något där en inte behövde tänka eller kunna något så såg jag till att hon kom till mitt jobb (vår produktion är extremt varierande så anställd personal är några, sen tas det inhoppare vid toppar) och det hjälpte. Mer än jag vågat hoppas.

    Men nu i sommar har det barkat iväg igen. Hon är hånfull och elak mot mig, blir agressiv och går i försvar (det var ditt fel för att du...) när jag påpekar saker som är fel eller hon glömt.

    Vanligast är att hon (med väldigt nedlåtande ton) säger 'det har du drömt!' om saker som sagts och gjorts. Jag har inga problem med att jag har dåligt minne, har haft hela livet så jag lever medveten om det. Men jag hittar inte på eller drömmer att hon säger och gör saker.

    Igår blev det så tydligt. Vi gick på stan och hade väldigt trevligt. Hon körde barnvagnen (hon använder den som rullator, men anser sig inte behöva en riktig) och vi skulle köpa fika från ett kondis där det fanns (och har funnits så länge jag minns) en stor skylt vid dörren om att lämna barnvagnen utanför. Jag gick in först och tittar snabbt, vänder mig och ser hur hon försöker knö in vagnen igenom dörrhålet. Går emot och hon backar som för att släppa ut mig. Jag tar tag i hantaget varpå hon börjar rycka och slita i den och kör nästan på människor när den svänger runt (3-hjulig så svänger lätt) så jag måste dra emot. Då börjar hon härja och försöja trycka in den i konditoriets dörr igen och jag höjde rösten lite (inte mycket, men lite eftersom jag redan sagt det några gånger men hon inte hört/lyssnat) och sa att det står att vagnar ska lämnas utanför. 'SKRIK INTE ÅT MIG! SLIT INTE VAGNEN UR HÄNDERNA PÅ MIG! DU UPPFÖR DIG INTE PÅ DET SÄTTET!' det hela slutade med att hon inte ska ha fika, och ångar iväg med vagnen så fort hon förmår. Jag slet inte i vsgnen, men jag höll i den så den stod stilla iom att hon höll på att köra på folk.

    Hela utbrottet kändes väldigt lika de min 2,5-åring får flera gånger om dagen, och skulle varit roande om det inte var för att mitt hjärta höll på att brista. Det där är inte min mamma.

    Hon har aldrig varit speciellt generös med beröm, men det beror på att hon är uppfostrad med tankesättet 'att berömma sina egna barn är som att berömma sig själv.'

    Men hon har aldrig varit nedlåtande eller elak, den biten är helt ny. Hon svär och skriker efter mina barn, även det är nytt. Hon jobbade ännu när min äldsta föddes, han var ett väldigt krävande barn som liten och jag tycker att vår tillvaro är lugnare nu med 3 barn än den var då med bara honom. Då var hon tålamodet själv, nu har jag ångest varje gång jag måste be om barnvakt en tiimme eller två (pga läkartider eller möten medan maken jobbar)

    Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne? Hon kommer aldrig att acceptera att hon börjar ändras, lika lite som hon skulle acceptera någon undersökning för att kolla läget.

  • Svar på tråden Min mamma visar tecken på tidig demens :(
  • Sommarskuggan

    Har tyvärr inget råd. Men eftersom hon inte behandlar era barn väl så tycker jag att inte ska använda henne som barnvakt längre!

  • Pimpinellan

    Depression kan ge liknande symptom som demens. Innan hon antingen lugnar ner sig eller söker hjälp och får hjälp tycker jag absolut inte hon ska vara barnvakt. Skulle det vara så illa att det är en begynnande demens är hon inte pålitlig. Försök få henne till V.c för en koll. Du behöver inte säga att det är p.g.a misstankar om demens, kalla det en allmän hälsokoll så kanske det funkar.

  • Pentra

    Försök på något vis att få din mamma att äta och göra sådant som bromsar demens. Det som bromsar demens är, extra tillskott av omega-3, B-vitamin, högdoserat D-vitamin (500 mikrogram per dag), att äta mycket svamp, motion, god normal och regelbunden sömn, hjärngymnastik som t.ex. korsord, och även torrbastu då och då lär vara bra. Ät gröna grönsaker, blåbär, olivolja, rosmarin ovh valnötter. ... Blodförtunnande mediciner ökar risken för demens. Undvik sötningsmedel och tillaga heller ingen mat i aluminium, och använd inga deodoranter med aluminium. ... Det finns säkert mer... ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • FamiljeLisa

    Lämna inte dina barn till henne igen. Det kan gå illa. Ja, det låter som begynnande demens men det kan också ha andra orsaker. Hon måste få en utredning hos läkare angående hennes förändrade beteende. Omgående.

  • Postman

    Jag pratade och pratade med min mamma och till slut fick jag henne till läkare. Det finns bra bromsmediciner, de kommer inte göra så hon blir bättre utan bromsar bara upp för ett tag.

    Det är svårt att ge råd, så länge din mamma är myndig och inte vill söka hjälp så är det supersvårt. Det är diplomati på högsta nivå. Jag vet inte men blir hon särskilt aggressiv kanske man kan göra en orosanmälan men jag vet inte om det leder någon vart. Har du fler syskon, andra släktingar som kanske är inom vården?

  • Akira Öken

    Det finns andra sjukdomar som kan ge symtom som liknar demens. Det finns en risk att du gör din mor mycket upprörd om du börjar prata om demens. Se istället till att hon, som föreslaget ovan, kommer iväg till en läkare för en hälsoundersökning.

    Om du vill läsa mer om demens finns mycket bra information på nätet, som till exempel demensförbundet.se.


  • AndreaBD

    Det är jättesvårt. Jag har varit i samma situation, min mamma fick aldrig någon diagnos för att ingen kunde få henne att gå till en läkare. Tills hon hamnade på sjukhus och sedan på ett hem. Men där gick det uppenbarligen inte att få henne till en läkare. Jag har inte så tätt kontakt då de bor utomlands. 

    Men det är också svårt att veta om det är demens, så här i början. Det skulle även kunna vara en depression, eller något annat fel med hjärnan som ger demensliknande symptom. Man vet tyvärr inte utan att ha kollat. Det som skulle tala för depression snarare än demens är att det verkar ha börjat när hon slutat jobba. Hon kanske har svårt att hitta på något att göra istället för att jobba?

    Personlighetsförändringar är vanliga, ja. Min mamma blev snällare istället, men det finns olika varianter. 

  • pepsimax

    Det kan vara depression också.

    Är i situationen själv med en mamma som är ung och fått alzheimers....

  • stor grön drake

    Vi har demens i släkten på mammas sida, som kommit tidigt för vissa. Jag är enda barnet och min mamma är den enda jag känner (som varit) inom sjukvården. Hon är ganska högt utbildad så det finns ingen chans att få henne att gå på en 'allmän kontroll' tyvärr. Hon har problem med mycket smärta som gör henne trött, och då blir det givetvis värre. Hon har redan en höftprotes och det blir troligtvis den andra med om några år.

    Det kan vara depression men det skulle nog vara ännu svårare att få henne att acceptera det då hon anser att det är bara att rycka upp sig (jag har tyvärr gått genom livet hand i hand med depression i ebb och flod).

    Hennes vänner som hon umgås mest med är tyvärr äkdre än henne och börjar bli lite senika enligt henbe, så inte säkert att de reagerar. Hon är likdom yngst i alla sina umgängeskretsar, så de tycker ju att hon är ung, pigg och kry.

    Hon trivs bäst själv hemma i sitt hus, men det märks bra om hon varit för mycket hemma med katterna om vi säger så.

    Vi har tyvärr ingen annan som kan ställa upp dagtid, eller egentligen alls då sambons föräldrar inte orkar/vill umgås med våra barn öht.

  • lammet

    Hon måste utredas så att hon kan få ev behandling och så att anhöriga vet hur de ska bemöta henne.

    Om hon vägrar gå till en läkare för en demensutredning så ger jag detta tips. Ring Vc och förklara läget och be dom kalla henne på en hälsoundersökning. Hon behöver inte få veta vad undersökningen gäller och du säger inte heller att det är du som ordnat det.

    Lider med dig, det är vidrigt med demens.

Svar på tråden Min mamma visar tecken på tidig demens :(