• Anonym (Trådskaparen)

Blod i avföring

Hej, har haft återkommande blod i avföring sen flera år tillbaka. Har aldrig riktigt varit orolig då jag tror att det oftast har varit hemorrojder, men jag är osäker, har haft lite klåda vid ändtarmsöppningen förut. Sen har jag alltid blod i avföring i samband med mens (men det ska vara vanligt?). Blev mest nojig idag då jag gått på toa 3-4 ggr idag o det varit rikligt med blod samtliga toabesök (tycker jag då). Vill inte kontakt sjukvården för småsaker o bli dumförklarad. Jag har försökt googla mig till info, men inte hittat svar på det jag undrar över. Om det är hemorrojder jag har - har man alltid tydliga symtom o kan hemorrojder vara återkommande typ varje/varannan månad? Det var flera år sedan jag hade klåda runt analen, men blöder ändå klarrött blod (är separerat från avföringen), har eg inga besvär av bara att man blir nojig av allt blod. Utöver dom blödningarna så blöder jag ytterligare ngr ggr i samband med mensen, mörkrött blod i själva avföringen. Någon som känner igen sig o kan dela med sig av sina erfarenheter?

(jag rör på mig, äter bra, käkar ppiller)

• Svar på tråden Blod i avföring
  • Anonym (Endometrios.)

Kan det vara endometrios?

• Anonym (Vc)

Men kära hjärtanes gå till VC. Blod i bajset kan ju vara allt från hemorrojder till cancer, och allt däremellan.

• Anonym (Kvinna 39)

Nej du ska inte till vc, du ska till akuten. Det är inte normalt att blöda "rikligt" 3-4 ggr på en dag ur anus!

• matben
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-08-04 18:50:45 följande:

Nej du ska inte till vc, du ska till akuten. Det är inte normalt att blöda "rikligt" 3-4 ggr på en dag ur anus!

Sök inte till akuten om du inte blöder såpass så du känner dig allmänpåverkad/trött/tagen. De kan inte hjälpa särskilt mycket med besvär som du haft sedan flera år, om än något mer intensivt idag. Ta kontakt med VC det första du gör imorgon istället.
  • neverpreggo
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-08-04 18:50:45 följande:

Detta är ett problem som TS haft i flera år. TS ska då självklart inte till akuten om hen inte är väldigt medtagen utan det kan vänta tills imorgon.
  • Anonym (Trådskaparen)

Tack för alla snabba svar. Ja jag är väl jättedum som inte sökt hjälp tidigare, har inte tänkt på att jag kommer framställas som ännu dummare när jag kontaktar vården :p men alltid tänkt att det är säkert hemorrojder = ofarligt. O jag mår ju annars bra o har gjort det under alla dessa år, bara magen som brukar kännas lite känslig efter dessa toabesök. O sen misstänker jag att jag har endometrios men när jag började söka hjälp för mensbesvär för mer än tio år sen så blev man ju "ordinerad" alvedon o promenad, men sen så fick jag ppiller iaf. Hoppades bara på att det fanns ngn här med liknande symtom. Men tack för svar o om någon känner igen så svara gärna, eller om det finns någon sjukvårdspersonal här :) måste väl kontakta VC i morgon om jag vill få svar men hade gärna sluppit kontakta sjukvården :(

• Anonym (Kvinna 39)
    neverpreggo skrev 2019-08-04 19:00:59 följande:
    Detta är ett problem som TS haft i flera år. TS ska då självklart inte till akuten om hen inte är väldigt medtagen utan det kan vänta tills imorgon.
    Enligt 1177 ska man till akuten om man blöder kraftigt.
  • Anonym (Mamma)

Har du ont vid ändtarmen? Kan du känna som knölar vid ändtarmsöppningen?

Jag har hemorojjder och kan blöda om jag varit hård i magen. Då kan de ta ett tag innan det slutar blöda men det gör ju också ont och jag kan känna av hemorojjderna.

• matben
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-08-04 19:19:37 följande:

Enligt 1177 ska man till akuten om man blöder kraftigt.

1177 har inte med alternativet ?känner du dig mest nojig över dina långvariga besvär och är tillräckligt kry för att skriva en tråd på familjeliv?? i sin algoritm. Hade det funnits, så hade rådet troligen varit att kontakta vc påföljande dag. Akuten kommer sannolikt kontrollera blodvärde och, om detta ligger bra, hänvisa till vårdcentralen för utredning. Mår man väl så sparar man 5-10 timmar av sitt liv om man inte sätter sig i ett akutväntrum en söndagkväll. Nu har TS skrivit i ett tillägg att hon mår helt väl, annars är det naturligtvis rekommenderat att söka för blödningar.
Svar på tråden Blod i avföring