• Anonym (Trådskaparen)

Blod i avföring

Hej, har haft återkommande blod i avföring sen flera år tillbaka. Har aldrig riktigt varit orolig då jag tror att det oftast har varit hemorrojder, men jag är osäker, har haft lite klåda vid ändtarmsöppningen förut. Sen har jag alltid blod i avföring i samband med mens (men det ska vara vanligt?). Blev mest nojig idag då jag gått på toa 3-4 ggr idag o det varit rikligt med blod samtliga toabesök (tycker jag då). Vill inte kontakt sjukvården för småsaker o bli dumförklarad. Jag har försökt googla mig till info, men inte hittat svar på det jag undrar över. Om det är hemorrojder jag har - har man alltid tydliga symtom o kan hemorrojder vara återkommande typ varje/varannan månad? Det var flera år sedan jag hade klåda runt analen, men blöder ändå klarrött blod (är separerat från avföringen), har eg inga besvär av bara att man blir nojig av allt blod. Utöver dom blödningarna så blöder jag ytterligare ngr ggr i samband med mensen, mörkrött blod i själva avföringen. Någon som känner igen sig o kan dela med sig av sina erfarenheter?

(jag rör på mig, äter bra, käkar ppiller)

• Svar på tråden Blod i avföring
  • Anonym (Normalt)

Ta, det finns jättemånga med liknande besvär som du. Vissa söker direkt på akuten när de ser blod, men lika många har besvär i många år utan att söka. Allt är normalt.

En cancer ger inte blödningar flera år utan att ge andra besvär. Däremot kan du ju utveckla cancer precis som vem som helst, men att du har det just nu är inte troligare än att grannen du möter i hissen har det.

Största bekymret om du blöder mycket skulle vara om du får lågt blodvärde. Det kan vara bra att kolla upp närmaste dagarna (såvida inte du känner dig svimfärdig innan dess, då bör det kollas direkt, men då bör du ha blött åtminstone en liter eller så).

Troligtvis har du rätt i att det rör sig om hemorrojder, men det kan vara vettigt att en läkare tar sig en titt. Då kan ni också diskutera om du vill/bör operera bort dem. Vissa har god hjälp av receptfritt läkemedel Xyloproct.

Ingen läkare kommer du förklara dig, varken för att du söker för detta eller för att du väntat länge med att söka. Din berättelse dyker upp dagligen på vårdcentraler och akuten.

• Anonym (Normalt)
    Anonym (Normalt) skrev 2019-08-04 19:40:29 följande:

Ingen läkare kommer du förklara dig, varken för att...

= ingen läkare kommer DUMFÖRKLARA dig, varken för att...
  • Anonym (S)

Du skrev att det ska vara vanligt med blod i avföringen i samband med mens, Jag har aldrig hört det eller egen erfarenhet. Är det verkligen det vanligt eller normalt??

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (S) skrev 2019-08-04 19:44:35 följande:

Du skrev att det ska vara vanligt med blod i avföringen i samband med mens, Jag har aldrig hört det eller egen erfarenhet. Är det verkligen det vanligt eller normalt??

Nej det är inte normalt...
    matben skrev 2019-08-04 19:39:15 följande:
    1177 har inte med alternativet ?känner du dig mest nojig över dina långvariga besvär och är tillräckligt kry för att skriva en tråd på familjeliv?? i sin algoritm. Hade det funnits, så hade rådet troligen varit att kontakta vc påföljande dag. Akuten kommer sannolikt kontrollera blodvärde och, om detta ligger bra, hänvisa till vårdcentralen för utredning. Mår man väl så sparar man 5-10 timmar av sitt liv om man inte sätter sig i ett akutväntrum en söndagkväll. Nu har TS skrivit i ett tillägg att hon mår helt väl, annars är det naturligtvis rekommenderat att söka för blödningar.
    Och om man ringer dem blir det ännu värre för då skrattar de antingen bort det eller så ska man till akuten, vilket de säger i 90 % av fallen då jag har ringt iaf.
  • matben
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-08-04 19:47:40 följande:

Och om man ringer dem blir det ännu värre för då skrattar de antingen bort det eller så ska man till akuten, vilket de säger i 90 % av fallen då jag har ringt iaf.

Lite så är det. 1177 har ett väldigt svårt jobb då de enbart per telefon ska vägleda folk och absolut inte missa något. Eftersom väldigt många symtom är potentiellt allvarliga i vissa fall, blir många hänvisade till akuten ?för säkerhets skull?, då man inte vill riskera att någon blir dålig i hemmet. Jag vill tro att de flesta känner sin kropp bra nog att själv värdera hur sjuk man är. ?Rikliga blödningar? är ju därtill svårvärderat, då allt blod ur ändan nog känns som för mycket. Är det mer eller mindre än vad som kommer framtill under en riklig dag under mensen, TS? Är det mer än så så kan det kanske vara vettigt att fundera en sväng till på hur du vill göra.

Som någon skrev ovan - att du haft besvär under många år utan att det förvärrats eller du fått andra besvär är ju väldigt lugnande, det är ju inte alls vad som förväntats vid en cancersjukdom. Omöjligt att säga varför du blöder utan undersökning, dock, och viktigt att utesluta allvarligare saker. Finns exv inflammatoriska tarmsjukdomar som ger blod i tarmen, hittar man en sådan diagnos så finns behandling som dämpar besvären. Hemorrojder är än vanligare, och där finns i besvärliga fall också alternativ.
  • Anonym (A)
    matben skrev 2019-08-04 20:08:34 följande:
    Lite så är det. 1177 har ett väldigt svårt jobb då de enbart per telefon ska vägleda folk och absolut inte missa något. Eftersom väldigt många symtom är potentiellt allvarliga i vissa fall, blir många hänvisade till akuten för säkerhets skull, då man inte vill riskera att någon blir dålig i hemmet. Jag vill tro att de flesta känner sin kropp bra nog att själv värdera hur sjuk man är. Rikliga blödningar är ju därtill svårvärderat, då allt blod ur ändan nog känns som för mycket. Är det mer eller mindre än vad som kommer framtill under en riklig dag under mensen, TS? Är det mer än så så kan det kanske vara vettigt att fundera en sväng till på hur du vill göra.

Som någon skrev ovan - att du haft besvär under många år utan att det förvärrats eller du fått andra besvär är ju väldigt lugnande, det är ju inte alls vad som förväntats vid en cancersjukdom. Omöjligt att säga varför du blöder utan undersökning, dock, och viktigt att utesluta allvarligare saker. Finns exv inflammatoriska tarmsjukdomar som ger blod i tarmen, hittar man en sådan diagnos så finns behandling som dämpar besvären. Hemorrojder är än vanligare, och där finns i besvärliga fall också alternativ.
    +1
  • neverpreggo
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-08-04 19:19:37 följande:
    Enligt 1177 ska man till akuten om man blöder kraftigt.
    Man ska inte till akuten för långvariga besvär som man inte mår akut dåligt av. Jäkligt onödigt att ta upp tid för personalen och onödigt för TS som skulle få sitta i flera timmar samt antagligen bli rekommenderad att söka vård på VC:
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-04 19:33:59 följande:

Har du ont vid ändtarmen? Kan du känna som knölar vid ändtarmsöppningen?

Jag har hemorojjder och kan blöda om jag varit hård i magen. Då kan de ta ett tag innan det slutar blöda men det gör ju också ont och jag kan känna av hemorojjderna.

Ingen smärta vid ändtarmen och känner inga knölar. Måste man alltid känna smärta o känna av hemorrojderna om man har hemorrojder? O återkommer dina hemorrojder varje månad, eller hur ofta har du det...??
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Normalt) skrev 2019-08-04 19:40:29 följande:

Ta, det finns jättemånga med liknande besvär som du. Vissa söker direkt på akuten när de ser blod, men lika många har besvär i många år utan att söka. Allt är normalt.

En cancer ger inte blödningar flera år utan att ge andra besvär. Däremot kan du ju utveckla cancer precis som vem som helst, men att du har det just nu är inte troligare än att grannen du möter i hissen har det.

Största bekymret om du blöder mycket skulle vara om du får lågt blodvärde. Det kan vara bra att kolla upp närmaste dagarna (såvida inte du känner dig svimfärdig innan dess, då bör det kollas direkt, men då bör du ha blött åtminstone en liter eller så).

Troligtvis har du rätt i att det rör sig om hemorrojder, men det kan vara vettigt att en läkare tar sig en titt. Då kan ni också diskutera om du vill/bör operera bort dem. Vissa har god hjälp av receptfritt läkemedel Xyloproct.

Ingen läkare kommer du förklara dig, varken för att du söker för detta eller för att du väntat länge med att söka. Din berättelse dyker upp dagligen på vårdcentraler och akuten.

Tack, hoppades på ett sånt här svar hehe (men alla svar uppskattas verkligen såklart :))

Har aldrig varit orolig över att det ska vara cancer som tur är. Är dock lite nojig om det kan hända något på långt sikt, om jag ex låter tiden gå ytterligare 10 år med blödningar, men det är ju upp till mig att söka vård.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (S) skrev 2019-08-04 19:44:35 följande:

Ja, precis, det var någon info jag googlade till mig för ett tag sedan... Jag har alltid haft blod i avföring i samband med menstruationen o tänkt att det är normalt
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2019-08-04 21:04:05 följande:

Ingen smärta vid ändtarmen och känner inga knölar. Måste man alltid känna smärta o känna av hemorrojderna om man har hemorrojder? O återkommer dina hemorrojder varje månad, eller hur ofta har du det...??

Jag kan inte tala för alla men för mig... När jag varit tvungen att ta i vid nr 2 så kan jag få ont efteråt och känna knölar vid ändtarmen och vid de nästkommande dagarna så blöder jag vid nr 2.
  • FtS70

Blod i avföringen vid mens kan tyda på endometrios. Hur som bör du kontakta primärvården.

• Anonym (Trådskaparen)
    matben skrev 2019-08-04 20:08:34 följande:

Lite så är det. 1177 har ett väldigt svårt jobb då de enbart per telefon ska vägleda folk och absolut inte missa något. Eftersom väldigt många symtom är potentiellt allvarliga i vissa fall, blir många hänvisade till akuten ?för säkerhets skull?, då man inte vill riskera att någon blir dålig i hemmet. Jag vill tro att de flesta känner sin kropp bra nog att själv värdera hur sjuk man är. ?Rikliga blödningar? är ju därtill svårvärderat, då allt blod ur ändan nog känns som för mycket. Är det mer eller mindre än vad som kommer framtill under en riklig dag under mensen, TS? Är det mer än så så kan det kanske vara vettigt att fundera en sväng till på hur du vill göra.

Upplevde att det var mer blod idag än vid mens. Är första gången jag blir (var) så här nojig över blod under toabesök. Jag mår som sagt annars bra o jag förstår att det är svårt att säga vad det är utan en undersökning. Jag kommer säkert avvakta med att kontakta VC, vill inte gå till läkaren som säger att det inte finns något (såklart skönt om allt är ok men vill inte klassas som en hypokondriker).
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-08-04 21:26:03 följande:

Jag kan inte tala för alla men för mig... När jag varit tvungen att ta i vid nr 2 så kan jag få ont efteråt och känna knölar vid ändtarmen och vid de nästkommande dagarna så blöder jag vid nr 2.

Tack, jag ska vara uppmärksam på ev knölar vid nästa blödning
  • Anonym (Trådskaparen)
    FtS70 skrev 2019-08-04 21:28:31 följande:

Blod i avföringen vid mens kan tyda på endometrios. Hur som bör du kontakta primärvården.

Problemet är att om man har endometrios så är behandlingsalternativen ppiller eller operation av livmoder, vad jag har läst till mig iaf :(. Har sökt vård för minamensbesvär men då blev man som sagt dumförklarad (detta var dock 10-15 år sedan o mycket har väl hänt sedan dess...). Har iaf haft det i åtanke nästa gång jag träffar min barnmorska, att ta upp mina besvär vid mens.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2019-08-04 21:16:41 följande:

Tack, hoppades på ett sånt här svar hehe (men alla svar uppskattas verkligen såklart :))

Har aldrig varit orolig över att det ska vara cancer som tur är. Är dock lite nojig om det kan hända något på långt sikt, om jag ex låter tiden gå ytterligare 10 år med blödningar, men det är ju upp till mig att söka vård.

Problemet med att gå med blödningar lång tid kan ju dels vara att man på sikt får lågt blodvärde, samma som vid väldigt riklig mens. Ett annat bekymmer är ju att gamla blödningar kan maskera nya blödningar om tex en cancer skulle uppstå i framtiden. Vid något tillfälle kan det vara bra att bli undersökt i tarmen/analt, men det är inte bråttom. Söker du för att du sett blod i avföringen kommer ingen tycka du är hypokondrisk även om allt ser helt normalt ut vid undersökning. Du är garanterat "en i mängden". :)
Svar på tråden Blod i avföring