• Anonym (Getingtjusare)

Är jordgetingar mer aggressiva än vanliga getingar`?

Höll på att rensa upp på tomten, bland annat ett parti där brännässlor tagit över och växt sig väldigt höga. Stod på huk och rykte upp dem i knippen, men mitt i allt så surrade det till ordentligt. Rykte mer och insåg att jag röck precis där det verkade vara ett jordgetingbo. Ryckte för säkerhetsskull.. lite till där för att försäkra mig om att så var fallet och såg då några getingar som flög ut för att se vad som stod på.. Stod väl med ansiktet max tre decimeter från hålorna men ingen var direkt aggressiv eller flög mot mig. Fortsatte rycka med en halvmeters avstånd och det gick bara bra. Finns fredliga jordgetingar också. Har förövrigt aldrig blivit stungen av en geting i mitt snart femtioåriga liv. Känns nästan elakt att köpa getingspray och dräpa ut dem när de inte gjort mig något, men vill ju kunna rensa färdigt också..

• Svar på tråden Är jordgetingar mer aggressiva än vanliga getingar`?
  • Anonym (SuperKuken)

Vet inte om de är mer aggressiva, men tror det, samt de kan vara mer giftiga!

• Fladdriga svansen

Jordgetingar är exakt samma som våra andra med enda skillnaden att de bygger boet under marken.

Så de är varken mer giftig eller aggressiv.

• Anonym (H)

Jag har då endast blivit stucken av jordgetingar, men det var för att jag som liten trampade RAKT NER i ett bo.. Var fruktansvärt! Har aldrig blivit stucken av en vanlig geting.. De har endast varit jobbiga när jag haft söt parfym på mig. Så det beror ju helt på om du är och jävlas vid deras bo.. Då är det klart att de blir aggressiva.

• Anonym (Blåbärs-O’boy)

Som jag förstått det är jordgetingar ingen särskild art, utan samma typ av getingar som bygger vanliga getingbon. Deras bon är dock mer utsatta än sådana som sitter högt upp under hustak mm., och de är därför mer vaksamma och aggressiva.

Tror du hade tur där som inte fick en hel svärm rasande getingar över dig...

• Delilah2001
    Anonym (Blåbärs-O?boy) skrev 2019-08-06 02:06:16 följande:

Som jag förstått det är jordgetingar ingen särskild art, utan samma typ av getingar som bygger vanliga getingbon. Deras bon är dock mer utsatta än sådana som sitter högt upp under hustak mm., och de är därför mer vaksamma och aggressiva.

Det stämmer bra!
  • Anonym (Blåbärs-O’boy)
    Delilah2001 skrev 2019-08-06 02:09:38 följande:

Det stämmer bra!

Tack!
  • Anonym (Getingtjusare)

Tack för alla svar! Får väl vara lite mer respektfull åt dem idag, alt dräpa ut dem med getingspray Det verkar gå troll i mina uteprojekt.. Förra året körde jag en spade rakt in i ett humlebo (och dem är jag ju mer rädd om).

• klyban
    Anonym (Getingtjusare) skrev 2019-08-06 12:58:07 följande:
    Tack för alla svar! Får väl vara lite mer respektfull åt dem idag, alt dräpa ut dem med getingspray Det verkar gå troll i mina uteprojekt.. Förra året körde jag en spade rakt in i ett humlebo (och dem är jag ju mer rädd om).

Getingar är annars bra för grönsakslandet om du har en sådan.
    Men samtidigt går inte inte ha jordgetingsbon på fel ställe, så man för överväga sina val.

hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (A)
    Anonym (Blåbärs-O’boy) skrev 2019-08-06 02:06:16 följande:
    Stämmjer bra
Svar på tråden Är jordgetingar mer aggressiva än vanliga getingar`?